مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان مطرح کرد:

ضرورت ساخت سد لاسک شفت با کمترین اثر تخریب محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تامین آب آشامیدنی، مقابله با خشکسالی و جبران کاهش ذخیره آب سد سفیدرود از مزیت های ساخت سد لاسک شفت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در گفتگوی تلفنی با برنامه گفتگوی خبری ساعت ۲۰ شبکه باران گفت: وزارت نیرو به دلایل کاهش ذخیره آب سد سفیدرود و وقوع خشکسالی های اخیر در کشور ساخت سد لاسک را با کمترین اثر تخریبی بر محیط زیست ضروری می داند.

قربانعلی محمدپور افزود: تامین آب آشامیدنی شهرستان شفت از دیگر مزیت های ساخت این سد خاکی است.

وی با اشاره به وجود دغدغه زیست محیطی در ساخت سد لاسک گفت: با توجه به انتخاب یک نقطه با کمترین اثر تخریبی بر محیط زیست به ویژه تالاب بین المللی انزلی ساخت سد لاسک علاوه بر تامین ذخیره آبی در گیلان مانع ورود رسوبات ناشی از سیلاب ها به این تالاب می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ متر مکعب آب وارد تالاب بین المللی انزلی می شود که با ساخت سد لاسک فقط ۴۵ میلیون متر مکعب آب در سد نگهداری می شود که ۳۳ میلیون متر مکعب از این مقدار نیز در فصل مناسب به تالاب بر می گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان هم که مهمان حضوری برنامه گفتگوی خبری ساعت ۲۰ شبکه باران بود هم گفت: با توجه به شرایط خوب آب و هوایی و بارندگی های مناسب در حوزه آبریز سد سفیدرود در زمان کنونی ذخیره آب این سد مخزنی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب است.

وحید خرمی افزود: این مقدار ذخیره آب سد سفیدرود در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد بیشتر است.
وی اعلام کرد: در زمان کنونی دبی آب ورودی سد سفیدرود ۶۰۰ متر مکعب بر ثانیه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰ برابر افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه هر سال آب سد سفید رود در اردیبهشت رها می شد گفت: امسال بر خلاف چند سال گذشته با توجه به سرریز شدن آب سد از فروردین آب در کانال های کشاورزی رها شد.

خرمی افزود: امسال نیز همانند سال های گذشته بعد از پایان سرریز شدن آب سد سفیدرود نوبت بندی آب آغاز می شود.

وی در ادامه از توان تولید ۳۰۰ هزار مگاوات ساعت برق در نیروگاه برقآبی سد سفیدرود خبر داد و گفت: در سال های گذشته با توجه به نوبت بندی آب این توان به کمتر از ۲۰۰ هزار مگاوات ساعت رسیده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در پایان اعلام کرد: به دلیل افزایش ذخیره آب سد از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ هزارمگاوات ساعت برق در نیوگاه این سد تولید شد.

Share