استاندار در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی گیلان

سرطان در گیلان از میانگین کشوری کمتر است|پزشکان با حذف نسخه‌های تکراری هزینه‌ درمان را کاهش دهند

استاندار گیلان با بیان اینکه تصور بیشتر بودن میزان ابتلا به سرطان در استان گیلان نسبت به سایر استان‌های کشور نادرست است، تصریح کرد: طبق آمار رسمی از هر ۱۰۰هزار نفر در گیلان، ۱۳۶ نفر مبتلا به سرطان هستند که این میزان از میانگین کشوری کمتر است، اما باید برای همین تعداد نیز به فکر راه چاره باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مصطفی سالاری در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی گیلان اظهار داشت: مهمترین نکته در خصوص اجرای طرح ملی کنترل فشارخون، اطلاع رسانی درست است.

وی افزود: چگونگی اطلاع رسانی درباره اینکه چند درصد از جمعیت استان گیلان در معرض تهدید بیماری فشار خون هستند بسیار مهم است و این کار باید از طریق رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و صدا و سیمای مرکز گیلان صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه اینکه تصور بیشتر بودن میزان ابتلا به سرطان در استان گیلان نسبت به سایر استان‌های کشور نادرست است، تصریح کرد: طبق آمار رسمی از هر ۱۰۰هزار نفر در گیلان، ۱۳۶ نفر مبتلا به سرطان هستند که این میزان از میانگین کشوری کمتر است، اما باید برای همین تعداد نیز به فکر راه چاره باشیم.

استاندار گیلان با اشاره به بالا بودن میزان مرگ و میر استان در حوادث رانندگی خاطرنشان کرد: برای کاهش آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی بایستی به فکر اصلاح زیرساخت‌ها باشیم و برای بهبود وضعیت رانندگی از پیش دبستانی برای افراد به طور صحیح فرهنگ سازی کنیم.

وی اجرای طرح ملی کنترل فشارخون را مقدمه‌ای برای تکمیل نظام ارجاع الکترونیک دانست و افزود: باید روی نسخه نویسی و تجویز دارو نظارت بیشتری صورت گیرد تا هم میزان مراجعات بیماران به پزشکان کم شود و هم هزینه‌های درمان برای مردم کاهش یابد.

دکتر سالاری با انتقاد از نحوه پوشش بیمه‌‌ای بیماری‌ها گفت: پوشش بیمه‌ای بیماری‌ها نباید دارای تاریخ باشد زیرا ابتلا به بیماری ارادی نیست و از طرفی بایستی با حذف نسخه‌نویسی‌های تکراری و بی‌مورد، میزان هزینه‌های درمان بیماری را کم کنیم و نظام ارجاع الکترونیک به این منظور طراحی شده است.

وی خواستار بررسی میزان نمک استفاده شده در نانوایی‌های استان گیلان شد و تاکید کرد: از هم اکنون سازمان صنعت معدن و تجارت استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بررسی میزان نمک استفاده شده در نانوایی‌ها اقدام کنند و بررسی های و راهکارهای انجام شده را در جلسه بعد اعلام کنند.

گفتنی است در این جلسه برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی به بیان نقطه نظرات و پشنهادات خود پرداختند و با رهنمود و دستورات استاندار گیلان تصمیمات لازم در هر بخش اتخاذ شد.

Share