جشنواره موسیقی نوروزی رشت؛ حرکتی نو، نوآورانه و نوید بخش

وجود فضای مناسب برای پارک خودروها، مسیر قابل دسترس و بدون ترافیک از مزایای این مکان برای برکزاری بود. تعبیه سه ابرتلویزیون در نقاط مختلف سالن همراه با پخش زنده کنسرت، ایجاد اختلاف سطح و بالابردن ردیفهای عقبی کنسرت امکان دید مناسب برای همه مخاطبان کنسرت را فراهم اورده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عبارت وسوسه انگیز «جشنواره موسیقی پاپ در رشت» که بر بیلبوردهای تبلیغاتی سطح استان گیلان در ایام نوروز به چشم می‌خورد, دل هر طرفدار موسیقی را می‌لرزاند. اگرچه جای نام و عکس بسیاری از بزرگان موسیقی ایران در میان نامهای حاضر در جشنواره خالی بود اما به نظر می‌آمد تقریباً هر گروه و خواننده‌ی صاحب نام موسیقی پاپ که در نوروز نودو هشت در صحنه کنسرتها حضور داشت در این جشنواره نیز حاضر بوده است؛ مگر هنرمندانی که اساساً در نوروز به اجرای برنامه نپرداختند که از مطرح‌ترین و پرطرفدارترینشان می‌توان از محسن یگانه، سیروان خسروی، سالار عقیلی و امیر عباس گلاب نام برد.

آنگونه که فعالین عرصه‌ی موسیقی و کنسرت مطلعند, مطابق یک آیین نامه داخلی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، در هر شهر استان هر سیزده روز یک کنسرت پاپ برگزار می‌شود و به سبب این آیین نامه عملاً هر سال در نوروز نیز نهایتاً یک یا دو کنسرت پاپ برگزار می‌گردید. هرچند هر ساله در استان مازندران بیش از صد سانس کنسرت در شهرهای مختلف توریستی در قالب جشنواره‌های موسیقی پاپ برگزار می‌گردد، اما درخواستهای برگزاری جشنواره‌های این چنینی به سبب احترام به آیین نامه مذکور در گیلان رد می‌شد.
امسال اما از پاییز زمزمه صدور مجوز جشنواره نوروزی به گوش می‌رسید و در بهمن ماه فراخوانی در سایت رسمی اداره کل استان خطاب به مؤسسات فعال در حوزه کنسرت منتشر شد. به نظر می‌رسد علیرغم سابقه‌ی کم موسسه فرزانگان دیار پارسی در حوزه برگزاری کنسرت، نامهای پرتجربه در هیات مؤسس این موسسه، اثبات توانایی اجرایی‌اش در برگزاری خوب و آبرومند نمایشگاه کتاب امسال و قرار گرفتن افرادی خوشنام و توانمند که در برگزاری کنسرت سابقه درخشان و مثبتی دارند، در کنار آنها, موجب شد تا با درخواست اولیه برگزاری جشنواره موسیقی در نوروز نود و هشت موافقت گردد.
در کنار لوگوی موسسه فرزانگان دیار پارسی، لوگوی دو موسسه پرکار و معتبر جام سبز و هفت نغمه نیز روی بیلبوردهای تبلیغاتی این جشنواره دیده می‌شد.
حضور و همراهی مداوم کارشناسان هنری اداره ارشاد در شبهای اجرای این جشنواره، سرکشی مداوم معاونت هنری اداره کل و ارائه تذکرات و راهکارهایی برای رفع مشکلات جزیی از سوی او و حضور شخص مدیرکل در کنسرت احسان خواجه امیری نشانه‌ای از این حمایت بود.
بلاتکلیفی کنسرتهای استان مازندران و کیش و نامعلوم بودن زمان بندی خوانندگان تبلیغات جشنواره رشت را کمی به تعویق انداخت اما به هرحال در هفته آخر اسفند ماه این جشنواره با تبلیغات گسترده محیطی اعلام حضور کرد.

خاطره بازی با شهرام شکوهی در اولین اجرا
در شب سوم فروردین, هر چند جشنواره کم استقبال ترین شب را به خود دید, اما شهرام شکوهی و گروه حرفه‌ای نوازندگانش برای مخاطبان خود سنگ تمام گذاشتند و در اجرایی طولانی و نفس گیر دل حاضران در شب اول جشنواره را شاد کردند.

