رسول خضری: دولت به وعده‌هایی که داده عمل نکرد

نمره دولت ۱۰ است و نمره مجلس | کاهش ارزش پول ملی بزرگ‌ترین ضربه را به مملکت و اقتصاد زد

رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص فضای اجتماعی کشور در سال ۹۸، تاکیدکرد: کشور با ابر چالش هایی مانند بیکاری، اشتغال، ورشکستگی صندوق های بازنشستگی مواجه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رسول خضری، نماینده پیرانشهر و عضو فراکسیون مستقلین در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به عملکرد فراکسیون متبوعش در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: تعاملی که با دولت در بحث انتخاب وزرا به منظور ترمیم کابینه داشتیم، بودجه و حمایت از منافع ملی فراکسیون مستقلین و معتدلین سمت اعتدال و تعادل را پیش گرفت.

او ادامه داد: بعضا می‌دیدیم دولت وزرایی را معرفی می کرد و فراکسیون امید که منتسب به دولت بود به شدت مخالفت می‌کرد اما فراکسیون مستقلین با درایت خاص خود با آنها نشست داشت و تعامل خوبی با دولت ایجاد کرد. در مجموع باید منافع ملی و گرانی و تورم دغدغه اصلی فراکسیون‌ها باشد. فراکسیون مستقلین به واقع دغدغه مشکلات معیشتی مردم و منافع ملی را داشت اما هر سه قوه باید پای کار باشند و یک فراکسیون در مجلس به تنهایی نمی‌تواند شاخص باشد اما می‌تواند کمک کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کاظم جلالی رابط فراکسیون مستقلین با علی لاریجانی است، تاکید کرد: رابط فراکسیون مستقلین با رییس مجلس دکتر جلالی بود. البته هیات رئیسه فراکسیون هم ارتباط خوبی با رییس مجلس دارد و مرتب با ایشان جلساتی را برگزار می‌کند چرا که نزدیکترین فراکسیون به آقای لاریجانی فراکسیون مستقلین است و حمایت قاطع از ایشان داریم. رابط فراکسیون ولایی با رییس مجلس هم آقای فرهنگی است و به نظر می‌رسد بهرام پارسایی هم رابط فراکسیون امید با رییس مجلس باشد.

خضری در خصوص فضای اجتماعی کشور در سال ۹۸، تاکید کرد: ما با ابرچالش‌هایی مانند بیکاری، اشتغال، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مواجهیم و در سال ۹۸ شاهد سونامی این ورشکستگی خواهیم بود که بسیار مهم است. ابرچالش آسیب‌های اجتماعی، گرانی، تورم، مشکلات معیشتی مردم، محیط زیست و مدیریت منابع آب از دیگر مشکلاتی است که در سال ۹۸ با آن مواجه خواهیم شد.

او با اشاره به اینکه «اروپا زیر سازوکارهای مالی زد و آمریکا از برجام بیرون آمد بنابراین قطعا سال ۹۸ سال سختی خواهد بود» گفت: امیدواریم که با سازو کارهای درست، جلوگیری از خود تحریمی، مدیریت صحیح و پیشگیری از سوء‌مدیریت‌ها در سال ۹۸  به نحو احسن عمل کنیم و هر سه قوه کارگزار نظام، مردم را بیشتر درک کنند و بار سنگین گرانی و تورم و نگرانی را در سال ۹۸ از روی دوش مردم برداریم و به صندوق‌های بازنشستگی توجه ویژه‌ای شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اعتراضات کارگری در سال ۹۷، گفت: لایحه اصلاح قانون جامع کار در زمان دولت احمدی‌نژاد به مجلس آمد و مجلس آن را رد کرد. جالب است که آقای روحانی دو سال پیش این لایحه را به کمیسیون اجتماعی آورد که نگاه کردم دیدم امضای احمدی‌نژاد پای این لایحه است و آقای جهانگیری مجددا امضا کردند! چطور دولت همان لایحه را مجددا فرستاد.

خضری تاکید کرد: دولت دغدغه‌ای در خصوص حل مشکلات کارگری نداشته و اراده‌ای برای ارائه اصلاح قانون جامع کار ندارد. بنابراین دولت در سال ۹۸ به وعده  ایجاد یک میلیون شغل در سال عمل کند.

او در خصوص گسترش اعتراضات در سال ۹۸، گفت: با توجه به مصوبات خلق‌الساعه هیات دولت و وزارت صمت در حوزه تجارت باعث شده بسیاری از بازرگانان و تجار ورشکست شوند. خودتحریمی و بخشنامه خلق‌الساعه از طرف دولت و وزارت صمت موجب شده تجار و بازرگانان نابود شوند.

این عضو فراکسیون مستقلین، با انتقاد از بستن معابر کولبری، گفت: مرزهای ما فرصت هستند و باید از آنها نهایت استفاده را کرد. آقای روحانی معابر کولبری را بسته و بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی را مرتکب شده است. در زمانی که در جنگ نرم هستیم معابر کولبری بهترین مسیر برای دور زدن تحریم‌ها هستند.

خضری ادامه داد: در سال ۹۸ که شرایط سخت‌تر است دولت معابر کولبری را باز کند تا بازارچه‌های مرزی باز شود، چرا که این کار، به نفع مردم است. باز شدن بازار مرزی می تواند موجب کاهش قیمت اقلام اساسی شود. منافع ملی ما در گرو اقتصاد و معیشت مرزنشینان است.

این نماینده مجلس در ادامه به ارزیابی عملکرد قوا در سال ۹۷ پرداخت و گفت: در حوزه امنیت در صدر کشورهای خاورمیانه و حتی در جهان هستیم و نمره نیروهای نظامی  و عملکردشان در این زمینه درخشان است.

او افزود: درباره تعامل مجلس و دولت باید اعتراف کرد که هیچ مجلسی مانند مجلس دهم تا این حد با یک دولت همراهی نداشته است، اما متاسفانه دولت به وعده‌هایی که داده عمل نکرده و کاهش ارزش پول ملی بزرگ‌ترین ضربه را به مملکت ما و اقتصاد زده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی گفت: انتظار داشتیم قوه قضاییه مبارزه با فساد را با قاطعیت بیشتری پیش ببرد که از دغدغه‌های جدی مردم است. امیدواریم با تغییر ریاست قوه قضاییه، موفقیت‌های جدی‌تری در این زمینه حاصل شود.

او افزود: در حوزه قانون‌گذاری نمایندگان باید به معیشت مردم بیشتر توجه کنند. نمره مجلس از دو قوه دیگر بالاتر است. اگر به دولت نمره ۱۰ بدهم به مجلس نمره ۱۶ می‌دهم. به عملکرد قوه قضاییه هم ۱۲ می‌دهم.

خضری در پاسخ به اینکه آیا مجلس در راس امور است یا نه، تاکید کرد: با وضعیتی که شاهد آن هستم علیرغم اینکه وظیفه مجلس این است که در راس امور باشد اما فعلا در راس امور نیست.

Share