آیت‌الله مصباح یزدی:

اطاعت از ولی‌فقیه‌ مثل ائمه واجب است هرچند بین هزاران تصمیم، اشتباه هم داشته باشد

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اطاعت از ولی‌فقیه‌ مانند اطاعت از ائمه معصومین واجب است؛ هر چند که ولی‌فقیه معصوم نیست و ممکن است بین هزاران تصمیم، اشتباهی نیز بکند اما همان‌گونه که به حکم عقل اطاعت از فرمانده واجب است، اطاعت از ولی فقیه نیز واجب است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، در دیدار با جمعی از کارکنان ناجا با طرح این سؤال که راز انحراف انسان‌ها چیست، گفت: چهل‌ سال پیش نهضتی که یکی از فرزندان صالح پیامبر (ص) در ایران شروع کرده بود، به پیروزی رسید و کاری کرد، کارستان؛ او با اخلاص برای خدا گام برداشت و خداوند نیز با همراهی یاران مخلص و فداکار، او را یاری کرد و توانستند طاغوت را بیرون و نظام اسلامی را تشکیل دهند؛ اما سؤال این است، آیا ما مصون از انحراف هستیم یا ممکن است به بیراهه برویم؟

وی با اشاره به این‌که هیچ فرد و هیچ قومی از انحراف، مصون نیست، اظهار داشت: حتی گاهی انحراف به اسم دین صورت می‌گیرد؛ همان‌گونه که به نام دین، فرزندان رسول خدا را به شهادت رساندند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که یکی از عوامل انحراف، جهل است، اظهار داشت: در بسیاری از موارد انسان به خاطر نشناختن حق، به بیراهه می‌رود؛ اما افرادی نیز هستند که حق را شناخته و در عین حال، منحرف شده‌اند. هوای نفس عامل دیگر انحراف است؛ کسی که به دنبال هوای نفس است، وقتی می‌بیند که پایبندی به حق، سبب به خطر افتادن منافع و خواسته‌هایش می‌شود، از آن رویگردان می‌شود.

مصباح یزدی، امام (ره) را احیا کننده نظریه ولایت‌فقیه دانست و افزود: پیش از امام(ره) دین تنها در نماز و روزه خلاصه شده بود و هر چند مسئله ولایت‌فقیه در دین وجود داشت، اما مطرح نمی‌شد. نتیجه قیام امام(ره) و تبعیت از ولایت‌فقیه این شد که امروز بزرگ‌ترین قدرت‌های عالم ایران را رقیب خود می‌دانند و در منطقه از ایران شکست می‌خورند.

وی با اشاره به لزوم اطاعت از ولی‌فقیه اظهار کرد: همان‌گونه که بعد از پیامبر (ص) اطاعت از ائمه‌ واجب است، زمانی که امام معصوم غائب است نیز ولی‌فقیه واجبالاطاعه است. اما آیا همه ما و همه مسئولان، این امر را باور دارند و طبق آن عمل می‌کنند؟

مصباح با اشاره به معنای ولایت‌فقیه گفت: اطاعت از ولی‌فقیه‌ مانند اطاعت از ائمه معصومین واجب است؛ هر چند که ولی‌فقیه معصوم نیست و ممکن است بین هزاران تصمیم، اشتباهی نیز بکند. همان‌گونه که به حکم عقل اطاعت از فرمانده واجب است، اطاعت از ولی فقیه نیز واجب است؛ سربازان باید از فرمانده اطاعت کنند؛ بله، ممکن است فرمانده نیز تصمیمی اشتباه بگیرد، اما این مسئله دلیل بر ترک اطاعت از فرمانده نیست؛ وگرنه تفرقه ایجاد می‌شود و قدرتی باقی نمی‌ماند. البته فرق فرمانده و ولی‌فقیه این است که هدف ولی فقیه، جلب رضای الهی است و طبیعتا خداوند نیز او را به حال خود وا نمی‌گذارد، ولی حتی اگر این ویژگی نیز نبود، باز هم اطاعت از او به اندازه یک فرمانده لازم بود.

وی ادامه داد: این بیان بسیار ساده‌ای از ولایت‌فقیه است؛ البته خود امام(ره) و برخی بزرگان سال‌ها برای تبیین این مسئله کار کرده‌اند. بزرگانی چون آیت‌الله مؤمن(ره) که هر کسی او را می‌شناسد، به خوبی می‌داند که اصلا به دنبال هوای نفس نبود و یک زندگی ساده طلبگی داشت، سال‌ها بحث علمی ولایت‌فقیه را مطرح می‌کرد.

مصباح یزدی با تأکید بر لزوم مقابله با دو عامل انحراف یعنی جهل و هوای نفس ادامه داد: باید باورهایمان را تصحیح کرده و بر اساس استدلال صحیح آن‌ها را بپذیریم و نه صرفا بر اساس تقلید؛ اما کسانی‌ بوده‌اند که عالم بوده و حتی کتاب‌هایی نوشته‌اند، اما هوای نفس آن‌ها را از مسیر حق، منحرف کرده است؛ بنابراین افزون بر رفع جهل، باید به دنبال خودسازی باشیم و بنا را بر این بگذاریم که هرچه را فهمیدیم عمل کنیم. فهم صحیح و خودسازی دو عامل مهم برای انجام وظیفه الهی و عدم انحراف است.

Share