با حضور استاندار گیلان:

تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه گیلان | مهارت‌آموزی جایگزین مدرک‌گرایی شود‌

استاندار گیلان نقش معلمان در اصلاح افکار عمومی بویژه در موضوع توجه به مهارت آموزی و شایسته‌گزینی را بسیار موثر دانست و گفت: جامعه بهتر در گروی توجه به جایگاه معلم و علم آموزی براساس استعداد افراد است و این نگاه باید همگانی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  مصطفی سالاری ظهر امروز در مراسم گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه گیلان با بیان اینکه توسعه و پیشرفت کشور و استان در گروی توجه به مقام معلمان و استادان است، افزود: آموزش زیربنا و شالوده توسعه و نیاز جدی جامعه محسوب می‌شود و توجه به این موضوع تربیت انسان‌های کارآمد را به دنبال دارد.

وی به شعار دهه پیش‌ روی دانشگاه‌ها تحت عنوان «سرآمدی آموزش» اشاره و خاطرنشان کرد: انسان های کارآمد و شایسته حاصل آموزش صحیح و کاربردی است.

نماینده عالی دولت در گیلان بکارگیری افراد توانمند براساس شایسته گزینی در مسیر دستیابی به توسعه و پیشرفت جامعه را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر به جای شایسته گزینی سلیقه و روابط تعیین‌کننده باشد در مسائل عمومی جامعه  بهره‌وری کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه انتخاب افراد شایسته منزلت نخبگان و کارآمدان را مشخص می‌کند افزود: اگر از ظرفیت نیروی انسانی جامعه به خوبی استفاده نشود نمی توانیم با افراد ناکارآمد از مواهب الهی موجود به صورت بهینه بهره بگیریم.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه آموزش در بخش های آکادمیک و مهارتی بیش از گذشته نیازمند تفکیک از یکدیگر است، گفت: با فرهنگ سازی برای هدایت به سمت دانشگاه ها و تحصیلات آکادمیک امروزه بسیار مدرک گرا شده ایم.

 وی افزود: مهارت‌آموزی بر مبنای استعداد افراد باید جایگزین مدرک‌گرایی در جامعه و افکار عمومی شود‌.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه فضای کشور را برای مهارت آموزی فراهم نکردیم اظهار داشت: بعضاً دریافت مدرک از طریق دانشگاه‌هایی که از کیفیت علمی و امکانات جانبی آموزشی برخوردار نیستند صورت می‌گیرد و میان مدارک دانشگاه‌های کیفی و غیرکیفی تفاوتی قائل نمی شوند.

 وی خاطرنشان کرد: ممکن است همه افرادی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند در بخش آموزشی موفق نباشند اما در حوزه مهارتی بهتر بتوانند به جامعه خدمت کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه وظایف امروز جامعه دانشگاهی محدود به کلاس درس نمی شود گفت: با استفاده از ظرفیت نخبگان و افراد برتر در بخش های مختلف جامعه و حساسیت استادان و معلمان نسبت به این موضوع وظایف معلمی به خوبی محقق می‌شود.

وی چاره اندیشی در سطح کلان جامعه را مبتنی بر افکار عمومی دانست و اظهار داشت: بستر اصلاح افکار عمومی از طریق معلمان و استادان ایجاد می‌شود.

 استاندار گیلان به سفر اخیر وزیر علوم،  تحقیقات و فناوری به استان گیلان اشاره کرد و افزود: در این سفر پیشنهاد اختصاص امکانات واحدهای آموزشی موجود در گیلان که با کاهش جذب دانشجو مواجه هستند به بخش مهارت آموزی مطرح شد تا با استفاده از این ظرفیت نقایص مهارتی فارغ‌التحصیلان برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه در حیطه آموزش و پرورش نیازمند طرحی نو هستیم گفت: اگر به علم آموزی و استفاده از افراد کارآمد توجه ویژه شود به مقام معلم اهمیت قائل شده ایم.

 دکتر سالاری به مشارکت بیش از پیش دانشگاهیان در کمیته‌های مختلف استانی در کنار مدیران اجرایی پیرامون مسائل عمرانی، اجتماعی و اقتصادی اشاره و اظهار داشت: از نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در خصوص بازنگری در شیوه، ساختار و نظام آموزشی برای موضوعات درون استانی و یا برای انتقال به مراجع تصمیم گیری کمال بهره را می گیریم.

 در این مراسم از ۱۶ استاد نمونه دانشگاه گیلان با اهدای لوح تقدیر توسط استاندار گیلان قدردانی شد.

Share