مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان:

برگزاری «روز گیلان» در کتابخانه ملی کشور|کتابخانه ملی رشت ربطی به سازمان اسناد ندارد

حساس خواه به این مطلب که کتابخانه ملی رشت به سازمان اسناد و کتابخانه ها ارتباطی ندارد گفت: کتابخانه ملی وابسته به مردم است و دولتی نیست و به صورت هیات امنایی اداره می شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ژاله حساس خواه مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان این مطلب که این سازمان متولی حافظه ملی ایرانیان است، گفت: این سازمان متولی گردآوری، ساماندهی و اشاعه هر سند و میراث مکتوبی است که مربوط به تاریخ ایران می شود و هویت ایران را شفاف می کند.
حساس خواه به فعالیت های این سازمان اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین فعالیت های سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حوزه پژوهش و آموزش است.
وی با اشاره به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری است، افزود: در حال حاضر ۱۲ شعبه استانی در کشور فعالیت می کنند و گیلان در حال حاضر یک میلیون ۶۴۳ هزار و ۸۱۰ برگ سند را نگهداری می کند که هر سال به این تعداد اضافه می شود.
حساس خواه از دیگر وظایف این سازمان را شناسایی اسناد انتقالی و امحایی بایگانی راکد دولتی دانست و گفت: تمام سعی سازمان اسناد و کتابخانه های استان در جمع آوری اسناد استان که هویت فرهنگی است در سرلوحه کار خود قرار داده است تا تاریخ گیلان و اقدامات صورت گرفته را به درستی به آیندگان منتقل کند.
وی برگزاری نشست های مختلف در راستای پژوهش های بومی در حوزه سند، تاریخ و فرهنگ گیلان را نیز در حیطه وظایف این مرکز دانست و گفت: گیلان در شاخص های سال ۹۷ رشد قابل قبولی داشته است که فضای کالبدی و مستندسازی املاک، منابع انسانی، مالی، واسپاری کتاب و نشریات، ارزشیابی بایگانی راکد دستگاه های مشمول قانون اسناد ملی، تنظیم و توصیف اسناد، میزان اسناد اهدایی و گردآوری شده توسط مدیریت استان و برگزاری رویدادهای تخصصی مانند نمایشگاه، همایش و بررسی کتاب از جمله این شاخص هاست.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه های ملی استان گیلان با اشاره به اینکه اواخر بهار ۹۸ «روز گیلان» در کتابخانه ملی کشور برگزار خواهد شد، گفت: روز گیلان متعلق به همه است و لذا از تمامی امکانات و ظرفیت های سازمان برای معرفی زوایای تاریخی و فرهنگی گیلان شامل هنر، کتاب، نشریه، مردم شناسی، تاریخ، علم، فرهنگ، مشاهیر و خانواده های سرشناس استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: در این راستا با همکاری صاحب نظران هر حوزه مستنداتی در قالب سند و عکس و فیلم مستند را در معرض دید چهره های ملی در تهران قرار می دهیم.

حساس خواه در ادامه با بیان اینکه بسیاری از اسناد در برخی از خانه‌ها در حال پوسیده شدن هستند، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی اقدام به راه اندازی گروه های مشارکت های مردمی در راستای صیانت از اسناد ملی کرده است و خانواده‌ها باید بدانند که برگ برگ تاریخ ارزشمند بوده و نباید به مرور زمان نابود شود.

وی آزمایشگاه شیمی سازمان اسناد را مجهز به بخش های زیست شناسی دانست و گفت: اسناد واگذار شده به سازمان میکروب زدایی، مرمت و نگهداری می شود. همچنین آزادسازی فضای اداری به دنبال ارزشیابی اسناد انتقالی و امحایی صورت می گیرد.
حساس خواه با بیان اینکه در آستانه ۱۹ اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب قرار داریم، یادآور شد: امسال نیز همچون سال های گذشته برنامه داریم با همکاری رسانه ها حساسیت مردم را نسبت به ارزش و اهمیت اسناد و ضرورت حفاظت و صیانت از میراث مکتوب با واگذاری آن به آرشیو ملی افزایش دهیم.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه و همایش با محوریت اهمیت اسناد و تجلیل از چهره های موثر در حوزه اهدا، پژوهش، ارزشیابی و فهرست نویسی اسناد را از جمله ویژه برنامه ها است.
مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان در ادامه اظهار کرد: ۱۴ همایش، ۱۸ نمایشگاه و ۱۰ کارگاه آموزشی به مناسبت های تقویمی و ۱۶۴ مورد دیدار با مسئولان به منظور اشاعه فرهنگ اسناد در سال گذشته برگزار شده است.
وی به اجرای طرح «آرشیویاران جوان» اشاره کرد و گفت: در مدارس استان حساسیت اسناد را به دانش آموزان منتقل کردیم تا به عنوان سفیران سازمان اسناد ما را در شناسایی و نگهداری اسناد موجود در خانه ها یاری کنند. راه اندازی پویش «اهدای اسناد تاریخی؛ احیای هویت ملی» نیز با مشارکت مردم در حال اجراست.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اشاره به استفاده بهینه از فضای اداری ساختمان فعلی این مرکز، عنوان کرد: در حال حاضر مخزن و نگارخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان را راه اندازی کردیم. البته هزینه تجهیز این مخزن ۱۳۰ مترمربعی به سیستم اطفا و کنترل دما و رطوبت هزینه بردار بوده و در حال رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای تامین اعتبار هستیم.

حساس خواه به موزه اسناد مکتوب اشاره کرد و گفت: راه اندازی این موزه سبب رونق و جاذبه گردشگری خواهد بود. برای معرفی گیلان در حال حاضر موزه میراث روستایی که فقط دارای چند بنا است که هیچ نشانی از مردم شناسی و یا پژوهشی ندارد. می توان با همکاری سازمان های مربوطه مانند میراث فرهنگی و گردشگری نقشه راه فرهنگی برای اسناد طراحی کرد و هویت گیلان را به صورت مکتوب به مردم جهان شناساند.

کتابخانه ملی رشت ربطی به سازمان اسناد ندارد/ انتشار اسناد محرمانه خلاف قانون است

حساس خواه در ادامه به این مطلب که کتابخانه ملی رشت به سازمان اسناد و کتابخانه ها ارتباطی ندارد گفت: کتابخانه ملی وابسته به مردم است و دولتی نیست و به صورت هیات امنایی اداره می شود.
وی در ادامه به بی اخلاقی های رسانه ای در مورد مدیران، مسئولان نظام و کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مواقع متاسفانه شفاف سازی را با پاپاراتزی اشتباه می گیرند و سبب آشفتگی و بی اعتمادی در جامعه می شوند. اسناد محرمانه یک دستگاه وقتی به بیرون نشر پیدا می کند خلاف قانون است و باید مشخص شود چگونه این اسناد به بیرون ارسال شده است زیرا بسیاری از اسناد حتی مهر محرمانه دارند اما گاهی می بینم که در سطح رسانه انتشار داده شده است.

Share