مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان:

در حال حاضر ملخ مراکشی جدی‌ترین تهدید زیستی استان محسوب می‌شود

محمدپور با اشاره به اینکه هر اتفاق زیستی که به صورت طبیعی و غیر طبیعی سبب نابودی سرمایه های انسانی یا اقتصادی کشور از طریق تخریب و نابودی محصولات کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی گردد شامل تهدیدات زیستی می‌شود اظهار کرد: امروزه ملخ مراکشی جدی‌ترین تهدید زیستی استان محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان رودبار با حضور امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، حجت الاسلام سید حسن سیدمحمدی امام جمعه، محمد صالح ضیایی فرماندار شهرستان رودبار معاونین فرمانداری و جمعی از شهرداران و بخشداران و روسای ادارات و نهادهای این شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان رودبار برگزار شد.

امیر محمدپور ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، در ابتدا به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مصون سازی پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: پدافند غیرعامل مانند مصونیت سازی بدن انسان است در واقع مصون سازی یعنی بی اثر سازی تهدیدات بر کشور بعبارتی سازمان پدافند غیر عامل باید کارهایی را انجام دهد که تهدیدات متصور که در موضوعات مختلف اتفاق می افتاد هیچ اثری برما نگذارد. امام خامنه ای عزیز می فرمایند؛ پدافند غیرعامل نتیجه اش این است.

وی ادامه داد: ما باید کاری کنیم که همت ما فقط مصروف به این نباشد که دشمن را منصرف کنیم یا برای مقابله خودمان را آماده بکنیم. نه، کاری کنیم که ما مصونیت در خودمان بوجود بیاوریم. این با پدافند غیرعامل تحقق پیدا می کند. بنابراین این مسئله، مسئله بسیار مهمی است که بایستی راه بیفتد.

وی تهدیدات را به سه دسته کلی تقسیم کرد و و گفت: دسته ای در لیست تهدیدات موجود قرار دارند که تهدیدات جاری هستند اما جایگاه آنها در اولویت لیست تهدیدات تغییر می کند. دسته دوم تهدیدات سایبری هستند که امروزه دشمن اهداف اصلی خود را بر روی زیرساخت های سایبری کشور نشانه گرفته است و دسته و سوم تهدیدات ترکیبی نامیده می شود.
نابود کردن زیرساخت ها مهمترین اهداف دشمنان در جنگ های اخیر در منطقه است

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان اظهار داشت: وقتی اهداف رژیم صهیونیستی را در جنگ ۳۳ روزه بررسی کردیم دیدیم رژیم منحوس صهیونیستی زیرساخت های تهیه و تولید آب مورد نیاز و شبکه فاضلاب را هم هدف نظامی خود قرار داده بودند، زیرا اگر تولید آب و جمع آوری فاضلاب با مشکل روبرو شوند مردم ناراضی می شود و هدف آنها از این حملات غیر قابل کنترل کردن مردم است.

شهرستان رودبار از منظر پدافند غیرعامل بدلیل وجود زیرساخت های متعدد بسیار دارای اهمیت است

امیرمحمدپور در ادامه به حملات نظامی آمریکا به عراق اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها در اولین اقدام پدافند هوایی این کشور را حذف کردند تا مقاومت و ایستادگی پدافند هوایی ارتش عراق را از بین ببرند.

وی ادامه داد شهرستان رودبار بدلیل وجود زیرساخت های متعدد برای ما در شورای پدافند غیرعامل استان بسیار دارای اهمیت می باشد ومی بایست همکاران محترم به این موضوع توجه بیشتری بکنند و الزامات حفاظتی سازمان پدافند غیرعامل در این خصوص می بایست بصورت کامل اجرا گردد.

تهدیدات مستتر در ذات فناوری ها / مردم هدف اصلی تهدیدات دشمنان هستند

معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند سایبری استان گیلان با اشاره به رشد روز افزون فناوری ها و امکان ترکیب تهدید و فرصت در فناوری ها اظهار داشت: فناوری با رشد سریع که داشته علی رغم کاربردها و خدماتی که می‌تواند به مردم ارائه دهد تهدیداتی را نیز در قالب خود به وجود آورده است‌. وجود سایبر در زیر ساخت‌ها به کشورهای تولید کننده اشراف اطلاعاتی کامل می دهد. سایبر، گسترش فناوری و شبکه های اجتماعی موجب شده تا یک تهدید ترکیبی شکل گیرد یعنی دشمنان با استفاده از فضای سایبر و به وسیله شبکه های اجتماعی می تواند تهدیدات فرهنگی،اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای کشور ایجاد کنند.

محمدپور گفت: روند رشد فناوری بسیار سریع است و بعضا تحت اختیار و کنترل دولت ها نیست به همین دلیل کشورها تحت تأثیر فناوری هایی هستند که از آنها استفاده می کنند این فناوری ها می توانند تولید داخلی باشند و یا از کشورهای صاحب تکنولوژی و فناوری وارد شود.

