جدیدترین اظهاران دونالد ترامپ:

اگر ایران آماده مذاکره نیست، تماس نگیرد | ایران محرک شماره یک ترور است

رئیس‌جمهور آمریکا که مدتی است همزمان با اعزام نیرو به منطقه از مذاکره با ایران هم صحبت می‌کند، بار دیگر گفت آماده مذاکره با ایران است، اما ایران هم باید برای این کار آماده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که خود هفته گذشته در تلاش برای جلب توجه جمهوری اسلامی شماره تماسش را برای تحویل به ایران به دولت سوئیس تحویل داده بود، بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) گفت اگر ایران آماده مذاکره نیست، نباید تماس بگیرد.

او که پیش از حضور در محوطه کاخ سفید در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، درباره احتمال درگیری با ایران، گفت: «درباره ایران باید ببینیم که چه می‌شود، اما آن‌ها خیلی خصمانه رفتار کرده‌اند و واقعا محرک شماره یک ترور هستند.»

وی درباره اینکه آیا ایران منافع ایالات متحده را هدف قرار داده، با بیان اینکه اگر ایران چنین کاری کند، «مرتکب اشتباهی بزرگ شده»، افزود: «ما به هیچ‌وجه نشانه‌ای نداریم مبنی بر اینکه اتفاقی افتاده یا خواهد افتاد، اما اگر اینطور شود، روشن است که این کار با قدرتی عظیم پاسخ داده می‌شود، ما انتخاب دیگری نداریم.»

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌ها و مقام‌های غربی تلاش کرده‌اند حوادث اخیر در بندر «فجیره» امارات، تأسیسات نفتی عربستان سعودی و سفارت آمریکا در بغداد را به ایران نسبت دهند. روز گذشته «لیندسی گراهام» از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی گفت «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایران را به دست داشتن در این اتفاقات متهم کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس درباره احتمال مذاکره با ایران هم گفت: «در این مورد صحبتی نداشته‌ایم، باید ببینم چه می‌شود. اگر آن‌ها تماس بگیرند، قطعا مذاکره خواهیم کرد، کاملا به آن‌ها بستگی دارد. می‌خواهم زمانی تماس بگیرند که آماده باشند. اگر آماده نیستند، نیازی نیست خودشان را به زحمت بیاندازند.»

ترامپ در هفته‌های اخیر همزمان با اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به منطقه غرب آسیا، بارها از آمادگی برای گفت‌وگو با ایران صحبت کرده است. یک مقام آمریکایی چند روز پیش گفته بود اعضای کاخ سفید به تلفن چشم دوخته‌اند بلکه ایران با آمریکا تماس بگیرد.

«وندی شرمن» عضو تیم آمریکا در مذاکرات سال ۲۰۱۵ با ایران، با اشاره به موضع‌گیری‌های متناقض دولت ترامپ در قبال ایران، گفته است که واشنگتن تلاش می‌کند الگوی کره شمالی را روی ایران پیاده کرده و از یکسو با تهدید نظامی و از سوی دیگر با تلاش برای کشاندن تهران پای میز مذاکره، از جمهوری اسلامی ایران امتیاز بگیرد.

Share