رییس کمیسیون بهداشت مجلس:

رشته پزشکی دکان نیست که صندلی‌های آن را زیاد کنیم | جوّ می‌دهند که پزشک کم است

رییس کمیسیون بهداشت مجلس با این استدلال که رشته پزشکی دکان نیست که به دنبال اضافه کردن صندلی‌های دانشگاهی آن باشیم، از ایده ورود بخش خصوصی به دانشگاه‌داری برای این حوزه انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزابه نقل از خانه ملت، حسینعلی شهریاری درباره ورود بخش خصوصی به ساخت دانشگاه و مراکز آموزش عالی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی گفت: خوشبختانه مجوز این کار از سوی وزیر بهداشت تایید نشد و دستور داده شد جلوی آن گرفته شود؛ زیرا قرار نیست به هر کسی که پول دارد، مدرک پزشکی دهیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی این امر را نافی اصل آموزش عالی دانست و افزود: اینگونه نیست که کشور با کمبود پزشک روبرو باشد؛ ضمن آنکه پزشکی دکان نیست که دنبال اضافه کردن صندلی‌های آن باشیم تا افرادی باسواد کم مدرک بگیرند و سلامت مردم را به خطر بیاندازند.

مشکل اصلی توزیع ناعادلانه پزشکان است؛ نه کمبود آن

رییس کمیسیون بهداشت مجلس توضیح داد: مشکل اصلی در این حوزه توزیع ناعادلانه پزشکان در کشور است؛ باید امکانات در اقصا نقاط کشور به گونه‌ای فراهم شود که پزشکان انگیزه خدمت در مناطق محروم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه  تمام مراکز درمانی در استان سیستان و بلوچستان به اندازه نیاز پزشک دارند، ادامه داد: صندلی‌های دانشگاه به نسبت نیاز جامعه برای گروه پزشکی کم نیست؛ ضمن آنکه دولت نمی‌تواند همین تعدادی را که اکنون فارغ‌التحصیل شده‌اند، جذب کند و به علت کمبود منابع مالی مجوز استخدام نمی‌دهد.

جوّ می‌دهند که پزشک کم است

شهریاری بحث کمبود پزشک در کشور را جوسازی برخی ذی‌نفعان دانست و گفت: دولت باید با مدیریت مناسب، پرداخت حقوق مکفی، فراهم کردن امکانات رفاهی در مناطق محروم و توزیع عادلانه پزشکان برای خدمت مانع از آن شود که همه فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی در پایتخت و شهرهای بزرگ متمرکز شوند.

وی دلیل وجود شرایط کنونی را نبود نظارت کافی دانست و تاکید کرد: بخش خصوصی نباید وارد دانشگاه‌داری برای رشته‌های پزشکی شود؛ نمی شود کسی که پول دارد، دکتر شود و باسواد اندک با جان مردم بازی کند.

قانونی برای متعهد کردن فارغ‌التحصیلان پزشکی به خدمت در مناطق محروم

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به قانون مجلس تصریح کرد: باید با اختصاص حداقل ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاهی رشته‌های پرستاری و مامایی و … به بومیان مناطق مختلف کشور، آنها را متعهد کرد تا سه برابر دوره آموزشی خود را در آن مناطق کار کنند.

شهریاری گفت: این امر در قانون مصوب مجلس قابل خرید و جابجایی نیست و به این عده تا زمانی که تعهد خدمت خود را انجام ندهند، مدرک داده نمی‌شود تا از این رهگذر مشکل مناطق محروم حل شود.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس افزود: خوشبختانه به تدریج این عده در حال فارغ التحصیلی هستند و مشکل نبود یا کمبود پزشک در مناطق محروم با این سیاست حل می‌شود.

Share