سه شنبه شهردار رشت انتخاب می‌شود؟

شورای پنجم در خان چهارم | معرفی سه گزینه اصلی شهرداری رشت

آخرین گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ۱۵ نفر برای پست شهرداری توسط شورانشینان برگزیده شدند که در جلسه روز دوشنبه ۲۶ فروردین ماه اعضای شورا به بررسی صلاحیت گزینه های مطرح شده خواهند پرداخت.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شورای شهر رشت پس از استعفای مسعود نصرتی درحالی در سه مرحله مختلف دست به انتخاب شهردار زده است که در هر سه بار منتخبان شورا برای شهرداری با رای عدم احراز صلاحیت مواجه شده اند.

گفتنی است پس از استعفای نصرتی اعضاء شورای شهر رشت در گام نخست پس از معرفی و بررسی کارنامه نامزدهای تصدی پست شهردار رشت حامد عبداللهی را که از اعضاء شورای شهر بود به‌عنوان شهردار منتخب این کلان‌شهر انتخاب کردند که وزارت کشور وی را برای تصدی پست شهرداری تأیید نکرد.

پس از ناکامی در دور نخست اعضاء شورا در گام بعدی موضوع انتخاب شهردار را بار دیگر در صحن شورای شهر رشت مطرح شد و این‌بار حجت جذب که وی نیز یکی از اعضاء شورای اسلامی این کلان‌شهر محسوب می‌شود به‌عنوان شهردار منتخب برگزیده شد اما در نهایت صلاحیت حجت جذب نیز توسط وزارت کشور تأیید نشد.

نداشتن ۹ سال سابقه مدیریت میانی از جمله مواردی بود که وزارت کشور با استناد به آن حکم حجت جذب دومین منتخب شورای شهر رشت را نیز تأیید نکرد و وی را طبق آئین‌نامه جدید تدوین‌شده حائز شرایط لازم برای تصدی پست شهردار کلان‌شهر رشت ندانست.

سرانجام اعضاء شورای شهر رشت در سومین تلاش خود برای انتخاب یک گزینه جدید که مورد تأیید وزارت کشور نیز باشد حسین علیقلی‌زاده را در تاریخ ۴ اسفند ۹۷ و با ۱۱ رأی به‌عنوان شهردار انتخاب و مدارک وی را برای تأیید به وزارت کشور ارسال کردند که در نهایت صلاحیت او نیز تائید نشد!

شورای پنجم در خان چهارم

آخرین گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ۱۵ نفر برای پست شهرداری توسط شورانشینان برگزیده شدند که در جلسه روز دوشنبه ۲۶ فروردین ماه اعضای شورا به بررسی صلاحیت گزینه های مطرح شده خواهند پرداخت.

بر اساس این گزارش گفتگوی دیارمیرزا با چند عضو شورا حاکی از این است که از میان ۱۵ گزینه مطرح شده شش نفر تا این لحظه انصراف خود را مطرح کرده اند و رقابت تنگاتنگی میان سه گزینه وجود دارد. علاوه بر آن پیش از این قرار بود که روز یکشنبه به بررسی صلاحیت نامزدها اختصاص پیدا کند و در روز دوشنبه شهردار جدید انتخاب شود که با توجه به عدم بروز این اتفاق احتمالا شهردار رشت در روز سه شنبه انتخاب میشود.

سیروس شفقی:

فرماندار اسبق شهرستان رشت دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم است و در سوابق مدیریتی او فرمانداری آستارا، رشت و کرج دیده می‌شود. شفقی در دوران تصدی محمدعلی نجفی در استانداری البرز و زمانی که به عنوان فرماندار ویژه کرج فعالیت می کرد با رای اعضای شورا به عنوان شهردار کرج انتخاب شد اما در کمال تعجب وزارت کشور در آن مقطع اعلام کرد که این انتخاب بدون هماهنگی وزارت کشور بوده و این وزارتخانه به شفقی نیاز دارد و بهتر است او در پست فرمانداری باقی بماند. اما پس از اجرای قانونی منع بکارگیری بازنشستگان و رفتن نجفی از استانداری البرز شفقی هم پس از مدتی از سمت خود کنار گذاشته شد. او همچنین طی سالهای سال ۷۹ تا  ۸۶ شهردار تالش بوده است و حتی در مقطعی از او به عنوان گزینه معاونت سیاسی امنیتی استانداری گیلان نام برده می‌شد.

 ناصر حاج محمدی:

او در سال ۸۶ و با ۷ رأی موافق شورای شهر شاهرود به عنوان شهردار جدید این شهر انتخاب شد. حاج محمدی، اهل روستای ده ملا از توابع بخش مرکزی شهرستان شاهرود و دارای مدرک دکترای شهرسازی است.
او پیش از حضور در شهرداری محل تولدش سابقه شهرداری رامسر و اسلامشهر را نیز در کارنامه داشته و در دوره ای نیز معاون عمران و توسعه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بوده است.

همچنین حاج محمدی اگرچه سالها از عرصه مدیریت دور بوده اما یکی از گزینه های شهرداری گرگان در سال ۹۶ نیز بوده است که در نهایت برای این سمت انتخاب نشد.

بهزاد افشار:

مدیرکل سابق دفتر امور شوراهای شهر و روستاهای وزارت کشور یکی از جدیدترین گزینه های شورا است.

بهزاد افشار دانشجوی دکترا و کارشناس ارشد علوم سیاسی است و در سوابق کاری وی علاوه بر مدیرکلی دفتر امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور، معاونت این دفتر و همچنین ریاست اداره شوراها و شهرداری های وزارت کشور دیده می شود. اگرچه او از سوابق زیادی در وزارت کشور برخوردار است و می‌تواند گزینه مطلوبی برای اعضای شورا باشد اما سال گذشته به یکباره افشار جای خود را به محمدرضا صمیمی داد و باتوجه به کنار رفتن او از وزارت کشور ممکن است همانند دولبه قیچی عمل کند.

همچنین رحیم شوقی معاون عمرانی منطقه آزاد انزلی، رضا ساغری شهردار اسبق رشت و سعید آگشته شهردار سابق لاهیجان دیگر گزینه های مطرح هستند که پیش از این بارها اسامی آنها برای تصدی شهرداری رشت مطرح شده بود.

Share