توضیح کولیوند در خصوص ایراد هیات عالی نظارت مجمع بر اصلاح قانون انتخابات مجلس

“استانی شدن انتخابات مجلس” و “منع کاندیداتوری نمایندگانی که ۳ دوره پیاپی در مجلس بوده‌اند” همزمان اجرا می‌شود؟

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: قبل از اینکه وارد فضای اصراری شویم باید با هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی انتخابات جلسه بگذاریم و ابهامات آن ها را رفع کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در خصوص ایراد “هیأت عالی نظارت مجمع برای نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام” نسبت به استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: ابتدا باید شورای نگهبان نظر بدهد و منتظریم رسیدگی نهایی را انجام دهند و اگر ایراد، اشکال و ابهامی در این طرح باشد شورای نگهبان به مجلس ارائه کند.

چه زمانی هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی باید به بررسی مصوبات مجلس ورود کند؟

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقتی که ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ابلاغ شد، اگر نمایندگان نسبت به مواردی اصرار کنند این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود و هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی  نظام و مجمع تشخیص مصلحت باید نظر خود را ارائه کنند.

وی افزود: نه اینکه نظر هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی انتخابات موثر نیست بلکه باید اجازه دهند ابتدا شورای نگهبان نظر خود را بدهد سپس اگر ایرادی گرفته شد و مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد، مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر خود را بیان کند.

باید ابهامات هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی را رفع کنیم

کولیوند ادامه داد: البته به نظر من قبل از اینکه وارد فضای اصراری شویم باید با هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی انتخابات جلسه بگذاریم و ابهامات آن ها را رفع کنیم.

آیا “استانی شدن انتخابات مجلس” و “منع کاندیداتوری نمایندگانی که ۳ دوره پیاپی در مجلس بوده‌اند” همزمان اجرا می‌شود؟

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر “استانی شدن” رد شود و “ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگانی که ۳ دوره پیاپی در مجلس بوده‌اند” تایید شود، سرنوشت قانون چه می‌شود؟ گفت: این طرح یک بسته واحد است و باید همه آن “تایید” یا “رد” شود و نمی‌توان بخشی را تایید و بخش دیگر را رد کرد.

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد: اگر شورای نگهبان براساس نگاهی که دارد بخشی از قانون را حذف کند و ما بقی را تایید، بخشی که تایید شده قابلیت اجرا دارد؛ برای مثال اگر استانی شدن حذف شود و ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگان ۳ دوره‌ای تایید شود، این بخش دوم قابل اجرا است.

Share