یادداشت/رضا سیف پور

آنچه باید درباره «مدیریت هزینه‌ها» بدانید

رضا سیف پور / مدرس سوادمالی و اصول مذاکره همانطور که در یادداشت های قبل با هم مرور کردیم، «مدیریت هزینه ها» یکی از مهمترین مهارت های مبحث سواد مالی است که آگاهی از آن، می تواند برای هر خانواده ای لازم و ضروری باشد. از این رو در زندگی دشوار امروزی، بیهوده نیست اگر […]

  • رضا سیف پور / مدرس سوادمالی و اصول مذاکره

همانطور که در یادداشت های قبل با هم مرور کردیم، «مدیریت هزینه ها» یکی از مهمترین مهارت های مبحث سواد مالی است که آگاهی از آن، می تواند برای هر خانواده ای لازم و ضروری باشد. از این رو در زندگی دشوار امروزی، بیهوده نیست اگر بگوییم مدیریت درست «درآمدها» و «هزینه ها» میتواند تاثیرات مستقیمی بر زندگی فردی و خانوادگی هرکس داشته باشد. در این مسیر به نظر می رسد اولین مرحله، کسب مهارت های «بودجه بندی» است. برای شروع، می توانید با نوشتن فهرست مخارج و اولویت بندی آنها کار خود را شروع کنید. برای اینکار باید یاد بگیرید که با نگاهی واقع بینانه هزینه ها و مخارج ضروری خود را از هزینه های با اولویت کمتر جدا کنید و در کنار آن به تحلیلی درست از درآمدهای خود دست یابید. واقعیت این است که امروزه پول در زندگی اکثر افراد نقشی اساسی پیدا کرده است. در عین حال هم اکثر افراد معتقدند، نباید تمام زندگی را در پول دید و میزان سعادت و نیکبختی را با میزان پولی که به دست می آید مقایسه کرد، اما از این نکته هم نمی توان غافل شد که در هر حال باید بتوانیم قدر و ارزش واقعی پول را بدانیم و تلاش کنیم تا به جهت بی پولی مشکلاتی را برای خود و زندگی خانواده به بار نیاوریم. شاید مهمترین کار برای این مهم آن باشد که یاد بگیریم چگونه مخارج و هزینه های خود را کنترل کنیم. برای این کار در این یادداشت سه نکته مهم را به شما در میان می گذارم. بیشک شما هم با کمی تفکر می توانید اصول مدیریت زندگی خود را طراحی و اجرا کنید:

  • هزینه های اضافی زندگی خود را کم کنید:

سعی کنید تا یاد بگیرید که هزینه های ثابت و متغیر زندگی تان را روی یک کاغذ بنویسید. حالا کافیست با خودتان صادق باشید. یک بار دیگر فهرست هزینه ها رامرور کنید. کدام هزینه ها را میتوان کم کرد و یا حتی حذف نمود؟ عجله نکنید!. قول می دهم با کمی صرفه جویی و یا تغییر در نگرش می توانید حداقل ۲۵ درصد از این هزینه ها را کاهش دهید. باور کنید همیشه راه هایی برای کاهش هزینه ها وجود دارد.

  • اولویت هایتان را بشناسید:

حالا وقت آن رسیده که از خود بپرسید اولویت های زندگی شما کدام است؟ به نظر من خیلی سخت نیست که بتوانیم به یک الگوی مناسب دست پیدا کنیم. پیشنهاد می کنم در شروع، برای دسته بندی هزینه ها از این الگو استفاده کنید: قبل از تهیه لیست پرداخت بدهی ها به فکر نیازهای پایه ای خود باشید. این نیازها سلامت و آینده شما را تضمین می کند و شامل هزینه های مربوط به تامین غذای کافی و سالم است (تاکید می کنم که از انواع خوردنی های کاذب و تنقلات بی فایده اما به شدت پرهزینه پرهیز کنید)، گام بعدی مربوط به هزینه تامین سقفی مطمئن برای یک زندگی ساده اما توام با آرامش و به دوراز تجملات است، در مرحله سوم به فکر هزینه های تامین تجهیزات ضروری زندگی باشد (بازهم تاکید می کنم نیازهای ضروری نه کاذب)، حالا باید هزینه های مربوط به پرداخت قبوض را کنار بگذارید، هزینه بهداشت و درمان هم اولویت بعدی شماست و در نهایت هم هزینه آموزش و تفریحات. شاید شما با این الگو موافق نباشید اما برای شروع بودجه بندی خود را براساس این اولویت بندی انجام دهید.

  • به فکر درآمدهای جدید باشید:

حالا شاید به مرحله ای رسیده اید که باید تصمیمات جدی تری بگیرید. بله، احتمالا هزینه های شما از درآمدهایتان بیشتر است پس شک نکنید و به فکر درآمدهای جدید باشید. برای این کار شما به یک مشاور نیازدارید اما یک سرمایه گذاری مناسب، یک کار نیمه وقت جذاب که با تخصص و علاقمندی شما همخوانی داشته باشد، تلاش برای ارتقای کار فعلی و یا راه اندازی یک کسب و کار کوچک خانوادگی میتواند تاثیر فوق العاده ای بر روی درآمدهای زندگی شما و بهبود زندگی تان داشته باشد.

  • تماس با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share