سومین جلسه رسیدگی به پرونده رضوی و ۳۰ متهم بانک سرمایه؛

فقط ۷ بار به امارات رفتم ۵ بار آلمان و ۴ بار اتریش|هر بار چیزی به کیفرخواست اضافه می‌شود

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات سید محمد هادی رضوی و تعدادی دیگری از متهمان بانک سرمایه صحب امروز با حضور مستشاران، وکلای مدافع، نماینده دادستان تهران و اصحاب رسانه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد و جرایم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، قاضی مسعودی مقام در ابتدای این جلسه با تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ آیین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از متهم رضوی خواست در جایگاه حاضر شده و در حد ۱۵ دقیقه آخرین دفاعیات خود را ارائه دهد تا وکیل او به مقام دفاع از او بپردازد.

حرف‌های من بایکوت خبری می‌شود

رضوی پس از حضور در جایگاه اظهار کرد: اول لازم است که از سعه صدر شما نسبت به حرف‌هایی که زده می‌شود، تشکر کنم. این حرف من نیست بلکه سایرین هم بر این حرف تاکید دارند، اما آقای قاضی بنده یک گلایه دارم و آن هم این است که تمام حرف‌ها و صحبت‌های آقای قهرمانی ( نماینده دادستان) در رسانه‌ها تیتر و منتشر می‌شود اما تمامی ادله و حرف‌های من بایکوت خبری می‌شود.

وی افزود: مثلا صدا و سیما حرف‌های من را اصلا پخش نمی‌کند اما اکثر حرف‌های آقای قهرمانی منعکس می‌شود و به جز سایت میزان و دو جای دیگر اکثر رسانه‌ها حرف‌های من را منعکس نمی‌کنند.

فقط ۷ بار به امارات رفتم ۵ بار آلمان و ۴ بار هم اتریش

 رضوی افزود: مثلا آقای قهرمانی در جلسه قبل گفته است که من با منشی خودم اروپاگردی کرده‌ام و به ۵۰ کشور رفته‌ام. در صورتی که اولا این منشی ۱۵ سال است که با من کار می‌کند و در آن سفر خانواده‌ام همراه من بودند و ۵۰ کشور هم نبوده است بلکه ۵ کشور بوده است و از آن ۱۰۰ مورد ورود و خروج ۵۰ موردش فقط مربوط به عراق بوده است و من فقط ۷ بار به امارات رفتم ۵ بار آلمان و ۴ بار هم اتریش و اروپاگردی در کار نبوده است.

متهم رضوی خطاب به ریاست دادگاه گفت: جناب آقای قاضی لطفا از رسانه‌ها بخواهید رعایت انصاف را داشته باشند و حرف‌های من را هم منعکس کنند.

هر بار چیزی به مطالب کیفرخواست اضافه می‌شود

وی در ادامه دفاع از خود گفت: ریاست محترم دادگاه بنده طبق کیفرخواست ارائه شده تمامی دفاعیات خود را گفته و اسناد را ارائده داده‌ام اما متاسفانه هر بار چیزی به مطالب کیفرخواست اضافه می‌شود و آقای قهرمانی هر بار مطالب جدیدی را در اینجا مطرح می‌کند.

رضوی افزود: اکنون در این دفاعیاتم به مطلبی اشاره می‌کنم که از شما خواهش می‌کنم این مطلب را به عنوان یک برگ برنده متهم نگاه کنید چون من گران‌نمایی را توضیح دادم و درباره ملک وثیقه گذاشته شده هم توضیح دادم که عنوان باغ بودن آن مربوط به قبل از انقلاب بوده که هزار و ۱۳ متر مساحت داشته و پس از مسکونی شدن حدود ۵۰۰ متر جواز گرفته است و منظورم این است که ملک معرفی شده باغ نیست بلکه مسکونی است که اسناد آن هم مشخص است.

وی ادامه داد: همچنین آقای علیمحمدی ( متهم دیگر پرونده) گفته‌اند که عباس اوره‌ای برادر زن من نیست. مگر فامیل همسر شما اوره‌ای نیست. چطور او را نمی‌شناسید؟

اکنون یک برگ برنده معرفی می‌کنم

متهم در ادامه دفاعیات خود گفت: مطلب مهمی که باید عرض کنم این است که درباره جعل قراردادها بنده در دادگاهی دیگر قرار منع تعقیب برایم صادر شده است و معاونت حقوقی بانک سرمایه نسبت به این رأی هیچ‌گونه اعتراضی نداشته که نشان می‌دهد موضوع جعل قرارداد دیگر منتفی است.

