سفیر فرانسه در آمریکا توئیت‌های جنجالی‌اش را حذف کرد

احضار سفیر جدید فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه

توئیت‌های جنجال برانگیز ژرار آرو، سفیر فرانسه در واشنگتن درباره غنی سازی اورانیوم از سوی ایران به دنبال واکنش تند تهران حذف شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فیلیپ تیبو سفیر جدید جمهوری فرانسه در تهران امروز توسط آقای سیدحسین سادات‌میدانی رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این جلسه طرف ایرانی با اشاره به توییت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن که محتوای آنها از نظر کشورمان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، خواستار توضیح دولت فرانسه شده اعلام کرد در صورتی که اظهارات مزبور مورد تأیید دولت فرانسه بوده و بیان‌کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود و چنانچه به‌نحوی رضایت‌بخش به این مسئله رسیدگی نشده و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در برجام پیگیری کرده و حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی را محفوظ می‌داند.

در واکنش، سفیر فرانسه در تهران ضمن ابراز بی‌اطلاعی از توئیت‌های منتسب به سفیر کشورش در واشنگتن، بر اراده سیاسی این دولت بر اجرای کامل مفاد برجام تأکید و اعلام کرد مراتب را بلافاصله به پاریس گزارش خواهد کرد.

عراقچی: مواضع سفیر فرانسه نقض برجام و قطعنامه است

 

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به توییت سفیر فرانسه در آمریکا پیامی توییتری منتشر کرد.

در این توییت آمده است:

اگر توییتهای جرارد آرود بیانگر موضع فرانسه باشد، ما با نقض عمده‌ ماهیت و هدف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مواجه هستیم. پاریس باید سریعاً دراین رابطه شفاف‌سازی کند و یا ما مطابق با آن اقدام خواهیم کرد.

سفیر فرانسه در آمریکا توئیت‌های جنجالی درباره برنامه هسته‌ای‌ ایران را حذف کرد

 

ژرار آرو، سفیر فرانسه در واشنگتن روز گذشته در صفحه توئیتر خود اعلام کرده بود که ایران پس از انقضای برجام حق غنی سازی اورانیوم نخواهد داشت. وی تاکید کرده بود که پس از سال ۲۰۲۵ و در صورت غنی سازی اورانیوم از سوی تهران تحریم ها علیه ایران بار دیگر وضع خواهند شد.

به گفته سفیر فرانسه در واشنگتن، ایران پس از برجام نیازی به غنی سازی اورانیوم نخواهد زیرا اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای نیروگاه بوشهر از سوی روسیه تامین می شود.

 

Share