مشاور رئیس‌ جمهور:

به آمریکا پاسخ دادیم که ۲ مسئله را باهم می‌خواهیم «نه جنگ» و «نه تحریم»

مشاور رئیس‌جمهور گفت: جوابی که ما دادیم و اقداماتی که سیاست خارجه و سیاست دفاعی ما انجام می‌دهند این است که آمریکا را به شرایطی ببریم که نتواند ما را از جنگ بترساند و نتواند به تحریم ادامه بدهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری درباره وضعیت فعلی منطقه و همچنین از طرفی مطرح شدن بحث جنگ توسط آمریکایی‌ها و از طرف دیگر عنوان نمودن مذاکره از سوی آنها و برنامه دولت در این رویارویی، گفت: چیزی که به جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود این است که ما دو مسئله را باهم می‌خواهیم؛ یکی اینکه اجازه نمی‌دهیم در این منطقه جنگ بشود و دوم اجازه نمی‌دهیم که تحت تحریم بمانیم.

وی افزود: پاسخ ما به ایالات متحده، «نه به جنگ و نه به تحریم» است. ایالات متحده از ترس جنگ می‌خواهد ما را با پذیرش شرایط تحریم وادار به مذاکره کند. جوابی که ما دادیم و اقداماتی که سیاست خارجه و سیاست دفاعی ما انجام می‌دهند این است که آمریکا را به شرایطی ببریم که نتواند ما را از جنگ بترساند و نتواند به تحریم ادامه بدهد و این همان پیچیدگی هست که ما با آن مواجه‌ایم.

مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای اینکه این مسئله را حل کنیم هیچ چاره‌ای جز تقویت وحدت درونی نداریم. آمریکا تنها در صورتی موفق می‌شود که امید پیدا کند فشارهایی که در منطقه و فشارهایی که به اقتصاد ما وارد می‌کند موجب یک آشفتگی اجتماعی بشود و اگر این اتفاق نیفتد تمام تلاش‌های آمریکا بی‌اثر خواهد بود.

آشنا همچنین درباره اینکه علت مشکلات و وضعیت کنونی کشور مربوط به تحریم ویا ناکارآمدی داخلی می‌شود؟، خاطرنشان کرد: همیشه تناسبی بین فشارهای خارجی و میزان توانمندی ما در پاسخ به مشکلات خارجی و داخلی خودمان وجود دارد. ما حتما مشکلات داخلی، مشکلات مدیریت و مشکلات در کارآمدی داریم ولی بحث این است که وقتی تحریم فشار می‌آورد، آیا امکان بازنگری در سیاست‌ها و بازنگری در توانمندی خود داریم یا نداریم؟.

وی گفت: این مسئله کلیدی است که اتفاقا می‌شود اقدامات سخت و تصمیمات بنیادین را در شرایطی گرفت که مردم احساس می‌کنند که چاره‌ای جز تصمیمات سخت نیست، پس می‌توانیم این تهدید را با گرفتن تصمیماتی که مردم احساس می‌کنند کارایی نظام می‌تواند در شرایط سخت افزایش پیدا کند، به فرصت تبدیل کنیم.

Share