 رضوی گفت: بنده طبق اسناد کیفرخواست ادله‌های خود را ارائه دادم اما اکنون یک برگ برنده معرفی می‌کنم و سوالم این است که چرا این برگه در پرونده من نیست.

وی ادامه داد: بنده از بانک مرکزی درباره موضوعات کیفرخواست سوال کردم که جواب بنده را بدهند تا عنوان اخلال را بدانم و بانک مرکزی هم جواب استعلام مرا دادند.

قاضی مسعودی مقام در اینجا از متهم پرسید: چه کسی پاسخ استعلام شما را داده است؟

متهم گفت: آقای حنیفی معاون نظارت بانک مرکزی.

قضای پرسید: آیا خودتان نامه زدید یا کسی دیگر؟

متهم گفت: خودم نامه زدم و به آقای همتی هم زنگ نزدم بلکه نامه نوشتم.

نمی‌دانم چگونه است که بانک مرکزی برای برخی افراد سریعا جواب استعلام می‌دهد

قاضی مسعودی مقام در واکنش به این مطلب گفت: الحمدالله بانک مرکزی که به وظایف خود عمل نمی‌کند و در حالت عادی دو تا سه ماه طول می‌کشد که جواب یک استعلام را بدهد نمی‌دانم چگونه است که برای برخی افراد سریعا جواب استعلام می‌دهد.

قاضی مسعودی مقام ادامه داد: قطعا ما آقای حنیفی را خواهیم خواست که آیا صلاحیت چنین اظهارنظری را داشته‌اند که بیایند و پاسخگو باشند.

جوابیه بانک مرکزی پس از صدور کیفرخواست من صادر شده است

 رضوی در ادامه دفاع از خود گفت: سازمان بازرسی کل کشور نامه‌ای را به بانک مرکزی می‌زند که آیا من مشمول گروه ذی نفع واحد هستم یا نه که بانک مرکزی صراحتا پاسخ می‌دهد که خیر. این فرد از حد اعتباری مشخص شده تخطی نکرده است و از حد اعتباری بانک عبور نداشته است. این پاسخ پس از صدور کیفرخواست به دادستانی ارائه شده است. اما سوال من این است که چرا این پاسخ در پرونده من نیست.

وی ادامه داد: این جوابیه پس از صدور کیفرخواست من صادر شده است اما متاسفانه این مطلب در  پرونده من قید نشده است و حرفم این است که دوستان دادستانی لطفا صبر می‌کردند که جواب این استعلام‌ها بیاید و بعد کیفرخواست من را صادر می‌کردند.

رضوی گفت: آقای قهرمانی شما از این مطلب باخبر بوده‌اید، چرا می‌گویید از پاسخ استعلام خبر نداشته‌اید؟

نماینده دادستان پرسید: شما از کجا از این مطلب باخبر شده‌اید؟

وی گفت: بازپرسی به من اطلاع داد که پاسخ استعلام از سوی بانک مرکزی آمده است و از شما در این خصوص رفع اتهام شده است این مطلب را بازپرسی به من گفتند اما این جوابیه در پرونده من نبوده است.

رضوی ادامه داد: من بر اساس کیفرخواست ادله خود را به دادگاه ارائه کردم. طبق کیفرخواست بازرسی کل کشور موارد تخطی لاین اعتباری را ارائه دهند که اگر دوستان این کار را نکنند من این کار خواهم کرد.

لزومی ندارد شما یک وانت زونکن با خود بیاورید

در ادامه نماینده دادستان به اذن قاضی در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای رضوی لزومی ندارد شما یک وانت زونکن با خود بیاورید من ۳ سوال می‌پرسم که اگر پاسخ دادید حکم برائت شما را صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: طبق گزارش کارشناسی شما صلاحیت تسهیلات دریافت اعتبار را نداشتید چه طور ۱۰۷ میلیارد تومان گرفته‌ای؟  وام شما مشارکت مدنی نبود و سرمایه در گردش است اسناد بیاورید که کار تولیدی انجام داده‌اید.

قهرمانی تاکید کرد: شما باید در راستای تولید کار می‌کردید اما نکردید. همچنین شما وثیقه را با پول بانک خریده‌اید چرا پول بانک را وثیقه قرار دادید.

