موزه‌ای به وسعت همه‌ خیابان‌های رشت

سفر به رشت قدیم با رشت پلاس | استفاده از فناوری در شناخت تاریخ و معماری یک شهر

مدیر پروژه رشت پلاس در مورد بخش های مختلف این اپلیکیشن، بیان کرد: مکان یاب تصویری، مسیریاب تصویری، معرفی کسب و کارها، هولوگرام‌پلاس، تقویم شهری و گفت و گو با تندیس های شهر جزو بخش های مختلف این اپلیکیشن هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قطعا سفر به تاریخ برای ما تنها در فیلم های سینمایی ممکن بوده است. امروزه اما در همه دنیا برای استفاده بهینه از ظرفیت گردشگری و نیز توجه به مکان ها و وقایع تاریخی، سراغ گزینه های نرم افزاری می روند که برای نسل های جدید قابل درک تر و در دسترس تر باشد.‌ یعنی تبدیل بسیاری از کتب تاریخی، اسناد و تصاویر و … به یک اپلیکیشن موبایلی.

حالا برای اولین بار این اپلیکیشن در رشت توسط “مصطفی بلورچی”،  فارغ التحصیل رشته معماری و مدیر پروژه رشت پلاس و گروهش فراهم آمده است.

در این زمینه “مصطفی بلورچی” به دیارمیرزا گفت: در واقع موزه‌ی خیابانی رشت، که با نام “رشت پلاس” شناخته می‌شود، امکان شبیه‌سازی و بازنمایی تصاویر کهن‌بناها و وقایع تاریخی را در مسیرهای وضع موجود می‌دهد تا واسطی‌ میان کاربران و داستان‌واره‌های شهر رشت‌ در بستر تاریخ و در امتداد خیابانهای بافت تاریخی‌اش باشد که با اتکای به دیتابیس (یا بانک داده) غنی تهیه شده از تاریخ و معماری رشت، جزئی‌ترین موضوعات تاریخی این شهر را عرضه کرده است.

وی افزود: اپلیکیشن رشت پلاس، موزه‌ای به وسعت همه‌ خیابان‌های رشت و وقایع تاریخی نهفته در این خیابان‌ها است، که تاریخ و معماری این شهر را با کمترین نیاز به امکانات سخت‌افزاری و تنها متکی به اپلیکیشن طراحی شده، با عرضه‌ی مستندات مکتوب نظیر: اسناد، تصاویر (شامل: نقاشی ‌ها، کارت‌پستال‌ ها و عکس ‌های قدیمی)، کتاب‌ ها، سفرنامه ها،‌ گزارشات و … همچنین مستندات شفاهی به دست آمده از مطالعات میدانی، در مکان آثار به جا مانده از معماری کهن یا وقایع تاریخی در معرض دید عموم مردم قرار می‌دهد.

وی افزود: اپلیکیشن رشت پلاس، نمونه مشابه داخلی با چنین جزئیاتی در تاریخ و معماری ندارد، چه برسد به بومی‌سازی فناوری، چراکه همین بوم‌سازی فناوری ‌های مبتنی بر واقعیت افزوده (و متعاقبا هولوگرام سه‌بعدی) خود نشان دهنده‌ تفاوت ظریف فعالیتهای تیم فناوری ما، با سایر شرکتهای فعال در حوزه واقعیت افزوده در کشورمان است، حتی برخی از فناوری‌ های بکار رفته مانند: عینک‌های هولوگرام برای اولین بار در ایران پیاده‌سازی شده، و از این حیث نمونه‌ی مشابه داخلی ندارد و از این حیث “رشت پلاس” نوآوری محسوب می شود.

مدیر پروژه رشت پلاس در مورد بخش های مختلف این اپلیکیشن، بیان کرد: مکان یاب تصویری، مسیریاب تصویری، معرفی کسب و کارها، هولوگرام‌پلاس، تقویم شهری و گفت و گو با تندیس های شهر جزو بخش های مختلف این اپلیکیشن هستند.

به گفته بلورچی، با توجه به بخش های مختلف درنظر گرفته شده در این اپلیکیشن می‌توان به توسعه‌ گردشگری درون شهری به دلیل اتکاء به مکانمندی تاریخی و فرهنگی، به ماندگاری گردشگر در رشت و متعاقبا توسعه‌ی اقتصاد شهری کمک کرد.

مدیر پروژه رشت پلاس در انتها تاکید کرد: در واقع اپلیکیشنی نظیر اپلیکیشن طراحی شده در کشورمان وجود ندارد، اما در دیگر کشورها بخش هایی از قابلیت‌هایی رشت پلاس از حیث فناوری هایی مانند: مکان یاب و مسیریاب تصویری که مبتنی بر واقعیت افزوده است و یا هلوگرام سه بعدی وجود دارد، اما تفاوت‌های عمده “رشت پلاس” با آنها در استفاده از فناوری در شناخت تاریخ و معماری یک شهر به صورتی است که در این اپلیکیشن پیاده سازی شده، نه صرفا فناوری به کار رفته، لذا اپلیکیشن “رشت پلاس” از این منظر در دنیا بی‌همتاست.

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر از این اپلیکیشن می توانند از طریق آدرس زیر وارد صفحه اینستاگرام رشت پلاس شوند:

https://www.instagram.com/rashtplus_

 

Share