اسحاق جهانگیری:

جا خالی دادن مدیران در روزهای سخت قابل‌قبول نیست | خسارت‌ها را جبران می‌کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه جا خالی دادن مدیران در روزهای سخت قابل‌قبول نیست گفت: تصمیمی که گرفته‌ شده برای کمک به کسانی که در اثر سیل آسیب‌دیده‌اند در حد بضاعت دولت خوب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری در نشستی که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: در سال ۹۸ برنامه سفر به استان لرستان را داشتیم که این برنامه نیز به قوت خود باقی است و حتماً در سفر بعدی با هیئت دولت می‌آییم.

وی افزود: لرستان یکی از استان‌های مهم است که در مرکز کشور قرار دارد و بازارهای بزرگی در این استان وجود دارد که امتیاز مهمی برای توسعه است؛ لرستان همه شایستگی‌ها یک استان توسعه‌یافته باقدرت بالایی از توسعه در سطح کشور را دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: مسئله آب یک واقعیت جدی توسعه است که در این استان محدودیت نداریم ولی ممکن است دغدغه آب وجود داشته باشد؛ معادن و منابع طبیعی استان شرایط بسیار خوبی دارد و لرستان باید توسعه پیدا کند.

وی بابیان اینکه الآن شرایط ویژه‌ای است تصریح کرد: کشورمان حادثه‌خیز است و سیل، زلزله، خشک‌سالی و حوادث دیگر نیز رخ می‌دهد و با اتفاقاتی که می‌افتد همچنان کشور پابرجا و محکم است و روزبه‌روز مسیر خودش را باقوت  و قدرت پیش می‌برد.

جهانگیری بیان کرد: در سال‌های گذشته چشممان به آسمان بود تا بارش رحمت بر این کشور ببارد، سال گذشته جلسات متعددی برگزار می‌کردیم که چکار کنیم مسئله آب شرب مردم را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی به سمت نگران‌کننده‌ای پیش می‌رفت که به فضل الهی امسال، سال آبی استثنایی شد و رحمت الهی بارید و تقریباً سراسر ایران از یک نعمت بسیار مهم و غیرمترقبه‌ای برخوردار و خیلی از مشکلات کشور حل شد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: این باران و این حجم بارش و اتفاقاتی که در سراسر کشور افتاد، یک‌بار دیگر به کشور انرژی و امید داد؛ ریز گردها و تالاب‌هایی که خشک‌شده بود و وضعیتی که دریاچه ارومیه داشت همه نگران بودیم.

وی اظهار داشت: امسال تابستان یکی از مسائلی که داشتیم این بود که آب شهر مشهد را چگونه تأمین کنیم، شیراز نیز همین وضعیت را داشته که به فضل الهی از این وضعیت عبور کردیم و کشاورزی، آب و دشت به یک نقطه مطلوب خواهد رسید.

جهانگیری افزود: این بارندگی بااین‌همه نعمت تلخی‌هایی نیز در کنارش وجود داشت که نمونه آن سیلی بود که در استان‌های کشور مردم را اذیت کرد؛ الآن هیچ استانی نیست که در این داستان سیل درگیر نباشد، برخی استان‌ها کانون بارندگی بود که عمدتاً جنوب غرب کشور و غرب کشور بود که لرستان یکی از اصلی‌ترین استان‌هایی بود که درگیر این مسئله بود.

وی عنوان کرد: اینکه بگوییم نگاه‌ها به سمت شمال بوده و توجهی به لرستان نشده باید گفت تلاش کردیم وزرا به استان‌های اصلی حتماً سفر کنند و در کنار مدیران استان‌ها به جهت کار، روحیه و اعلام شرایط استان‌ها به دولت باشند که در لرستان وزیر بهداشت و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور آمدند.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: اگر تأخیری انجام‌گرفته و در مردم این دیدگاه وجود داشته که کم‌توجهی بوده است از مردم لرستان عذرخواهی می‌کنم، مطمئن باشید در دولت هیچ‌کس نیست که بین مردم لرستان و مردم استان‌های دیگر کشور تفاوت قائل باشد.

وی تصریح کرد: در این شرایط پای‌کار ایستادن مدیران خیلی کار مهمی است، مدیران مسئولیت قبول می‌کنند که در روزهای سخت خودشان را نشان دهند؛ این قابل‌قبول نیست که کسی در روز سخت جاخالی کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر شهرستان دورود امشب مشکل دارد همه شما بسیج هستید و به هر میزان که باشد باید مشکل مردم دورود را کاهش دهیم؛  اولویت اول ما این است که تلفات جانی نداشته باشیم چراکه جان مردم مهم است و اگر یک نفر را از دست بدهیم جبران نمی‌شود.

وی گفت: خسارت‌های مالی تا جایی که می‌توانید جلوگیری کنید، خسارت‌ها هر چه کمتر شود بهتر است ولی بالاخره خسارت قابل جبران است و ما دورهم  جمع می‌شویم تا این خسارت‌ها را حل‌وفصل کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: مدیریت بحران، مدیریت درصحنه و مدیریت پای‌کار جز مهم‌ترین ویژگی‌های مدیران است، استانداران باانگیزه می‌ایستند و خوب عمل کردند و ما راضی هستیم؛ یکی از کارهای مهم دیگر همدلی است که اتفاق افتاد به‌طوری‌که دولت، نیروهای مسلح، نهادهای عمومی و مردم آنچه داشتند به صحنه آوردند.

