جهت تأمین نظر شورای نگهبان

انتصاب رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به رئیس‌جمهور واگذار شد

نمایندگان مجلس جهت تأمین نظر شورای نگهبان مصوب کردند تا انتصاب رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برعهده رئیس‌جمهور قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه مدیریت بحران کشور نمایندگان برخی از بندهای آن را برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

بر این اساس نمایندگان در تبصره ۲ ماده ۶ این ماده مقرر کردند جلسات شورای عالی مدیریت بحران کشور به صورت عادی حداقل هر سه ماه یک بار و جلسات فوق‌العاده بر حسب ضرورت به پیشنهاد رئیس سازمان و تأیید وزیر کشور تشکیل شود.

این جلسات با حضور نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت نسبی آرا اتخاذ می‌شود.

نمایندگان در تبصره ۴ ماده ۶ این لایحه مقرر کردند: دبیرخانه شورای عالی مسئول ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات آن است این مصوبات با تأیید رئیس جلسه (رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور) و در غیاب وزیر کشور لازم‌الاجراست.

نمایندگان همچنین در تبصره یک ماده ۸ این لایحه مقرر کردند: ساختار سازمانی مناسب و متناظر برای وظایف سازمان مدیریت بحران در سطوح استانی و شهرستانی به ترتیب زیر نظر استاندار و فرماندار، متناسب با حجم وظایف، گستره‌ی جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیت‌های منطقه‌ای به پیشنهاد سازمان طراحی می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی به تصویب سازمان اداری و استخدامی کشور می‌رسد.

نمایندگان تبصره ۳ را به ماده ۸ این لایحه الحاق کردند که بر اساس این عضویت رئیس سازمان مدیریت بحران در شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای عالی بیمه بدون حق رأی است.

نمایندگان برای جزء ۱ بند الحاقی ۲ ماده ۱۴ نیز وزارت راه را موظف کردند با رعایت ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی، نقشه حریم گسل‌ها را با اولویت کلان شهرها به همراه دستورالعمل‌های فنی نحوه ساخت و ساز در حریم گسل‌ها تهیه کند.

نمایندگان همچنین برای رفع ایراد شورای نگهبان محل تأمین اعتبار برای ایجاد یا تقویت مراکز پایش و هشدار را نیز تعیین کردند.سایر بندهای این لایحه نیز برای تأمین نظر شورای نگهبان مورد اصلاح شکلی و عبارتی قرار گرفت.

Share