معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

سه چهارم سرطان‌ها در گیلان درمان می‌شوند | سن سرطان در گیلان ۱۰ سال کاهش یافته است

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با تاکید بر اینکه در گیلان سونامی سرطان نداریم، گفت: سه چهارم بیماران مبتلا به سرطان در استان درمان می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علی داودی در حاشیه اختتامیه سومین جشنواره سفیران سلامت گیلان که در سالن همایش های دهکده ساحلی شهرستان بندرانزلی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت مردم ۲۵ درصد در سلامت مردم نقش دارد و نقش عمده ی ۷۵ درصدی از سلامتی جامعه را سازمان های آموزش پرورش، جهاد کشاورزی، محیط زیست و سایر دستگاه ها ایفا می کنند که لازم است دست در دست هم دهیم تا سلامت مردم را تضمین کنیم.

وی با بیان اینکه شاخص بیماری سرطان در کشور ۱۴۶ نفر به ازای صد هزار نفر است و در گیلان این عدد به ۱۳۹ نفر می رسد که از میانگین کشوری پایین تر است، خاطرنشان کرد: سن سرطان نسبت به سال های گذشته در گیلان ۱۰ سال کاهش یافته و جوان تر ها به این بیماری مبتلا می شوند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با تاکید بر اینکه سه چهارم سرطان ها در گیلان درمان می شود و یا تحت مراقبت های درمانی قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: متاسفانه یک چهارم از افراد هم دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که تاکید دانشگاه علوم پزشکی بر این است که زودتر برای پیگیری روند درمانی شان مراجعه کنند و بیماری شان را جدی بگیرند.

وی با اشاره به اینکه امروز اختتامیه جشنواره سفیران سلامت به صورت مشترک بین آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد و ما به دنبال ارتقاء آموزش فرهنگ خود مراقبتی به جای خود درمانی هستیم، افزود: آموزش های پیشگیرانه ای که به سفیران سلامت داده شد در قالب برنامه های مختلف توسط همین دانش آموزان در خانواده ها جاری می شود.

داودی اظهار کرد: مسئله ی سفیران سلامت یک حرکت بسیار بزرگ برای دانش آموزان است و با آموزش های پیشگیرانه می‌توانیم فرهنگ سازی کنیم و با زبان ساده به بچه ها آموزش دهیم که آنها نیز در خانواده به همین زبان ساده انتقال دهند .

وی تصریح کرد: این آموزش ها در خصوص بیماری های واگیردار، دیابت و برخی از آموزش ها برای پیشگیری از مواردی همچون سرطان، تصادفات و سقوط از بلندی ها هستند.

Share