جاودانگی نیکوکاران رشتی همچون موسیو آرسن میناسیان

ساخت فیلم مستند «موسیو آرسن میناسیان» و برگزاری آیین بزرگداشت نیکوکار برجسته گیلانی

محمد حسن عاقل منش بیان داشت: بعد از گذشت چندین سال، خاطره نیکی‌های “آرسن میناسیان” که بدون حد و مرز به همگان به دیده انسانیت می‌نگریست، بین مردم شهر رشت و حتی کشور جاودان باقی مانده است. زیرا با گذشت زمان ابعاد شخصیتی ایشان بیش از گذشته نمایان تر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست هماهنگی برای برگزاری آیین بزرگداشت و نمایش فیلم مستند موسیو آرسن میناسیان در دفتر رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت و با حضور نماینده آسایشگاه معلولین و سالمندان رشت، دست اندرکاران ساخت فیلم مستند آرسن میناسیان و برخی از مدیران شهرداری رشت در ساختمان شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد.

در این نشست رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با تبریک و شادباش فرا رسیدن سال ۹۸ و عید نوروز اظهار داشت: هر ساله در نیمه اول فروردین ماه مراسم بزرگداشت این نیکوکار گیلانی با شکوهتر از هر سال برگزار می شود.

محمد حسن عاقل منش بیان داشت: بعد از گذشت چندین سال، خاطره نیکی‌های “آرسن میناسیان” که بدون حد و مرز به همگان به دیده انسانیت می‌نگریست، بین مردم شهر رشت و حتی کشور جاودان باقی مانده است. زیرا با گذشت زمان ابعاد شخصیتی ایشان بیش از گذشته نمایان تر می شود.

وی افزود: موسیو آرسن به واسطه نیک ورزی و نیک نامیش تنها یک داروساز نبود بلکه او به امین مردم این سرزمین نیز تبدیل شده بود و واسطی بین مردم و آنانی بود که از مال دنیا بی بهره بودند. آرسن نخستین داروخانه شبانه‌روزی ایران را در رشت ایجاد کرد. ارائه دارو به قیمت اندک و حتی رایگان و قرار دادن دارو به دست نیازمندان را سرلوحه کار خود قرار داده بود.

عاقل منش ادامه داد: ساختن آسایشگاه سالمندان برای اولین بار به وسیله موسیو آرسن به دکتر حکیم زاده مطرح شد. شهر رشت با کمک این دو انسان نوعدوست و حمایتهای آیت الله ضیابری و تاجر معروف چینی چیان و استقامتی صاحب نخستین مرکز خیریه آسایشگاه سالمندان و معلولان شد.

وی با اشاره به ساخت اثر ماندگار و به تصویر کشاندن زندگینامه ایشان در قالب فیلم به وسیله هنرمندان اضافه کرد: این برنامه ها در جاودانگی و برجسته کردن انسانهای نیکوکار بسیار پسندیده و قابل ستایش است.

محمد حسن عاقل منش با تاکید بر برگزاری هرچه باشکوهتر این آیین افزود: از شهروندان گرامی و گروه های مردم نهاد نیز برای حضور در این مراسم باشکوه دعوت می شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت نیز در پایان این نشست بیان داشت: این سازمان با برنامه ریزی پیش روی خود پیرامون اشخاص برجسته و مفاخر رشت در نظر دارد با شناسایی نیکوکاران و خیران رشتی در گذشته و شناساندن آنها به همشهریان، فرهنگ نیکوکاری را برجسته نماید.

علیرضا حسنی افزود: برای معرفی اثر انسانهای بزرگ و نیکوکار به همگان می توان در مناطق مختلف شهر رشت یادبودی از آنان را به تصویر کشاند.

گفتنی است شورای اسلامی شهر رشت با مشارکت شهرداری، بهزیستی، آسایشگاه سالمندان و با همکاری جامعه داروسازان و مجمع خیرین گیلان در نظر دارد، همچون سالهای گذشته در روز ۱۵ فروردین ماه امسال به پاس بزرگداشت خدمات این نیکوکار برجسته آیینی را برگزار نماید.

در این آیین با پخش فیلم زندگی نامه وی و تجلیل از دست اندرکاران ساخت این فیلم در روز پنجشنبه ۱۵ فروردین ساعت ۱۰ صبح در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا رشت و بعد از آن ساعت ۱۲ بر مزار ایشان گرد هم‌ می آییم تا به روح پرفتوح این نیکوکار نام آشنای گیلان ادای احترام شود.

Share