نماینده ولی فقیه در گیلان:

همه بلاها از کتاب نخواندن نشات می‌گیرد | اهالی مطالعه یکی از برترین‌های کره زمین هستند

نماینده ولی فقیه در گیلان، اهالی مطالعه را یکی از برترین های کره زمین دانست و گفت: انسان هایی که در جهل به سر می برند با کتاب رابطه ای ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت الله رسول فلاحتی امروز در دیدار نوروزی مدیرکل، معاونین و روسای ادارات نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان، با اشاره به تلاش های علامه امینی برای تالیف کتاب «الغدیر»، اظهار کرد: مولف باید تلاش کند که ارجاعاتش از منابع اولیه باشد.

وی با بیان اینکه ۵۰ سال از عمرم را با کتاب و کتابخوانی مانوس بودم، افزود: اهل کتاب هستم و در هر گوشه‌ای از خانه‌ام کتاب وجود دارد و فرزندانم را ترغیب به مطالعه کتاب می‌کنم.

امام جمعه رشت با اشاره به رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در دنیای امروز، خاطرنشان کرد: هنوز کتاب و کتابخوانی جایگاه خودش را دارد و هیچ روشی نمی‌تواند مانند مطالعه در افزایش دانش و آگاهی قوی و مستحکم باشد لذا با وجود توسعه انواع ابزارهای رسانه‌ای جایگزینی برای کتاب یافت نشده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان اهالی مطالعه را یکی از برترین‌های کره زمین دانست و گفت: انسان‌هایی که در جهل به سر می‌برند با کتاب رابطه‌ای ندارند، اما کتاب عضو جدانشدنی زندگی انسان‌های فرهیخته، بصیر و آگاه به شئون اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه اهالی کتاب و کتابداران باید خودشان کتابخوان و اهل مطالعه باشند، عنوان کرد: همواره به طلاب و دانشجویان سفارش می‌کنم که در سال حداقل ۲۰ جلد کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای بخوانند تا از علم و دانش فاصله نگیرند.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه انسان بدون کتاب نادان می‌ماند، تصریح کرد: یک انسان فرهیخته، دلسوخته و آگاه دائما باید با کتاب مانوس باشد و باید درباره فمینیسم، پلورالیسم، انسان‌گرایی، وهابیت و… بداند. در واقع یک اهل کتاب و کتابدار خودش باید فاضل باشد، کتاب‌شناس باشد، اطلاعات و اسامی کتب را بداند و منابع شیعه و سنی را بشناسد.

وی کتاب را عامل نشاط و حیات انسان دانست و متذکر شد: امروزه که ابزارهای مدرن بشری سرانه مطالعه را کاهش داده باید از هر فرصتی برای ترویج کتابخوانی استفاده کنیم. در این راستا بهره‌برداری از فضای بیمارستان‌ها، اتوبوس‌ها، کلینیک‌ها، پارک‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مراکز پادگانی که دارای جمعیت هستند برای راه‌اندازی کتابخانه ضرورت دارد.

امام جمعه رشت حفظ کتاب را یکی از مهمترین وظایف اهالی کتاب دانست و گفت: کتابخانه سن‌پترزبورگ، کتابخانه الظاهریه دمشق و کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی قم سه کتابخانه برتر دنیا هستند لذا کتابداری هنر است و هر کتابدار باید خودش صحاف باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان خواستار حضور یک طلبه خواهر و یک طلبه برادر در مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان شد و اظهار کرد: این طلبه‌ها باید دارای تقوا و دانش سرشار باشند و کتب حدیث و قدیمه را بشناسند.

وی با تاکید بر لزوم رصد مطالعه‌کنندگان، یادآور شد: اگر هر کسی یک صفحه کتاب در روز مطالعه کند به مثابه انرژی هسته‌ای است، زیرا همه بلاها از کتاب نخواندن نشات می‌گیرد.

آیت‌الله فلاحتی کتابخانه مرکزی رشت را یک پروژه بزرگ فرهنگی برای عموم مردم دانست و خاطرنشان کرد: از دل رنج شخصیت‌های بزرگ و اثرگذار خارج می‌شوند، اما متولیان امر وظیفه دارند فضای فیزیکی لازم را برای مطالعه تلطیف و آماده کنند، زیرا کتاب میراث جاوید بشری است و باید به کتاب مراجعه کنیم.

Share