رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در دیدار با ناظر گمرکات گیلان مطرح کرد:

تشکیل دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوارسیا در گمرک بندرانزلی

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران-روسیه گفت: تشکیل دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوارسیا در گمرک بندرانزلی، بهترین موقعیت استفاده از ظرفیت های این اتحادیه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ابوالقاسم یوسفی نژاد ناظر گمرکات استان گیلان با هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران – روسیه در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان گیلان دیدار کرد.

این دیدار که با همراهی شفقتی معاون امور گمرکی و معاون حراست گمرکات استان گیلان و برخی دیگر از کارشناسان ستاد نظارت گمرکات استان گیلان برگزار شد به بحث و برسی مشکلات حوزه تجارت خارجی در استان گیلان پرداخته شد.

در ابتدای این جلسه مشترک، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران-روسیه و نیز رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان به سفر ریاست محترم جمهوری به استان گیلان در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ و نیز درخواست تجار، بازرگانان و نیز اتاق بازرگانی ایران-روسیه از رئیس جمهور در خصوص “استقرار دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا” در گمرک بندرانزلی اشاره داشت و افزود: “تشکیل دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گمرک بندرانزلی، بهترین موقعیت استفاده از ظرفیت های این اتحادیه است.”

وی در این جلسه با ابراز گلایه مندی از تأخیر در طی روند تصویب عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، خواستند تا در این خصوص دولت و مجلس همکاری های لازم را داشته باشند و این روند را تسریع دهند. وی افزود: تجارت با روسیه چالش هایی دارد که باید برطرف شودو با استقرار اتحادیه اقتصادی اوراسیا امکان برطرف نمودن بسیاری از مشکلات امکان پذیر خواهد بود. وی همچنین ضمن اشاره به صدور گواهی فرمها بصورت شبانه روزی برای متقاضیان و تجار گفت: در همین خصوص نیز اتاق بازرگانی مشترک ایران- روسیه اقدام به فعال سازی سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روسیه برای تجار ایرانی نموده است.

در ادامه این جلسه ناظر گمرکات استان گیلان همکاری نزدیک اتاق بازرگانی استان گیلان و نیز اتاق بازرگانی مشترک ایران- روسیه را در سال ۱۳۹۸ خواستار شد و گفت: گمرک ایران در نظر دارد تا با تفویض اختیار به گمرکات اجرایی در سطح استانها نسبت به تسریع در روند تجارت کمک نماید که تصمیم گیری در خصوص ارائه مجوز های لازم در زمینه انبارهای اختصاصی از مهمترین برنامه های در دست اقدام گمرک ایران در سال جاری می باشد.

یوسفی نژاد “سریز شدن همه قوانین در گمرک” را معضل اصلی این مجموعه بیان کرد و افزود: تصمیم گیری در حوزه تجارت خارجی توسط سازمانها و ارگانهای مختلف در کشور صورت میگیرد که متأسفانه موجب کند شدن روند بازرگانی گردیده است.

در پایان این جلسه ناظر گمرکات استان گیلان ضمن اعلام آمادگی این ستاد نظارت در زمینه ارائه خدمات در محل کلیه مجموعه های بازرگانی و تولیدی بخصوص شرکتهای صادرکننده که موجب تسریع در روند تجارت خارجی و افزایش تراز تجاری در استان گیلان خواهد شد اشاره کرد و از پیشنهاد و پیگیری اتاق بازرگانی مشترک ایران-روسیه در راستای استقرار دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گمرک بندرانزلی استقبال کرد و قول همکاری متقابل را داد.

Share