اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست:

وقوع پی در پی بحران‌ها به خاطر استفاده از افراد غیرمتخصص است

اسماعیل کهرم کارشناس برجسته حوزه محیط زیست استفاده از افراد غیرمتخصص را از عوامل عدم پیشگیری از وقوع حوادث طبیعی از جمله سیل توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کهرم در گفتگو با «انتخاب» ‌با ابزار تأسف از حادثه سیل در استان گلستان گفت: واقعا نمی‌دانم چه بگویم. با اینکه به راحتی می شد از وقوع سیل جلوگیری شود، هموطنان ما در ایام عید گرفتار شده اند.

وی افزود: عجیب این است که مسوولین انگار نه انگار که باید درباره مدیریت ناکارآمد خود پاسخگو باشند. الان باید چند کارشناس بروند و از آقایان بپرسند چرا ۴برابر ظرفیت موجود گوسفند، بز و گاو را در مراتع رها کردید تا منابع طبیعی از بین بروند. دفعه اول نیست که با چنین حادثه ای روبرو می‌شویم. سیل گرگان و سیل پارک ملی گلستان هم باعث نشد تا آقایان به ‌خود بیایند و پیشگیری کنند.

این کارشناس حوزه محیط زیست خاطرنشان کرد: حالا میدانید چرا این مشکلات پی در پی اتفاق می‌افتند؟ برای اینکه غیرمتخصص ها را روی کار می گذاریم. یکی از مسوولین محیط زیست چند ‌روز پیش در مصاحبه ای گفت «۴۰۰ هکتار جنگل که چیزی نیست و جبران می‌شود» ببینید! ۴۰۰هکتار جنگل از بین رفته است و ایشان بدون اینکه بداند، جنگل چه ارزشی دارد و ۴۰۰ هکتار یعنی چه، به راحتی از از بین رفتن ۴۰۰ هکتار جنگل حرف می‌زند. انگار ‌نه‌ انگار که یک فاجعه محیط زیستی اتفاق افتاده است که این عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

کهرم در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه «هر کاری متخصص خودش را می‌خواهد» ادامه داد: وقتی یک نفر را از وزارتخانه‌ آموزش و پرورش می‌آورند و در بخش محیط زیست به او حکم می‌دهند، طبیعی است که از ساز و کار لازم برای پیشگیری از سیل ‌بی اطلاع باشد‌. مدیر نابلد با تصمیم هایش شرایط را برای از بین رفتن مرتع و درختان فراهم می‌کند و این باعث می‌شود، تا آب ‌سرازیر شده و سیل بیاید. عجیب این است که سیل های خسارت بار هم باعث نمی شود تا مدیران فقط برای یکبار به این تشخیص برسند که امور باید توسط متخصصین پیگیری شوند تا هر چند وقت یکبار شاهد بلایی که قابل جلوگیری هستند، نباشیم.

این کارشناس محیط زیست در پایان گفت: وقتی یک مدیری برای یک مسوولیت مشخصی انتخاب می‌شود، کارشناسان و روزنامه نگاران باید او را به لحاظ دانش و آگاهی از حیطه مسوولیتی که بر عهده گرفته است، مورد ارزیابی قرار دهند تا در صورت عدم صلاحیت، قبل از اینکه فاجعه عظیمی رخ بدهد، چاره اندیشی شود تا دیگر ‌شاهد این نباشیم که مردم کشورمان خانه و زندگی شان را در یک چشم بر هم زدن از دست بدهند.

Share