یادداشت/ رضا سیف پور

چطور در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

همیشه در این مجموعه از یادداشت‌ها تاکید داشتیم که به جای شناگری در دریای متلاطم قیمت‌ها که بخش عمده آن حاصل بی تدبیری بانک مرکزی و ناکارآمدی سیاست‌های اقتصاد دولتی است، بهتر است با سرمایه گذاری در بازار بورس، تلاش کنیم تا چرخ‌های این اقتصاد هرچه بیشتر و بهتر بچرخد

• رضا سیف پور / مدرس سواد مالی و اصول مذاکره

طی چند سال اخیر، اکثر مردم جامعه در گیر قیمت ارز و طلا بودند. هنوز هم افرادی که نگران سرمایه خود هستند به هر نحو ممکن تلاش می‌کنند تا از چگونگی نوسان بازار سکه و دلار مطلع شوند و به قول معروف بدانند که کی باید بخرند و کی باید بفروشند اما همانطور که می دانیم این رفتار یعنی «سفته بازی» نه تنها در دراز مدت سودی برای ما ندارد بلکه با تضعیف بنیان‌های اقتصاد، آینده جامعه را به خطر انداخته و فرزندانمان را با اقتصادی بیمارتر و ورشکسته‌تر از امروز مواجه می‌سازد. ما همیشه در این مجموعه از یادداشت‌ها تاکید داشتیم که به جای شناگری در دریای متلاطم قیمت‌ها که بخش عمده آن حاصل بی تدبیری بانک مرکزی و ناکارآمدی سیاست‌های اقتصاد دولتی است، بهتر است با سرمایه گذاری در بازار بورس، تلاش کنیم تا چرخ‌های این اقتصاد هرچه بیشتر و بهتر بچرخد اما در این بین افراد زیادی هم هستند که به بازار بورس بدبین بوده و حتی با بیان تجربه‌های تلخ گذشته دیگران را از حضور در این بازار منع می‌کنند. من در این یادداشت می‌خواهیم با بیان هفت نکته مهم به شما بگویم که چطور می‌توان در بازار بورس وارد شد و حتی سود برد:

۱- مفاهیم سرمایه گذاری در بورس را فراگیرید

برای فراگیری مفاهیم اولیه بورس لازم است تا در دوره‌های مرتبط با سوادمالی و سرمایه گذاری شرکت کنید. در این دوره‌ها شما با مفاهیمی همچون؛ ریسک، نقد شوندگی، عوامل مؤثر برحاشیه سود و غیره آشنا می‌شوید.

۲- فقط از سرمایه بیکار خود استفاده کنید

فقط با مبلغی از سرمایه خود وارد بازار بورس شوید که حداقل برای مدت یک سال به آن نیازی نداشته باشید. سرمایه گذاری در بورس نیاز به صبر و حوصله دارد.

۳- یک کارگزار مناسب پیدا کنید

قبل از سرمایه گذاری، با یک کارگزار خوب آشنا شوید و از او بخواهید سبد سهام خوبی برای شما طراحی کند. فراموش نکنید که همیشه کارگزاران طرف شما نیستند پس کارگزار خودتان را پیدا کنید.

۴- با تحلیل‌های سیاسی و رسانه‌ای آشنا شوید

کافی نیست که تحلیلگر خوبی در اقتصاد باشید. این روزها اقتصاد به شدت وابسته به رسانه و سیاست است. پس در کنار سواد مالی، سواد رسانه‌ای و سواد سیاسی خود را هم ارتقاء دهید.

۵- مراقب شایعات باشید

شایعه گاهی به سود شما و گاهی به ضرر شماست. مراقب باشید که بر اساس شایعات تصمیم نگیرید. بسیاری از این شایعات را خود فعالان در بورس طراحی و اجرا می‌کنند.

۶- به صنعت توجه کنید نه سهم

در بازار بورس این سهم نیست که اهمیت دارد. آنچه مهم است صنعت خوب است. اگر صنعت خوبی را می‌شناسید که ارزش سهامش پایین است سهامش را بخرید و نگران آینده نباشید.

۷- استراتژی خودتان را مشخص کنید

از همان اول مشخص کنید که هدفتان در ورود به بازار بورس چیست. نوسان گیری و حضور کوتاه مدت (سه ماهه)، حضور میان مدت (تا شش ماه) یا حضور بلند مدت (تا یکسال و بالاتر). سپس سعی کنید تا با اتکاء بر همان استراتژی پیش بروید.

این‌ها مهمترین توصیه‌هایی بود که می‌توانستم به شما داشته باشم. حالا با خاطری آسوده کارتان را به عنوان یک سهامدار شروع کنید.

• تماس با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share