تهدیدات زیستی می بایست بسیار جدی گرفته شود

معاون هماهنگ کننده قرارگاه پدافند زیستی استان گیلان با اشاره به اینکه پدافند زیستی در حوزه انسان، دام، غذا، آب آشامیدنی، محیط زیست و کشاورزی مطرح می شود و تهدیدات عامدانه مهندسی شده و عمدی زیستی علیه کشور را کنترل می کند.

امیر محمدپور گفت با توجه به این مهم که نیروی انسانی مهم ترین سرمایه هر کشوری به شمار می رود و صیانت از این سرمایه، بر عهده دولت هاست؛ یکی از مهم ترین راهبردها در کشورهای توسعه یافته ایجاد پدافند غیرعامل زیست محور است. موضوعی که جمهوری اسلامی ایران نیز با ایجاد تشکیلاتی مستقل، درصدد انجام آن است.

وی ادامه داد: دشمن مدت هاست دروازه های دیگری به جز حمله نظامی برای نفوذ به داخل کشورها، یافته است. ایجاد اختلال در حوزه سلامت ،کشاورزی و بهداشت مردم، از جمله تدابیری است که با آرایش جنگی ولی ظاهری غیرجنگی، برای این منظور در دستور کار قرار دارد.

در حال حاضر ملخ مراکشی جدی ترین تهدید زیستی استان محسوب می شود

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به اینکه هر اتفاق زیستی که به صورت طبیعی و غیر طبیعی سبب نابودی سرمایه های انسانی یا اقتصادی کشور از طریق تخریب و نابودی محصولات کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی گردد شامل تهدیدات زیستی می شود اظهار کرد: امروزه ملخ مراکشی جدی ترین تهدید زیستی استان محسوب می شود که در استان بر اساس گزارش های اعلام شده حدود ۵ هزار هکتار از مزارع و باغات ما را در چند شهرستان درگیر خود کرده که بحمدالله با اقدام به موقع کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی شورای پدافند غیرعامل استان مبارزه با این تهدید زیستی از مدتی قبل آغاز شده و در حال حاضر این تهدید تقریبا کنترل شده و میزان خسارت آن به مردم تا کنون بسیار اندک بوده ولی باید این مبارزه تا تیرماه تداوم پیدا کند.

وی به روایتی از امام صادق (ع) درباره ملخ اشاره کرد و گفت: توده‌های ملخ گاهی به‌قدری زیاد و گسترده می‌شوند که هزاران کیلومتر مربع از آسمان را می‌پوشانند. آنها در عین کوچکی جثه‌شان می‌توانند مزرعه‌ها و باغ‌ها را به‌سرعت نابود کنند ازین رو امام صادق می فرمایند: اگر پادشاهى از پادشاهان زمین تمام لشکر سواره و پیاده خود را بسیج کند تا سرزمین خود را از ملخ‌ها رهایى دهد نتواند؟ آیا این نشانه‌هاى قدرت خداى جل و علا نیست که ضعیف‌ترین آفریده‌اش را به‌جانب قوی‌ترین آفریده گسیل دارد و آفریده قوى نتواند در برابرش تاب آورد؟

امیر محمدپور اظهار کرد: اگر شخصی نسبت به تهدیدات زیستی آشنایی نداشته باشد به احتمال زیاد در اولین نگاه، این نظر را خواهد داشت که تهدیدات شیمیایی و هسته ای نسبت به تهدیدات زیستی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و ضرورت دارد، چون اولویت نخست پدافند غیرعامل زیستی حفظ جان انسان‌ها و به عبارتی حفظ سرمایه انسانی کشور است، لذا حتی اگر عوامل زیستی ناخواسته ایجاد شود و جان انسان را تهدید کند، به نظر پدافند غیرعامل نوعی تهدید تلقی می‌شود.

محمدپور با اشاره به اینکه مبارزه با این آفت در استان ما باید به جد ادامه یابد اظهار کرد: ملخ مراکشی، علاوه بر خسارت مستقیم، روی دامداری شدیداً تأثیر می‌گذارد و میزان گوشت و شیر دامها بر اثر حمله آن به مراتع تقلیل می‌یابد. آرواره‌های این آفت به میزانی قوی است که تنه درخت را نیز می‌تواند بخورد و این ملخ محدودیت پروازی ندارند و بعضاً از آب نیز عبور می‌کنند.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه حجت الاسلام سید محمدی امام جمعه و محمد صالح ضیایی فرماندار شهرستان رودبار به سخنرانی پرداختند و روسای کمیته های ذیل شورای پدافند غیرعامل ضمن ارایه گزارش از اقدام های کمیته تخصصی خود موارد و موضوعات مربوطه را طرح کردند در این جلسه مهندس الماسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی، مدیر حفظ نباتات استان و دبیران کارگروه کشاورزی و امنیت غذایی و انرژی و آب شورای پدافند غیرعامل استان مدیرکل پدافند غیرعامل را همراهی و پاسخگوی سوالات حوزه های تخصصی خودشان بودند.

Share