در نشست فعالان قرآنی فضای مجازی استان گیلان مطرح شد؛

قرآن در حوزه فضای مجازی استان مهجور است

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اینکه قرآن در حوزه فضای مجازی استان مهجور است افزود: باید تلاش شود قرآن از این مهجوریت در فضای مجازی در بیاید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست فعالان قرآنی در فضای مجازی عصر امروز در رشت برگزار شد.

در این نشست، سجاد ستوده مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان با بیان اهمیت حضور در فضای مجازی اظهار داشت: گستره کار در حوزه فضای مجازی بسیار زیاد است.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در حوزه فضای مجازی فعالیت‌های جمعی و اثربخش در موضوعات تخصصی مثل موضوعات قرآنی است.

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه قدس گیلان با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار اخیر با قاریان قرآن کریم گفت: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب تصمیم گرفتیم در حوزه ترویج مفاهیم قرآن کریم در حوزه فضای مجازی با متخصصان این حوزه هم‌افزایی داشته باشیم.

ستوده ادامه داد: در حوزه قرآنی فعالیت‌ها در فضای مجازی استان گیلان آن چنان که باید باشد نیست. یکی از دلایل این موضوع عدم هم افزایی مناسبت بین قاریان و بین نهادهای مرتبطی است که باید حمایت‌های لازم را از قاریان انجام دهند.

وی با بیان اینکه قرآن در حوزه فضای مجازی استان مهجور است افزود: باید تلاش شود قرآن از این مهجوریت در فضای مجازی در بیاید.

محمد قاسم پور معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه بسیاری از قاریان قرآنی در حوزه فضای مجازی فعال نیستند گفت: ما باید تلاش کنیم این فعالان قرآن را هم در حوزه نشر و پوشش خبری مورد حمایت قرار دهیم.

قاسم پور افزود: باید در حوزه آموزش فعالیت‌های فضای مجازی برای قاریان قرآن کریم نیز کار صورت گیرد چرا که بسیاری می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند اما هنوز به توانایی مهارتی لازم نرسیده‌اند.

قاسم پور عدم تداوم عملیات‌های قرآنی را از ضعف‌های کار دانست افزود: مقبولیت‌ها در کار اثرگذار است اما در حوزه مدیریت فعالیت‌های قرآنی هم باید گام‌هایی برداشته شود. اکنون برخی استان‌ها علی‌رغم نداشتن اساتید خوب اما مدیریت بهتری در حوزه فعالیت‌های قرآنی از استان گیلان دارند.

حسین رفیعی از قاریان بین المللی کشور و فعال در فضای مجازی نیز در این نشست با بیان اینکه هم اکنون در حوزه قرآنی فعالیت‌های جمعی پراکنده در استان انجام می‌شود اظهار کرد: باید نوع حمایت از فعالیت‌های قرآنی در حوزه فضای مجازی مشخص شود.

وی با اشاره به تاریخچه‌ی راه اندازی اولین سایت قاریان کشور افزود: زمانی که سایت قاریان کشور را که راه اندازی کردیم تنها سایت در این حوزه بود اما اکنون خوشبختانه سایت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند.

رفیعی گفت: کسانی که در خط مقدم فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی قرار می‌گیرند باید صبر ایوب نبی (ع) باشند چرا که قاریان در این حوزه متحمل برخی الفاظ و تهمت‌های ناروا می‌شوند.

وی تبلیغ را مهم‌ترین نیازمندی فعالیت های قرآنی در فضای مجازی دانست و ادامه داد: تبلیغ فعالیت‌های قرآنی علاوه بر نشر، نیازمند حمایت ابزاری در حوزه تولید آثار مدیا است و پس از آن می‌تواند با آثار خوب در فضای مجازی موج قرآنی ایجاد کرد.

امیرحجت مرادی مدیر اتحادیه موسسات قرآنی استان و از فعالان قرآنی نیز گفت: در مبحث سبک زندگی متأسفانه برخی به دنبال کلیشه‌ها رفتند در حالی که می‌توان با رفتن به سمت آموزه‌های قرآنی کارهای خوبی در حوزه فضای مجازی انجام داد که اثربخشی خوبی هم داشته باشند.

وی افزود: تداوم نشست فعالان قرآنی فضای مجازی و انجام عملیاتی طرح‌ها و ایده‌های مطرح شده می‌تواند خروجی اولین نشست فعالان قرآنی فضای مجازی باشد.

مرادی ادامه داد: جامعه قرآنی گیلان هنوز نمی‌تواند مطالبات قانونی خود را به صورت تشکیلاتی پیگیری کند چون هنوز این تشکیلات به خوبی شکل نگرفته است که باید در این زمینه هم اقداماتی صورت گیرد.

دکتر محمدرضا صفری از دیگر قرآی حاضر در جلسه نیز گفت: امروز فعالیت‌های قرآنی بیش از نیاز به بودجه، نیازمند اعتقاد و ایمان است.

وی افزود: خلأیی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی در استان وجود دارد تأمین محتوای سیاسی لازم برای نشر است. سیاستگذاری در حوزه قرآنی بسیار مهم‌تر از اعتبار و بودجه است و افرادی بوده‌اند که بدون بودجه اثرگذاری بیشتری از برخی نهادها دارد.

صفری در پایان بر جدی گرفتن مبحث آموزش فعالیت در فضای مجازی تأکید کرد.

ابراهیم لایق از دیگر قاریان و حاضران در جلسه با تأکید بر کار گروهی گفت: نباید کارهای گروهی را فدای سلایق شخصی کنیم و در حرکت های اینچنینی به شکل جمعی و در قالب یک کار تیمی تصمیم گیری و اجرا داشته باشیم.

Share