وزیر نیرو در مراسم افتتاح سد لاستیکی باغبانان:

سد لاسک سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد | رونق کشاورزی از ویلاسازی در گیلان جلوگیری می‌کند

وزیر نیرو با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد لاسک گفت: امیدوارم با حمایت سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه ها در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد و استفاده از آب کشاورزی، حق آبه محیط زیستی و همچنین گردشگری در آن دیده شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مراسم افتتاح سد باغبانان شهرستان فومن با بیان اینکه امیدوارم پروژه‌های بهره برداری شده بتواند در تامین منابع آبی مورد نیاز گیلان ما را یاری دهد، افزود: هرچیزی آدابی دارد و گروه نمایندگان گیلان از زاویه ای که ما مسوولان وزارت نیرو نگاه میکنم از مودب‌ترین نمایندگان کشور هستند که همواره یار و یاور وزارتخانه بوده‌اند.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد لاسک گفت: هیچ صبحی را آغاز نکردم مگر اینکه با پیامک آقای افتخاری مواجه می‌شدم که یادآوری می‌کرد چه بدهی وزارت نیرو به مردم فومن و شفت دارد.

اردکانیان تصریح کرد: نمایندگان قانون گذار هستند و از سوی دیگر باید پاسخگوی موکلانشان باشند اما شکل و شیوه پیگیری و نظارت برای ما مهم است و بر روی دستگاه اجرایی هم اثرگذار است و هرچقدر منطقی تر باشد برای ما کار راحت تر است.

وی با اشاره به بارش باران و مشکل کم آبی گفت: از آسمان آب به اندازه‌ی کافی نازل می‌شود و اگر مشکلی وجود دارد از ما است که چگونه از این آب استفاده می کنیم.

اردکانیان افزود: آب منشأ حیات است و خلاف ذات اقدس الهی است که از این نعمت بهره نگیریم.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش ۱۷۵ درصدی بارش باران و وقوع سیلاب در استان‌های مختلف کشور گفت: طبق آمار سازمان ملل، از مجموع آنچه که به عنوان بلای طبیعی نام برده میشود، ۲.۳ میلیارد تحت تأثیر سیلاب بوده اند که جانباختگان سیلاب نیز عدد قابل توجهی است و تنها اختصاص به کشورهای درحال توسعه ندارد و در کشورهای پیشرفته خسارت مادی سیلاب بیشتر است.

وی به خسارت سیل در لرستان، خوزستان و سایر استانها اشاره کرد و یادآور شد: سیلابی که وجود داشت از نظر شدت، گسترده و طول بارش فوق العاده کم نظیر بود به طوریکه همه مخازن خالی خوزستان نیز سیلاب وارد منطقه شد اما یک نفر هم تلفات نداشتیم که این یعنی مدیریت درست جمهوری اسلامی.

وزیر نیرو از تشکیل کمیسیون ویژه بررسی سیلاب خبرداد و گفت: سدها نفر از متخصصین از سراسر کشور در کمیسیون ملی بررسی سیل این حوادث را به دستور ریاست جمهوری پیگیری خواهند کرد و امیدواریم هرچه سریعتر با این هیات ویژه همکاری خود را آغاز کنیم تا نتیجه آن استفاده بهتر از نعمت بارش باران باشد.

اردکانیان در ادامه با بیان اینکه گیلان به عنوان یکی از مهمترین استان‌ها از حیث نقش و سهم در امنیت غذایی کشور نیازمند توجه و سرمایه گذاری بیشتر است، افزود: کفران نعمت سبب کاهش نعمت است و کفران نعمت در گیلان یعنی عدم سرمایه گذاری در این استان.

وی افزود: ۵ میلیارد مترمکعب پتانسیل آب شیرین گیلان است که مصرف ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر است و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد مترمکعب آب از استانهای دیگر وارد استان می‌شود که نیازمند این هستیم تا ظرفیت استان بیشتر بهره بریم.

وزیر نیرو با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد لاسک گفت: امیدوارم با حمایت سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه ها در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد و استفاده از آب کشاورزی، حق آبه محیط زیستی و همچنین گردشگری در آن دیده شده است.

اردکانیان خطاب به فعالان محیط زیست گفت: به عنوان وزیر نیرو و کسی که سال‌ها به عنوان استاد تمام در دانشکده محیط زیست کار کردم باید بگویم که منابع آبی ما از توزیع زمانی و مکانی متقارن برخوردار نیست.

وی متذکر شد: باید امنیت غذایی مردم را برقرار کنیم زیرا نقطه ضعف بزرگی داریم که دشمنان نیز این را به خوبی می دانند. وابستگی به نفت نقطه ضعف ماست و برای همین که اقتصاد ما به نفت وابسته است مشکل داریم. با استفاده صحیح از ‌منابع و کار و تلاش است که می‌توان نقطه ضعف وابستگی به نفت را جبران کرد.

رونق کشاورزی از ویلاسازی در گیلان جلوگیری می‌کند

وزیر نیرو متذکر شد: حفظ سرسبزی گیلان و منابع طبیعی آن به این بستگی دارد که کشاورزی تعطیل نشود و رونق کشاورزی نیز به کشاورز وابسته است. اگر کشاورز حفظ نشود اولین کار این است که زمین را بفروشد و آن زمین به ویلا تبدیل شود.

اردکانیان افزود: همانطور که توزیع بارش در کشور متوازن نیست، توزیع ثروت نیز متوازن نیست و سرمایه داران از مناطق کویری و بی‌آب به گیلان می‌آیند که این امر سبب میشود تا زمینه اتفاقات دیگری ظهور و بروز یابد.

وزیر نیرو تصریح کرد: اینکه میلیاردها مترمکعب نزولات جودی داشته باشیم و انتظار داشته باشیم که ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب از سایر استانها به گیلان برسد انتظار درستی نیست.

وی با بیان اینکه سدسازی همواره با جوسازی همراه بوده است، گفت: نه باید با جوسازی، سدسازی را رونق دهیم و نه اینکه کنار احداث سد را کنار بگذاریم، بلکه باید مدیریت علمی داشته باشیم.

اردکانیان گفت: دغدغه ۵۰ سال آینده گیلان و مازندران را داشته باشیم و مصوبه دولت که می گوید کشت برنج صژفا در استانهای شمالی باشد را اجرایی کنیم به گونه که ظرف سه سال کشت برنج درسایر استانها بدون وارد آمدن لطمه به کشاورزان آن منطقه دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد و این یعنی باید زمینه تولید برنج در شمال فراهم شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه پروژه‌های تامین منابع آب در استان گیلان رو به جلو در حال حرکت است تصریح کرد: سد خالصان در فاز مطالعات مرحله دوم است که نیازمند کسب مجوز زیست محیطی است.

وی با بیان اینکه آب بندها و سد لاستیکی در اولویت استان هستند افزود: سد پلرود دارای پیشرفت ۶۰ درصدی، سد شفارود از پیشرفت چهل درصدی برخوردار است.

Share