با حضور جمعی از مسئولین؛

رئیس دادگستری و دادستان جدید صومعه سرا معارفه شدند

با حضور احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری گیلان، معاونین و مسئولان قضائی استان و جمعی از مسئولان شهرستان رئیس دادگستری و دادستان جدید صومعه سرا معارفه شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، با حضور احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری گیلان، معاونین و مسئولان قضائی استان و جمعی از مسئولان شهرستان رئیس دادگستری و دادستان جدید صومعه سرا معارفه شدند.

امام جمعه صومعه سرا در این مراسم که در سالن آمفی تئاتر مجتمع فارابی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شد با بیان اینکه مسئولان با خدمت به مردم عبادت می‌کنند، گفت: گاهی به دلیل وجود مشغله‌های کاری اصل موضوع فراموش می‌شود که امیدواریم ماه رمضان فرصتی برای تقویت ارتباط میان ما و خداوند شود.

حجت الاسلام محمد مهدی راشدی نوری با اشاره به اینکه خداوند مقام خلافت و جانشینی خود در زمین به انبیا الهی داده است، افزود: خدمت به مردم، حکمرانی در میان آنها و اجرای عدالت از جمله مواردی است که به فرستادگان از جانب خداوند تأکید شده است.

وی پیروی از هوای نفس را مانع برای رسیدن بنده به خداوند عنوان و اظهار کرد: اطاعت از هوای نفس انسان را از راه خدا دور می‌کند که نتیجه آن عذاب سخت در روز قیامت است.

امام جمعه صومعه سرا قضات را امید مردم در جامعه برای گرفتن حق خود دانست و بیان کرد: مردم انتظار دارند این دستگاه با روی خوش و تکریم ارباب رجوع حکم دهد و حق آنها را بگیرد.

وی با بیان اینکه امروز اطاله دادرسی را یکی از مشکلات در حوزه قضائی است، افزود: طولانی شدن روند رسیدگی به دلیل وجود حجم بالای پرونده‌ها در حوزه دادگستری است که امیدواریم با توجه به اقدامات انجام شده در این زمینه شاهد کاهش حجم پرونده‌های ورودی باشیم.

راشدی نوری همچنین به کم کاری در حوزه فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت متأسفانه در حوزه فرهنگ سازی، ارتقای آگاهی و داشتن صحه صدر در جامعه عملکردها مناسب نیست.

اجرای درست وظایف و نظارت دقیق سبب کاهش مشکلات می شود

احمد سیاوش پور اظهار کرد: قوه قضائیه مهمترین و شاخص‌ترین رکن اساسی حکومت اسلامی بوده که امروز نگاهی که به این گروه است.

وی به جایگاه قوای دیگر در نظام مقدس اسلامی اشاره کرد و افزود: هر سه قوه در راستای اهداف عالیه و در مسیر ارتقا و کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه اگر آنچه که قانون اساسی به عنوان وظایف قوه قضائیه تعیین کرده انجام شود بدون تردید مشکلات کاهش می‌یابد، گفت: البته بخشی از مشکلات ناشی از دشمنی استکبار جهانی با نظام بوده که امروز شاهد تحریم‌های سختی در حوزه اقتصادی علیه ایران از سوی آمریکا و سردمداران آن هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش دیگر کاستی‌ها و کمبودها نیز در حوزه اجرایی، داخلی است، بیان کرد: اگر کارها و نظارت‌ها به موقع و در راستای توسعه کشور انجام شود کمبودها و مشکلات کاهش پیدا می‌کند که در این زمینه هر سه قوه و سایر دستگاه‌ها نیز سهیم هستند.

سیاوش پور با بیان اینکه امروز معضلات اجتماعی در جامعه کم نیست که به دلیل سهل انگاری‌ها و نبود نظارت کافی به وجود آمده است، تصریح کرد: قضاوت، حکمرانی و نظارت سه وظیفه اصلی است که بر اساس قانون اساسی به قوه قضائیه داده شده که در صورت اجرای درست قطعاً شرایط کشور بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری عامه، حقوق شهروندی و نظارت اولویت‌های قوه قضائیه است، تأکید کرد: شناسایی و رسیدگی به موقع در زمینه فساد، رسیدگی به کم کاری در دستگاه‌های اجرایی و نظارتی قوه قضائیه باید به صورت جدی پیگیری شود.

رئیس کل دادگستری با بیان اینکه در حوزه زیست محیطی، آلودگی غذایی و آب و هوا، تعرض به انفال، جنگل دریا و سواحل با مشکلات مختلفی رو به رو هستیم، افزود: در سیل اخیر نیز تعرض به حریم و ساز و ساخت در بستر رودخانه‌ها سبب بروز این میزان از خسارت شد که در صورت پیشگیری در گذشته با این حجم از خسارات رو به رو نبودیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه قوه قضائیه هماهنگی، تعامل و همکاری لازم را در مسیر توسعه با سایر اردگان‌ها دارد، گفت: یکی از حوزه‌هایی که بیشترین پرونده ورودی به دادگستری را شامل می‌شود مشخص نبودن مالکیت، تعیین حدود و مرزها است که متأسفانه وضعیت بسیار نامطلوب ایجاد کرده لذا نظم اجتماعی و مصلحت جامعه ایجاب می‌کند که در این زمینه توجه بیشتری انجام شود.

سیاوش پور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار قاضی در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: بیش از ۱۶ میلیون پرونده در دستگاه قضائی رسیدگی می‌شود که سالانه بیش از یک میلیون پرونده نیز به این میزان اضافه شده که با توجه به این حجم از پرونده شاهد طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها هستیم.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در جامعه، گفت: باید با اجرای کارهای فرهنگی از میزان پرونده‌ها کاسته شود.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از خدمات سید احمد طالبی رئیس سابق دادگستری و همچنین سید هاشم میر حسینی دادستان سابق صومعه سرا حسین خیرخواه به عنوان رئیس جدید دادگستری و ابراهیم انصاری نیز به عنوان دادستان جدید این شهرستان معرفی شدند.

Share