یادداشت/ ام البنین فتوحی

شورای شهر رشت در ایستگاه نا امیدی

شورای پنجم شهر رشت با عملکردی که داشته نشان داده که نه تنها مردمی نیست بلکه برخلاف آنچه که اعضایش تاکید می کردند که سیاسی نیستند کاملا با سیاست عجین است.

ام البنین فتوحی:

شورای پنجم شهر رشت در آغاز کار و حتی قبل از اینکه به صورت رسمی کار خود را آغاز کند در نشست هایی سعی داشتند به مردم بگویند که ما شورای کارآمد و به‌دور از حاشیه‌ای هستیم و تمام سعی خود را خواهیم کرد که بهترین اتفاقات را با بدهی هایی که در شهرداری وجود دارد برای شهر رشت رقم بزنیم.
بعد از اینکه شورای پنجم رسما کار را آغاز کرد و سوگند نامه را یک به یک اعضا در سالن فرمانداری رشت با صدای بلند خواندند، نوبت به انتخاب هیات رییسه رسید که در دفتر فرماندار وقت انجام شد و هیات رییسه به صورتی انتخاب گردید که ظاهرا شورای پنجم علی رغم اینکه افراد سیاسی و حزبی در آن هستند اما اصلا نگرش سیاسی، تاثیری در انتخاب هیات رئیسه نداشته است.
به این ترتیب شورای پنجم آغاز به کار کرد و پس از یک ماه و از بین گزینه های مختلف، شهردار جدید رشت از قزوین آمد و مسعود نصرتی با ۱۱ رای شهردار رشت شد.  این اولین بی اعتنایی اعضا به خواسته و شعار انتخاباتیشان بود؛ انتخاب شهردار غیر بومی ! در حالی که همین اعضا در صحن علنی شورا به ریس جمهور در باب انتخاب استاندار غیر بومی تاخته بودند.

اما انگار رشت هم متوجه شده بود که تمام این آرامش مقدمه طوفان است و انقدر در پس شعارهای همبستگی و اتحاد و شفاف سازی، اتفاقاتی ناخوشایند رخ داده که شهردار از قزوین آمده رشت بر آن شد که در راهروها و اتاق های وزارت کشور به دنبال پستی دیگر باشد و بلاخره توانست معاونت سازمان شهرداری های کشور را بدست اورد و نامه استعفای خود را به شورا ارسال کند که باز هم شورا برای انکه نشان دهد بد بدرقه نیست و غریبه پرست بودن خود را با صدای بلند فریاد بزند مقتدرانه بدون هیچ پرسشی به نامه استعفای نصرتی رای داد.
اکنون ۹ ماه از استعفای نخستین شهردار این شورا می گذرد و شورای شهر رشت در کشاکش بازی های خود نتوانست از دالانها عبور کند و درب خروجی از این مسئله را پیدا کند.
شورا نشینان تاکنون سه گزینه به وزارت کشور معرفی کردند که هر سه گزینه به بیان خود اعضای شورا به علت کارشکنی های داخلی و خارجی، تایید وزارت کشور را بدست نیاوردند.
شورای پنجم همان شورایی بود که اعضایش در جلسات ابتدایی، مدام به شوراهای گذشته می تاختند که در پی منافع خود در جدال باهم بودند و مردم و شهر برای انها اهمیتی نداشت اما شورای پنجم امده است که نقیصه ها را برطرف کند و رشت را به جایگاه واقعی اش برساند. اما انچه از شورای پنجم برای رشت حاصل شد این بود که رشت عنوان شهر بی صاحب را دریافت کرد.
شورای پنجم دریغ از اینکه یک خیابان را بازگشایی کرده باشد یا سرمایه گذاری را به شهر رشت اورده باشد حتی نتوانست به وعده های کوچک خود یعنی حمایت از اماکن فرهنگی عمل کند و شاهد بودیم که چطور خانه کودکی هوشنگ ابتهاج با وجود مصاحبه ها و وعده های دهان پرکن، در کمال ناباوری تخریب شد.
شورای پنجم اکنون در جایی ایستاده است که مردم و مسئولان از آن ناامید شدند و با توجه به اینکه نامه  ۸ نفر از اعضا در مورد عدول از آخرین منتخبش به رییس شورا ارائه شد اما وزارت کشور صراحتا اعلام کرد شورای شهر پروسه انتخاب شهردار را متوقف کند تا بررسی ها و تصمیم گیری در مورد وضعیت رشت انجام شود چون شورای رشت در انتخاب شهردار تعلل کرده است.
شورای پنجم شهر رشت با عملکردی که داشته نشان داده که نه تنها مردمی نیست بلکه برخلاف آنچه که اعضایش تاکید می کردند که سیاسی نیستند کاملا با سیاست عجین است و هر قدمی را که شورانشینان خصوصا در روند انتخاب شهردار و اداره شهر برمی‌دارند به منافع سیاسی و فردی خود نظر دارند تا منفعت شهر و شهروندان.

Share