معاون میراث فرهنگی کشور خبر داد:

۱۴ پروژه میراث فرهنگی به بهره‌برداری رسید|۴۱۹ هزار و ۶۱۲ گردشگر خارجی وارد گیلان شدند

محمدحسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: ۱۴ پروژه به ارزش ۳۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به صورت متمرکز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدحسین طالبیان در افتتاح پروژه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان که به صورت ویدیو کنفرانس و به دستور رئیس جمهور بود، اظهار کرد: در دهه فجر امسال ۵۲۷ پروژه با حجم کل سرمایه‌گذاری ۱۶۰۰میلیارد تومان در سطح کشور به صورت متمرکز افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها تعداد پنج هزار و ۵۶۲ فرصت شغلی ایجاد و تعداد ۶ هزار و ۸۹۰ طرح و ۲ هزار و ۸۱۹ اتاق به ظرفیت فضاهای اقامتی کشور افزوده شد.

وی گفت: از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون حدود یک هزار و ۴۰۸ پروژه با حجم کل سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

طالبیان با اشاره به محوریت گردشگری در توسعه استان گیلان، تصریح کرد: در دهه مبارکه فجر ۳۷ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۷۳ میلیارد تومان در استان گیلان به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۸۹ پروژه در سطح استان گیلان با حجم کل سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در دست ساخت است، خاطرنشان کرد: از این پروژه‌ها ۵۷ هتل است که ۶۵۴ میلیارد تومان از حجم کل سرمایه‌گذاری پروژه‌های گردشگری استان را به خود اختصاص داده است.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه استان گیلان دارای ۲ هزار و ۱۵۷ تاسیسات گردشگری است که از این تعداد ۱۳۰ باب هتل است، اظهار کرد: تعداد هتل‌های موجود تا قبل از دولت یازدهم ۹۸ هتل بوده که با افتتاح هتل چهار ستاره شهرزاد لاهیجان تعداد هتل‌های به بهره برداری رسیده استان در دولت یازدهم و دوازدهم به ۳۳ باب می‌رسد.

طالبیان با بیان اینکه پیش بینی می‌شود اکثر پروژه‌ها تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری برسد، افزود: با بهره‌برداری این ۱۸۹ پروژه تعداد ۹ هزار و شش تخت به ظرفیت اقامت استان افزوده می‌شود و کل ظرفیت تخت‌های استان به ۳۷ هزار و ۷۹۸ تخت می‌رسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت اقامت استان ۲۸ هزار و ۷۹۲ تخت است، گفت:  یعنی رشد ۳۱ درصدی ظرفیت اقامت و با پیش بینی اشتغال مستقیم سه هزار و ۱۵۳ نفر.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه هم اکنون ۲۰۰ طرح بوم‌گردی با حجم سرمایه گذاری ۱۸۰ میلیارد تومان از سوی بانک‌های عامل در استان پذیرفته شده است، تصریح کرد: ۳۹ طرح بوم‌گردی به میزان سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیارد تومان نیز در سطح استان در دست اجراست که اکثر آنها در سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسند.

طالبیان با بیان اینکه میانگین ضریب اشتغال هتل‌ها در استان ۵۱ درصد است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۱۹ هزار و ۶۱۲ گردشگر خارجی وارد گیلان شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۱۱ هزار و ۴۶۲ گردشگر خارجی وارد اتسان شده بود، ۹۸ درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به عنوان مصوبات سفر به عنوان پروژه‌های میراث فرهنگی استان برای حفاظت مرمت، احیا و ایجاد موزه اختصاص یافته است.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اهمیت تاریخ و تمدن مردم گیلان، افزود: بر اساس کاوش‌های باستان شناسی که در غار دربند رودبار در سال‌های اخیر انجام شده و آزمایش‌های علمی سالیابی بر روی ابزار سنگی و فسیل حیوانات در این منطقه صورت گرفته، قدیمی‌ترین آثار سکونت انسان در ایران مربوط به ۲۳۰ هزار سال پیش دوران کارینه سنگی قدیم مربوط به استان گیلان است.

طالبیان گفت:  تنوع آثار معماری و فرهنگی گیلان از عناصر مهم معماری و شهرسازی نیز این استان را منحصر بفرد نموده است به طوریکه تابحال حدود ۳ هزار اثر و محوطه تاریخی فرهنگی شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه ضمن اینکه تنوع صنایع دستی، خوراک و میراث ناملموس هم به اهمیت آن اضافه نموده است، تصریح کرد: امشب به طور متمرکز تعداد چهار پروژه گردشگری، یک هتل چهار ستاره، سه واحد بوم گردی با حجم سرمایه گذاری ۳۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان و ۱۰ پروژه میراثی با اعتبار سه میلیارد و ۵۰ میلیون تومان در مجموع ۱۴ پروژه به میزان ۳۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بهره برداری خواهد رسید .

Share