با موضوع ارزیابی مقایسه ای کمیت و کیفیت تولید برنج با استفاده از کود آلی و شیمیایی:

دانشجوی پسادکترای دانشگاه گیلان از رساله خود دفاع کرد

دانشجوی پسادکترای دانشگاه گیلان در رشته زیست شناسی از رساله خود با موضوع ارزیابی مقایسه ای کمیت و کیفیت تولید برنج با استفاده از کود آلی و شیمیایی دفاع کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مصطفی صالحی فر دانشجوی پسا دکترای این دانشگاه با راهنمایی منصور افشار محمدیان، دانشیار گروه زیست شناسی این دانشگاه، رساله خود را با عنوان طرح پژوهشی ارزیابی مقایسه ای کمیت و کیفیت تولید برنج با استفاده از کود آلی و شیمیایی، با همکاری موسسه تحقیقات برنج کشور و معاونت پژوهشی دانشگاه گیلان دفاع کرد.
سعید رهسپار افزود: در این پژوهش، تاثیر کمی و کیفی کود مرغی به عنوان کود آلی در مقایسه با کود شیمیایی بر رشد و نمو برنج بررسی شد؛ نتایج تحقیق نشان داد که از نظر آماری، اختلاف معنی داری در تولید کمی و ارزش کیفی برنج با استفاده از دو نوع کود آلی و شیمیایی وجود نداشت و حتی کود مرغی موجب افزایش بیشتر میزان عناصر پرمصرف و کم مصرف دانه های برنج در مقایسه با کود شیمیایی شد.
وی اظهار داشت: شاخص های رشدی برنج نیز در شرایط استفاده از کود مرغی، وضعیت مطلوبتری را نشان داد بنابراین کود آلی مرغی که کم هزینه تر بوده و آلودگی زیست محیطی بسیار کمتری نیز دارد، می تواند جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی باشد.
آلایندگی کودهای شیمیایی و تخریب زیست محیطی از یک سو و هزینه های زیاد مصرف کودهای شیمیایی، موجب شده تا استفاده از کودهای ارگانیک در کشورهای پیشرفته رو به گسترش باشد، با توجه به گسترش قابل توجه مرغداری ها، جایگزینی کود مرغی به عنوان یک کود آلی برای بهبود ساختار خاک و کاهش تخریب زیست محیطی و آلایندگی آب و خاک، می تواند راه حل مناسبی برای کاهش مخاطرات زیست محیطی باشد.
پسا دکتری (PostDoc) یا همان فوق دکتری یک دوره پژوهشی است که پس از دکتری تخصصی (Ph.D) قرار دارد به این معنا که دارنده مدرک PhD به منظور انجام یک پروژه تحقیقاتی وارد این دوره می شود؛ مدت زمان این دوره بر حسب نوع پروژه از چند ماه تا چند سال متغیر است.
بر اساس آخرین آمار، هم اکنون حدود ۱۷ هزار دانشجو در رشته های مختلف مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند؛ این دانشگاه دارای افزون بر ۵۶۰ عضو هیات علمی است.
دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاهی جامع و بزرگترین دانشگاه شمال کشور، دارای ۱۰ دانشکده شامل ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه ، علوم کشاورزی، فنی، تربیت بدنی و علوم ورزشی ، منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم ریاضی، مکانیک و دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان است.
دانشگاه گیلان همچنین پژوهشکده گیلان شناسی، مرکز آموزش های الکترونیکی (مجازی) و یک پردیس دانشگاهی دارد.

Share