سردار یاحی در چهل و پنجمین نشست تخصصی توسعه:

۹ درصد منابع دنیا در اختیار ایران است | اگر در مسیر توسعه به عقلانیت توجه نکنیم، مقصد ناکجاآباد است

فرمانده ارشد سپاه، «رونق تولید» را رمز عملیات اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم مشکل اشتغال حل شود، زیرا شغل شروع هویت است و هویت شروع ازدواج است و ازدواج شروع یک زندگی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سردار رسول یاحی در چهل و پنجمین نشست تخصصی توسعه که با موضوع «سپاه پاسداران و توسعه در ایران» در سالن اجتماعت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری نشست های تخصصی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان منطبق با توسعه است.

وی «سپاه»، «توسعه» و «ایران» را سه کلیدواژه مهم دانست و افزود: از ۲۲ بهمن‌ماه سال ۵۷ عضو سپاه بوده‌ام و اگر به گذشته بازگردم، مجددا همین مسیر را انتخاب می‌کنم و مایه خرسندی است که بیش از بیست سال از بهترین دوران زندگی‌ام را در سپاه و بسیج گذرانده‌ام.

مجری پروژه نقش دولت در دوران دفاع مقدس با اشاره به تشکیل سپاه پاسداران در اردیبهشت‌ماه سال ۵۸ با فرمان امام خمینی(ره) به شورای انقلاب، عنوان کرد: در آخرین روزهای حکومت پهلوی ساواک به عنوان مسئول امنیت کشور منحل اعلام شد و به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی سازمان امنیتی نداشتیم. همچنین جریان‌های سازماندهی‌شده غیر از جریانات سیاسی در گوشه و کنار کشور به راه افتاده بود لذا سپاه پاسداران ماموریت یافت با جریان‌هایی همچون خلق کرد، خلق عرب، خلق بلوچ و خلق مسلمان که در حکومت گذشته تحت ظلم قرار گرفته بودند، مقابله کند.

یاحی مبنای مقابله سپاه با جریانات سازماندهی‌شده را تعامل با مردم دانست و گفت: بعد از ناکامی استکبار جهانی در مخالفت با انقلاب، جنگ علیه ایران در ۳۱ شهریورماه سال ۵۹ به راه افتاد و استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان به تصرف دشمن بعثی درآمد و حملات هوایی به گوشه و کنار کشور آغاز شد لذا شاهد نقش‌آفرینی سپاه بودیم، زیرا ارتش در آن روزها تا حد انحلال پیش رفته بود.

وی اقتدار و موجودیت نیروهای نظامی را متکی به فرماندهان دانست و تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب فرمانده با درجه سرهنگی به بالا نداشتیم و خدمت سربازی از دو سال به یک سال تقلیل پیدا کرده بود. همچنین ۴۰ هزار مستشار ارتش ایران از کشور اخراج شدند و کلیه معاهده‌ها و مقابله‌نامه‌ها و تعهدات بین ایران و ناتو لغو گردید لذا چیزی از ارتش که نقش بازدارندگی داشته باشد، باقی نمانده بود و همین مسئله صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد که حمایت‌های جهانی را به دنبال داشت.

فرمانده ارشد سپاه با بیان اینکه سپاه بعد از هشت‌سال جنگ ۳۰ یگان رزمی از جمله لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان داشت، گفت: سازماندهی سپاه توسط کسانی انجام شد که نه دانشکده افسری را دیده بودند و نه تجربه‌ای در اداره نیروهای مسلح داشتند. فرماندهان یگان‌های رزمی سپاه نیز عمدتا زیر ۳۰ سال بودند.

یاحی امنیت را یکی از الزامات اصلی و اولیه توسعه دانست و تاکید کرد: هر حاکمیتی وظیفه دارد بیشترین تلاش و سرمایه‌گذاری را برای ایجاد امنیت داشته باشد. با شکل‌گیری سپاه پاسداران امنیت برقرار شد.

وی «توسعه» را یکی از پیچیده‌ترین مفاهیمی دانست که حکومت‌ها با آن مواجه هستند و اظهار کرد: توسعه اصولی دارد و اگر حکومتی براساس این اصول حرکت کند، به توسعه خواهد رسید لذا اولین اصل که در ریل‌گذاری توسعه باید مورد توجه قرار گیرد، «عقلانیت» است. بی‌تردید اگر در مسیر توسعه به عقلانیت توجه نکنیم، مقصد به ناکجاآباد ختم خواهد شد.