اظهارات شما در خصوص بیرون کشیدن برخی مطالب از پرونده کاملا کذب است

وی افزود: در خصوص بیرون کشیدن برخی مطالب از پرونده اظهارات شما کاملا کذب است و اگر سندی دارید در اختیار خبرنگاران قرار دهید. لازم به توضیح است بعد از صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه می‌آید و ما دیگر نمی‌توانیم کاری کنیم. مسئله دیگر این است که آقای رضوی در جاجرود ملک صد میلیارد تومانی وثیقه گذاشته که ما به آن مظنون بودیم که شاید گران‌نمایی صورت گرفته است، کارشناس فرستادیم و دیدیم که درست است، به نفع آقای رضوی رای صادر کردیم چرا این را نمی‌گویید که به نفع شما رای دادیم؟

در ادامه رضوی خواست به سوالات وی پاسخ دهد به اذن قاضی در جایگاه حاضر شد و اسنادی را به دادگاه داد و گفت: من از نماینده دادستان تشکر می‌کنم که این مورد را اعلام کرد اما چرا در کیفر خواست اعلام نکردید؟

قهرمانی پاسخ داد: آن قسمت را به دادگاه ارائه کردیم.

نمی‌توانم کلاهبردار باشم

قاضی ادامه داد: به دادگاه اعلام کرده است اگر اعلام نمی‌کرد ما وثیقه شما را قبول نمی‌کردیم و شما بازداشت می‌شدید.

رضوی گفت: شما می‌گویید من صلاحیت ندارم درحالی که طبق قانون ذی نفع گرفتم و برگرداندم و بعد از دریافت وام پروژه گرفتیم که قرار بود سودآوری داشته باشیم.

رضوی ادامه داد: اساس نامه من در شرکت ره‌جویان و آینده‌سازان فاطمی ساخت این پروژه‌ها بود و در شرکت شایگان، تجارت محصولات دامی بوده است و همه چیز به نام من است پس نمی‌توانم کلاهبردار باشم.

طبق دستور نقشه ملک صبا، باغ است

در ادامه قاضی مسعودی مقام از نماینده سازمان بازرسی کل کشور برای بیان توضیحات درخواست کرد در جایگاه حاضر شود .

نماینده سازمان بازرسی کل کشور گفت: درباره کارشناسانی ملکی که روز گذشته مورد بحث قرار گرفت، باید بگویم در گزارش سازمان بازرسی کل کشور به همه موارد اشاره کردیم و مبالغ را در گزارش به دلیل اینکه آن را قبول داریم، درج کردیم هرچند کارشناسی استخدام نکردیم.

قهرمانی به نمایند سازمان بازرسی کل کشور گفت: شما ملک را کارشناسی نکردید، ملکی که دوهزار و ۵۰ متر بود را کارشناسی کردید که ۱۸۰۰ متر است.

نماینده سازمان افزود: در خصوص باغ بودن ملک صبا باید گفت طبق دستور نقشه این ملک باغ است برای آن ۳۰ درصد اجازه سطح اشغال داده شد.

وی ادامه داد: در خصوص استعلام، ذی نفع واحد بودن آقای رضوی را به سازمان بازرسی کل کشور نسبت دادید که گزارش اختصاصی به بانک مرکزی کردیم.

قاضی مسعودی مقام از وکیل مدافع رضوی خواست دفاعیات خود را مطرح کند.

طی روزهای گذشته جو حاکم بر محکمه راضی‌کننده نبود

وکیل رضوی گفت: آقای نماینده دادستان به زونکن اشاره می‌کنند اگر موکل جرمی انجام داده باید مشخص شود. طی روزهای گذشته جو حاکم بر محکمه راضی‌کننده نبود.

قاضی خطاب به وکیل گفت: ما راضی بودیم عده‌ای می‌خواهند جریان دادسرا را منحرف کنند که گمان نمی‌کنم کسی این کار را انجام دهد بحث ما درباره دریافت تسهیلات است. مطالب شما وارد نیست اینکه متهمی در دادگاه ۱۰ الی ۱۲ بار از خود دفاع  کند کم نظیر است.

وی ادامه داد: نماینده دادستان گفتند اگر سه سوال مطرح شده را پاسخ دهید حکم برائت می‌دهید، مگر شما می‌توانید بر اساس قوانین حکم برائت بدهید؟

Share