فرماندار آستارا خبرداد:

احداث شهرک صنعتی مرزی با همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا

حسن رستم زاد همچنین از احداث شهرک صنعتی مرزی با همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در این شهرستان خبر داد و گفت: با انجام نشست های دیپلماتیک احداث یک شهرک صنعتی مشترک مرزی در آستارا در دستور کار است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه بررسی مشکلات شهرستان مرزی بندر آستارا با حضور مدیران کل استانی در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
فرماندار آستارا در این جلسه الزام سخنان مدیر آن را اجرایی و عملیاتی دانست و گفت: حضور مدیران کل در این شهرستان یک بحث مهم بوده و باید با تشخیص صحیح مشکلات آن را با اولویت عنوان کرده و حل آن را پیگیر باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان پیگیری اهم مشکلات شهرستان را وظیفه مدیران این اداره دانست و تصریح کرد: حضور مدیران کل با دستور استاندار محترم در شهرستانهای گیلان به طور منظم در حال انجام بوده و امروز با یک تیم کامل برای حل مشکلات آستارا آمدیم.

علی درجانی ادامه داد: اگر یک همت گروهی در میان مدیران کل استان باشد اکثر مشکلات قابل حل بوده و می‌توان با یک کار گروهی و کمک کارشناسان به طور زیربنایی مشکلات هر شهرستان را حل کرد.

محسن یوسف پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اراضی موجود در طرح‌های هادی آستارا گفت: در برخی نقاط اراضی ملی با کاربری مسکونی داریم که بنیاد مسکن آن را تنها با راه حل های موجود توان واگذاری دارد و برخی از این اراضی دارای محدودیت هستند.

یوسف‌پور عرصه های ملی را با رفع محدودیت و ممنوعیت قابل واگذاری دانست و گفت: این اراضی اگر به طور قانونی رفع ممنوعیت شوند می‌توان پس از سال‌ها این مشکلات را با کمک بنیاد مسکن حل و به مردم واگذار کرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان آستارا از صدور دو مورد سند برای اراضی ملی خبر داد و گفت: با هماهنگی با منابع طبیعی از ۱۹ مورد تغییر تحول اراضی ملی دو مورد سند برای این اراضی صادر و انتقال اسناد ضلع سومی به نام اداره ثبت اسناد دارد که در صورت آمادگی این نهاد منابع طبیعی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای صدور سند مانعی ندارند.

بهمن بابایی معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان وظیفه این نهاد را ساخت مسکن برای اقشار محروم جامعه دانست و گفت: طبق برنامه در سال جاری ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در گیلان با مشارکت کمیته امداد برای محرومین و مستضعفین ساخته خواهد شد.

فرماندار آستارا با اشاره به حضور سرمایه‌گذار برای توسعه طرح گردشگری دریاچه استیل آستارا گفت: این طرح توجیهی سرمایه گذاری با حضور بخش خصوصی می‌تواند استیل را به برندی برای گیلان و حتی ایران تبدیل کند و اداره کل منابع طبیعی و سایر نهادهای مربوطه باید از این طرح حمایت کرده و توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

حسن رستم زاد همچنین از احداث شهرک صنعتی مرزی با همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در این شهرستان خبر داد و گفت: با انجام نشست های دیپلماتیک احداث یک شهرک صنعتی مشترک مرزی در آستارا با مصوبه ریاست جمهور با توجه به مذاکراتی که در سفر اخیر رئیس جمهور و وزیر اقتصاد کشورمان به جمهوری آذربایجان داشتند در دستور کار قرار دارد و با تعیین محل دقیق و مساحت آن با همکاری دستگاه‌های مربوطه و مطالعه طرح های موجود این شهرک می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد منطقه داشته باشد.

فرماندار آستارا ایجاد سد لاستیکی را یک الزام جدی برای حل مشکل آب شهروندان آستارا دانست و عنوان کرد: سیستم تاسیسات آب شهری آستارا برای ۲۵ هزار نفر تعریف شده که با توجه به جمعیت ۶۲ هزار نفری شهر آستارا نیاز به تجهیزات تاسیسات و گسترش امکانات در این حوزه داریم.

رستم زاد در ادامه با اشاره به درخواست اداره هواشناسی آستارا برای دریافت زمین جهت تاسیس ایستگاه هواشناسی خودکار در حیران گفت: از اداره کل منابع طبیعی درخواست اعطای زمین در حیران آستارا برای تاسیس ایستگاه هواشناسی خودکار داریم تا بتوان با افزایش امکانات در بحث هواشناسی مشکلات این حوزه در منطقه به حداقل برسد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان در این جلسه با اشاره به آمار ترخیص سال ۹۷ در این حوزه گفت: واحد قرنطینه دامی این اداره در مرز آستارا و سه راه عمران مستقر و نیازمند تقویت بوده و در سال ۹۷ ترخیص نهاده های دامی به میزان ۳۷۴ تن گوشت قرمز، ۲۰ هزار تن گوشت گوسفند تازه و ۱۷۰ تن تخم مرغ از مرز آستارا به کشورهای همسایه ترخیص شده است.

سهراب عاقبتی همچنین با اشاره به آمار صادرات دامی از مرز آستارا گفت۱۴۰۰ کیلو ماهی، ۱۴۷ هزار قطعه جوجه یک روزه و ۱۸/۵ تن خامه از مرز آستارا به کشورهای همسایه ایران صادر شده است.

به گزارش دیارمیرزا شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

Share