مجری پروژه نقش دولت در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه توسعه دارای روح و جسم است، متذکر شد: بسیاری از اقدامات زیربنایی که در کشور صورت می‌گیرد، جسم توسعه است. سپاه پاسداران در قالب قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سدسازی، راه‌سازی، راه‌آهن، پالایشگاه و… را در دستور کار خود دارد. از ۴۶ میلیارد مترمکعب آب‌های ذخیره شده در پشت سدهای جمهوری اسلامی، ۲۵ میلیارد مترمکعب توسط سدهای سپاه ذخیره می‌شود و که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به سد کرخه و سد گتوند اشاره کرد.

وی با اشاره به ریل‌گذاری سه هزار کیلومتری سپاه از ۹ هزار کیلومتر ریل جمهوری اسلامی، گفت: بزرگترین پالایشگاه نفت خاورمیانه توسط سپاه احداث شده و در حوزه بنزین و گازوئیل به خودکفایی رسیدیم. احداث تونل در محورها، مهار آب‌ها، ساخت مراکز بهداشتی و آموزشی و… از دیگر اقدامات زیربنایی قرارگاه سازندگی است.

یاحی بسیج را بزرگترین سازماندهی نهادی در کشور دانست و اضافه کرد: یک هزار و ۱۲۰ گردان بیت‌المقدس داریم و سالانه حدود ۸۰۰ هزار اردوی جهانی سازندگی با محوریت بسیج در هشت هزار روستا از ۳۹ هزار روستا در کشور اجرا می‌شود. همچنین بیش از ۱۰ هزار یادواره شهدا در طول سال در کشور برگزار می‌کنیم.

فرمانده ارشد سپاه با بیان اینکه قرارگاه سازندگی یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر از دو هزار و ۵۰ کیلومتر آزادراه کشور را ساخته است، عنوان کرد: در جریان زلزله کرمانشاه نیز سپاه متعهد شده بود یک هزار واحد برای زلزله‌زدگان بسازد که تاکنون ۷۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

وی سپاه پاسداران را تنها نهادی دانست که در حوزه امنیتی و نظامی جلوتر از برنامه افق ۱۴۰۴ بوده و بیان کرد: امروز در سواحل مدیترانه از مرزهای جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنیم و علی‌رغم هزینه چند هزار میلیاردی غرب در منطقه خاورمیانه، ما تصمیم‌گیرنده نهایی هستیم. متاسفانه در حوزه اقتصادی هنوز مشکل داریم و دوران تورم دو رقمی بسیار طولانی شده که باید با اتخاذ تدابیر لازم در این بخش نیز سرآمد شویم.

یاحی با بیان اینکه روح توسعه هنوز بر کشور حاکم نشده است، تصریح کرد: «گفت‌وگو» دومین اصل در مسیر توسعه است که به دنبال عقلانیت می‌آید. همچنین نیازمند ایجاد سرمایه‌های نمادین هستیم؛ سرمایه‌هایی که به جریان یافتن روح توسعه در جسم آن کمک کنند. البته توسعه‌یافتگی یک فرایند است، اما حاکمیت وظیفه دارد زمان این فرایند را کوتاه کند.

فرمانده ارشد سپاه عقلانیت و گفت‌وگو را ابزار توسعه دانست و یادآور شد: نظام آموزشی باید به گونه‌ای باشد که انسان توسعه‌یافته را تربیت کند؛ انسانی که عقلانیت، گفت‌وگو، مشارکت و تعامل را یاد گرفته باشد.

وی «رونق تولید» را رمز عملیات اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم مشکل اشتغال حل شود، زیرا شغل شروع هویت است و هویت شروع ازدواج است و ازدواج شروع یک زندگی است.

یاحی با بیان اینکه نظام‌سازی در گرو عقلانیت است، عنوان کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای بزرگ منطقه، از حیث جغرافیا و منابع انسانی دارای ظرفیت‌های بالایی است. در واقع ۹ درصد منابع دنیا در اختیار ایران است، اما تنها یک درصد جمعیت دنیا را داریم لذا باید مسیر توسعه را با سرعت طی کنیم و در این راه رونق تولید و اشتغال، حمایت از کارآفرینی، هماهنگی و انسجام و ترک جدال را مد نظر قرار دهیم.

Share