وی افزود: هیچ دستگاهی در این مقطع حق ندارد امکاناتی داشته باشد و استاندار دستور دهد برای به‌کارگیری ولی بله یا نه کند؛ استاندار مسئول است و هر دستگاهی که دستور می‌دهد که تجهیزات را منتقل کند باید این کار انجام شود و درصورتی‌که در استان مشکل است با استان هم‌جوار ارتباط برقرار شود.

جهانگیری بابیان اینکه از مردم می‌خواهیم به هشدارها توجه کنند تا آسیب نبینند عنوان کرد: خسارت‌ها را باید جبران کنیم و در این راستا تردید نیست، ازنظر درآمد کسور در سخت‌ترین شرایط قرار داریم، سال گذشته در چنین روزهایی دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه روزانه نفت صادر می‌کردیم و منبع درامد کشور است.

وی بیان کرد: الآن وضع فروش نفت خیلی کاهش پیداکرده است، آمریکایی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند با فشار آوردن به اینجا نتیجه‌ای که به دنبال آن هستند بگیرند؛ موفق شدیم با همه زحمت‌هایی که به مردم تحمیل شد و اذیت شدند ولی نگذاشتیم هدف آن‌ها محقق شود.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: الآن که سیل آمده حتماً خسارت‌های سیل باید جبران شود؛ در دو جلسه اول سال به ریز بحث‌های خسارت‌های احتمالی سیل پرداختیم، در مورد خسارت‌های سیل در بخش مسکن ورود کرده و چون مردم وسایل زندگی‌شان از بین رفته اولین مسئله را زندگی مردم قراردادیم.

وی خاطرنشان کرد: هم در تأمین وسیله زندگی و هم در بحث سرپناه کمک می‌کنیم، سرپناه بخشی تعمیراتی و بخشی احداثی است، عددهایی که در حوادث قبل می‌دادیم در برخی جاها دو تا دو و نیم برابر افزایش داده‌ایم.

جهانگیری گفت: در بخش تعمیرات نیز واحد مسکونی روستایی پنج میلیون تومان بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان وام و به واحد احداثی روستایی ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان  وام پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: برای واحد تعمیری شهری پنج میلیون بلاعوض و ۱۵ میلیون وام و برای واحد احداثی شهری ۱۲میلیون بلاعوض و ۵۰ میلیون وام پرداخت می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: درزمینهٔ کشاورزی اولین بار است که این‌جور به جزئیات واردشده‌ایم؛ هر هکتار زراعت اگر خسارت ببیند مشخص‌شده که چقدر بلاعوض و چقدر تسهیلات پرداخت شود و باغ اگر خسارت دید پنج میلیون بلاعوض و پنج میلیون تسهیلات پرداخت می‌شود.

جهانگیری عنوان کرد: در خسارت دام پنج میلیون بلاعوض و ۱۰ میلیون وام پرداخت می‌شود، زنبورعسل، آبزی‌پروری و طیور همه دیده‌شده است؛ در مورد زیربناها هنوز تصمیم نگرفتیم و در هفته آینده تصویب می‌کنیم.

وی بیان کرد: در مورد وام حتماً یکی از تصمیماتی که باید آورده شده این است که کسانی که در سیل خسارت دیدند وام‌ها گرفتند یک فرصت دیگر می‌دهیم، در مورد مالیات تصویب کردیم واحدی که ۵۰ درصد اموالش به تشخیص ستاد بحران از بین رفته مالیاتش کلاً بخشوده می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: وام جدید به واحدهای تولیدی که خسارت‌دیده‌اند پرداخت می‌شود؛ تصمیمی که گرفته‌شده برای کمک به کسانی که در اثر سیل آسیب‌دیده‌اند در حد بضاعت دولت خوب است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد آب، این موضوع که سدهایی مطالعه و تأمین مالی شده باید حتماً احداث کنیم تردید نداریم؛ یک دوره به سدسازی کشور جفا شد و در دوره خشک‌سالی هر کس از هر جا حرکت می‌کرد فکر می‌کرد مقصر خشک‌سالی سدها است و فضای بدی علیه سدسازی در کشور شد.

جهانگیری گفت: مأموریت اصلی سدها حفظ این سیلاب‌ها است، سدهای سمت خوزستان سال گذشته در این زمان پنج میلیارد مترمکعب آب داشت که امروز ۲۲.۵ میلیارد مترمکعب آب پشت سدها است که باید قدر بدانیم.

وی اظهار داشت: جلساتی برای توسعه استان لرستان گذاشته می‌شود و از وزیران دعوت می‌کنیم، اگر برای سد بختیاری بتوانید فایناس جور کنید ما می‌توانیم حمایت کنیم؛ سدهای بزرگ منابع زیادی می‌خواهد و باید زمان شروع کل منابع را دید.

Share