مسیح در میان تماشاگران
کنسرت برادران آرش و مسیح برنامه شب دوم جشنواره بود که به دلیل استقبال هوادارانشان که اکثراً از رده سنی نوجوان بودند تمدید شد و در دو اجرا برگزار گردید.
آرش و مسیح با اینکه بدون استراحت از رامسر مستقیماً وارد سالن برگزاری کنسرت در رشت شده بودند اما برای مخاطبان خود کم نگذاشتند و با انرژی فوق العاده ای به اجرای قطعات خود پرداختند. حضور ناگهانی مسیح در میان ردیفهای صندلی مخاطبان و همصدایی هواداران با او در اجرای ترانه محبوب دریا از اتفاقات خاص این کنسرت بود. آرش و مسیح در بخشی از کنسرت قطعه بومی محلی رعنا را خواندند که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

پرانرژی و توفانی مثل فرزاد فرزین

سومین اجرای جشنواره متعلق به فرزاد فرزین و طرفداران دو آتشه اش بود.
هرچند گیرافتادن فرزاد فرزین در ترافیک مسیر منتهی به سالن موجب تاخیری در اجرای برنامه شد اما اجرای پرتحرک و پرانرژی همیشگی فرزاد شب خاطره انگیزی را برای دوستداران وی ساخت.

پراستقبال ترین شب جشنواره
محسن ابراهیم زاده که شاید او را بتوان پرفروشترین خواننده سال دانست توانست پیش از دیگر خوانندگان جشنواره تمامی بلیطهای خود را بفروشد به نحوی که دست اندرکاران برگزاری جشنواره تصمیم به تمدید سومین اجرا برای وی در یک روز گرفتند که محقق نشد. سالن اجرای محسن ابراهیم زاده مملو از هوادارانی بود که از سراسر ایران، رشت را برای تماشای کنسرت او برگزیده بودند. محسن ابراهیم زاده علیرغم خستگی شدید و ترافیک برنامه‌ها خم به ابرو نیاورد و کنسرتی تمام عیار و به یادماندنی را برای طرفداران پرشور خود برگزار کرد.

بهنام بانی پرشورتر از همیشه
بهنام بانی علیرغم اینکه در روزهای قبل و بعد کنسرت رشت در انزلی و رامسر نیز اجرا داشت تمدید شد و تمامی بلیطهای آن به فروش رفت.
بهنام بانی نیز بسیار پرشور در صحنه حاضر شد و اجرای ترانه حماسی و خاطره انگیز گیلکی میرزاکوچک مورد استقبال حاضران واقع شد.
علیرغم حضور پرتعداد کودکان و خردسالان دوستدار بهنام بانی در کنسرت، با تلاش دست اندرکاران و مسوولین برگزاری سالن از نظم و آرامش قابل توجهی برخوردار بود.

احسان خواجه امیری از دیروز تا فردا
احسان خواجه امیری دیگر خواننده جشنواره نوروزی رشت بود. احسان با ارائه سلکشنی از آثار قدیمی و خاطره انگیز خود در کنار آثار جدید خود توانست رضایت حداکثری مخاطبان خود را جلب کند. مطابق روال همیشه اجرای ترانه پرنده استاد ایرج توسط احسان از بخشهای پرطرفدار کنسرت او بود. دکتر فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از مهمانان ویژه اجرای این کنسرت در رشت بود که با استقبال و خیرمقدم ویژه احسان همراه بود.

پایان خوب با اشوان
کنسرت اشوان که ترانه شیدای او این روزها بسیار پرطرفدار شده است نیز به دلیل استقبال مخاطبان تمدید شد. حضور  معاون هنری اداره کل ارشاد در ردیف اول و خوش و بش اشوان با او از اتفاقات جالب این کنسرت بود. مخاطبان جوان اشوان با همصدایی و همخوانی با وی شب زیبایی را برای همه ساختند.

مجموعه نمایشگاه بین المللی استان گیلان واقع در ابتدای جاده تهران که به سالن فرش گیلان شهرت دارد برای برگزاری این جشنواره برگزیده شده بود.
وجود فضای مناسب برای پارک خودروها، مسیر قابل دسترس و بدون ترافیک از مزایای این مکان برای برکزاری بود. تعبیه سه ابرتلویزیون در نقاط مختلف سالن همراه با پخش زنده کنسرت، ایجاد اختلاف سطح و بالابردن ردیف‌های عقبی کنسرت امکان دید مناسب برای همه مخاطبان کنسرت را فراهم آورده بود. چیدمان مناسب صندلی‌ها و ارائه بلیطها با قیمت ارزان تا گران امکان استفاده همه دوستداران موسیقی از این جشنواره را مهیا کرده بود. استقبال بیش از پانزده هزار نفر از این جشنواره که به جرات نیمی از آنان از مسافران نوروزی بود سهم رشت را در ایستایی مسافران و چرخش اقتصادی بودجه نوروزی مسافران در این شهر را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

Share