در نشست مجمع نمایندگان گیلان با مدیران جهاد کشاورزی مطرح شد:

سهمیه جذب استخدام در سازمان جهاد کشاورزی گیلان متناسب با نیاز استان در نظر گرفته شود

خانواده جهاد کشاورزی از مجمع نمایندگان گیلان بر ضرورت توجه به کمبود نیروی انسانی، حمایت از چای، توجه به بهداشت در دامپزشکی و هم‌چنین مقوله کاداستر اراضی ملی تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، نشست مدیران و معاونین سازمان جهاد کشاورزی گیلان با مجمع نمایندگان استان در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی گیلان برگزار شد.

سهمیه جذب استخدام در سازمان جهاد کشاورزی گیلان متناسب با نیاز استان در نظر گرفته شود

قائم‌مقام وزیر و رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این نشست با بیان اینکه گیلان یک درصد از خاک کشاورزی کشور را داراست اظهار کرد: سه درصد تولیدات محصولات کشاورزی کشور در استان گیلان انجام می‌شود.

علی درجانی با اشاره به مازاد تولید گوشت سفید در گیلان افزود: گیلان حدود ۳۰ درصد مرغ پایتخت را تولید می‌کند.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در سازمان‌های زیرمجموعه جهاد کشاورزی گفت: ۱۶۷ هزار نفر از جهادی‌های سابق در سازمان جهاد کشاورزی بازنشسته شده‌اند درحالی‌که تعداد بهره‌برداران این بخش بسیار زیاد هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه سهم گیلان در جذب استخدام نسبت به استان‌های کشور ناچیز بوده خاطرنشان کرد: از هشت هزار استخدام در کشور سهم ما بسیار اندک و به میزان استان‌های کوچک کشور بوده است.

درجانی بر ضرورت گرفتن سهمیه استخدام در سازمان جهاد کشاورزی گیلان طی ابلاغ مجوز استخدام از سوی سازمان امور استخدامی تأکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیتی که نمایندگان گیلانی در مجلس شورای اسلامی دارند انتظار می‌رود از ۲۰۰۰ نفر استخدام کشور سهم گیلان متناسب با نیاز آن لحاظ شود.

وی با اشاره به عملکرد سازمان جهاد کشاورزی گیلان در تصحیح اراضی گفت: گیلان در بین سه استان شمالی در تصحیح اراضی استان برتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تأمین بذر کشاورزان تصریح کرد: توزیع بذر اصلاح‌شده، دومین سال است که در حال انجام است و امسال یک هزار و ۲۰۰ تن بذر گواهی‌شده جهت خزانه گیری کشاورزان گیلانی آماده‌شده است.

ضرورت افزایش سرمایه صندوق حمایت از چای و حمایت تقنینی برای چای‌کاری در حاشیه جنگل‌ها

رئیس سازمان چای کشور نیز در این نشست هم‌اندیشی با بیان اینکه ۸۰ درصد اقتصاد چای‌کاران در شهرستان‌های چای‌کار، وابسته به این محصول است اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صحیح و هدفمند می‌توان ۵۰ درصد نیاز چای داخلی را تأمین کرد.

حبیب‌الله جهان ساز با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۶ هزار تن چای صادر و ۶۲ هزار تن از آن وارد کرده‌ایم افزود: ۲۵ هزار تن ظرفیت تولید چای در داخل داریم و با توجه به وضعیت ارز، قاچاق چای نیز غیرممکن است.

وی با بیان اینکه بازار چای خارجی با توجه به میزان تولید، صادرات و واردات نباید بیش از ۳۰ هزار تومان باشد گفت: در حال حاضر حدود ۷۰ هزار تن چای خارجی در داخل کشور وجود دارد که باید با ساماندهی ارز وضعیت چای مجدداً به حالت قبلی خود برگردد.

رئیس سازمان چای کشور با تأکید بر ضرورت افزایش سرمایه صندوق حمایت از چای تصریح کرد: اگر سرمایه صندوق حمایت از چای را به ۵۴۰ میلیارد تومان که پیش‌بینی‌شده برساند وضعیت چای می‌تواند رونق مطلوبی به خود بگیرد.

جهان ساز با اشاره به نقش چای در گردشگری و کنترل سیلاب در منطقه گفت: نتایج ارزیابی‌ها و تجارب نشان می‌دهد که چای نقش به سزایی در سیلاب‌های اخیر داشته و لازم است مجلس و دولت با همکاری یکدیگر کشت و زراعت چای را در حاشیه جنگل‌های مخروبه را بدهند.

عدم تأمین منابع کافی برای پوشش خدمات بهداشتی

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به وجود تنگناها در عرصه دامپزشکی اظهار کرد: عدم تأمین منابع برای پوشش خدمات بهداشتی یکی از ضعف‌ها در حوزه دامپزشکی است چون اعتبارات استانی در قالب اسناد هزینه یکی از تنگناهایی است که دامپزشکی با آن روبروست.

سهراب عاقبتی با اشاره به عدم قوانین کافی در مبارزه با بیماری‌ها و همچنین در نظر نگرفتن منابع کافی در حوزه سلامت افزود: با این‌که دامپزشکی در حوزه بهداشت بسیار فعال است و جلوی شیوع بسیاری از بیماری‌ها را می‌گیرد، متأسفانه اعتباری در حوزه سلامت به آن تعلق نگرفته و لازم است نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشند.

اجرای طرح کاداستر در گیلان ضرورت دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نیز در این نشست هم‌اندیشی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه آبخیزداری اظهار کرد: بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان در حوزه آبخیزداری گیلان طی سال گذشته هزینه شده است که نتیجه این اقدام ارزشمند کنترل سیلاب‌ها توی بارش‌های اخیر بوده است.

یوسف‌پور بر ضرورت اجرای طرح نقشه‌برداری کاداستر تأکید کرد و افزود: اگر کاداستر در گیلان اجرایی شود مشکل ما با قشر عظیمی از مردم حل می‌شود.

وی با اشاره به تعارض مستثنیات با اراضی ملی گفت: اجرای کاداستر در گیلان نیازمند ۵ تا ۶ میلیارد تومان اعتبار است.

مسکوت ماندن حق بیمه صیادان

مدیرکل شیلات استان گیلان نیز در این نشست هم‌اندیشی با بیان اینکه ۱۳۰ میلیون قطعه ماهیان گرمابی طی سال گذشته در آب‌های گیلان رهاشده اظهار کرد: گیلان در حوزه شیلات سال گذشته دو تن خاویار تولید و در کنار آن ۸۵۰۰ تن ماهیان استخوانی تولید داشته است.

درویشی بر ضرورت جذب نیروی انسانی در سطح اداره کل شیلات استان تأکید کرد و گفت: جذب نیرو در شیلات گیلان کاملاً صفر است و طی دو سال گذشته هیچ جذبی در این اداره کل صورت نگرفته است.

وی با تأکید بر این‌که قرار بود ۱۰ درصد از حق بیمه پره داران از محل هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود افزود: دو میلیارد تومان از حق بیمه صیادان در قالب طرح هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شد اما بقیه ماه‌ها همچنان مسکوت باقی‌مانده است.

Share