علی صوفی: مردم نمی‌پذیرند که به هر فهرستی رأی دهند

اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدی با شرط حاضر می‌شوند| ادامه ائتلاف با اعتدالگرایان محل تردید است

صوفی گفت: زمین ماندن مطالبات مردم تبعات منفی برای جریان اصلاحات بر جا گذاشته، زیرا واقعیت آن است که مردم با تکرار رئیس دولت اصلاحات بود که در انتخابات مجلس حاضر شدند. اکنون اصلاح‌طلبان نباید روال گذشته را ادامه دهند، زیرا مردم نمی‌پذیرند که به هر فهرستی رأی دهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این روز‌ها علی صوفی چهره مشهوری شده است. حضور او در صدا و سیما و صحبت درباره استعفای اسحاق جهانگیری، بازتاب فراوانی در رسانه‌ها داشت و او را تبدیل به چهره‌ای مطبوعاتی کرد. وزیر تعاون دولت خاتمی، انتقادات تندی را متوجه نیرو‌های اعتدالگرای مجلس آینده کرده است. انتقاداتی که تداوم ائتلاف اصلاح طلبان و نیرو‌های میانه رو را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

علی صوفی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفت: سال جاری به دلیل مشکلات اقتصادی، خالی از رکود سیاسی نبود. نوعی نا امیدی از دولت و به تبع آن از جریان‌های حامی دولت در نگاه مردم هویداست. رکودی بر مسائل سیاسی و اجتماعی سال آینده سایه خواهد انداخت.

دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات تاکید کرد سال آینده به دلیل برگزاری انتخابات مجلس باید فاقد بحران جریان‌های سیاسی باشد، زیرا احزاب و ائتلاف‌های سیاسی در زمان برگزاری انتخابات فعال خواهند شد، اما به این‌علت که جریان‌های سیاسی از دیدگاه مردم در موقعیت مطلوبی قرار ندارند، نباید انتظار پویایی سیاسی داشت.

صوفی افزود: با وضع قوانین و اصلاح قانون مربوط به انتخابات، باید جایگاهی برای احزاب در ساختار سیاسی در نظر گرفته شود که فعالان سیاسی تعیین‌کننده باشند. این امید وجود دارد که سال آینده برای جریان اصلاحات در پرتوی قانون استانی شدن انتخابات، سال مطلوبی باشد. ضمن اینکه لایحه جامع انتخابات نیز اگر بتواند مسئله رد صلاحیت‌ها را تحت پوشش قرار دهد آنگاه با وجود بسیاری از مشکلات تمایل مردم و جریان‌های سیاسی برای حضور در انتخابات افزایش خواهد یافت.

او گفته اگر زمینه برای چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و شایسته نمایندگی مجلس فراهم شود و مجلسی متشکل از شایستگان ملت و کارآمد تشکیل شود، می‌توان در بهبود معیشت و سطح زندگی مردم و خروج از بحران‌های پی‌درپی موفق بود. در صورت اجرای این مورد اصلاح‌طلبان می‌توانند نوید بخش آینده‌ای روشن برای مردم باشند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: جریان اصلاحات در دو انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ و انتخابات مجلس با رعایت جوانب سلبی شرکت کردند. آن‌هم به‌این‌علت که بتوانند عرصه اجرا و قانون‌گذاری را از حضور تندرو‌ها تهی سازند. از این رو جریان اصلاحات به شرایط و کاندیدا‌های حداقلی تن دادند و این کاندیدا‌های حداقلی البته توانستند مزاحمت‌هایی که برای دولت از سوی تندرو‌ها وجود داشت را کاهش و تبعات این تندروی‌ها را در عرصه بین‌المللی تقلیل دهند. البته در همان زمان جریان اصلاحات به مردم اعلام کرد که، چون نتوانستند لیست حداکثری بدهند با حداقل‌ها در انتخابات حاضر شده تا تندرو‌ها در مجلس نباشند، اما این نگرش باعث شد مطالبات مردم زمین بماند.

وزیر تعاون دولت خاتمی گفت: مطالبات مردم این نبود که تنها تندرو‌ها نباشند، مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند تا تندرو‌ها نباشند و وضعیت البته معیشت آن‌ها هم بهبود یابند و در عرصه بین‌المللی حضور قدرتمندتری داشته باشیم. این خواسته‌ها زمین مانده است در نتیجه مردم دچار ضعف، سرخوردگی، خشم و نفرت شدند و عکس‌العمل‌هایی نشان دادند که مهمترین آن در دی‌ماه سال ۹۶ اتفاق افتاد و هنوز هم انتظار عکس‌العمل‌هایی وجود دارد.

وی افزود: زمین ماندن مطالبات مردم تبعات منفی برای جریان اصلاحات بر جا گذاشته، زیرا واقعیت آن است که مردم با تکرار رئیس دولت اصلاحات بود که در انتخابات مجلس حاضر شدند. اکنون اصلاح‌طلبان نباید روال گذشته را ادامه دهند، زیرا مردم نمی‌پذیرند که به هر فهرستی رأی دهند و شاید جلب رضایت مردم در پای صندوق‌های رأی سخت و مشکل باشد. در چنین شرایطی شرط حضور فعال اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس برداشتن موانع برای حضور نیرو‌های حداکثری است تا اصلاح‌طلبان بتوانند از چهره‌های شاخص خود در فهرست‌های انتخاباتی استفاده کرده و با مجلسی کارآمد، پاسخگوی مطالبات مردم باشند. اگر این شرط محقق نشود طبعتا انگیزه‌ای برای اصلاح‌طلبان به منظور شرکت در انتخابات باقی نخواهد ماند و منطقی نیست که اصلاح‌طلبان مانند سال ۹۴ با هر شرایطی در انتخابات شرکت کنند.

صوفی تاکید کرد: همچنین در آن دوره، چون سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان سلبی بود و برای کنار زدن تندرو‌ها ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو صورت گرفت که بعد‌ها این ائتلاف در مجلس شکسته شد و بر هم خورد و تمام افرادی که در لیست امید بودند در مجلس حاضر نشده در فراکسیون امید باشند و فراکسیون مستقل‌ها را تشکیل دادند. درنتیجه ادامه ائتلاف در مجلس آینده محل تردید است؛ بنابراین اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس با شروط و شروط حاضر خواهند شد که در صورت تأمین آن حضور فعال خواهند داشت

Share