رئیس دانشگاه گیلان خبر داد:

گونه‌ای از ماهی به نام خیّر دانشگاه گیلان ثبت شد

گونه‌ای از ماهی با نام جویبار ماهی ابریشم چیان به نام مرحوم میر جعفر ابریشم چیان و فرزندش مرحوم علی ابریشم چیان، از خیران دانشگاه گیلان ثبت بین المللی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، گونه‌ای از ماهی با نام جویبار ماهی ابریشم چیان به نام مرحوم میر جعفر ابریشم چیان و فرزندش مرحوم علی ابریشم چیان، از خیران دانشگاه گیلان ثبت بین المللی شد.

رئیس دانشگاه گیلان در این باره بیان داشت: گونه ای از ماهی با نام جویبار ماهی ابریشم چیان به نام مرحوم میرجعفر ابریشم چیان و فرزندش مرحوم علی ابریشم چیان توسط سید حامد موسوی ثابت عضو هیات علمی گروه شیلات این دانشگاه و همکارانش ثبت بین المللی شد.

احمد رضی اظهار داشت: نامگذاری گونه های جانوری و گیاهی به نام بزرگان، دانشمندان و مشاهیر امری معمول در راستای احترام به خدمات و افتخارآفرینی آنهاست به طوری که در ایران به احترام مقام سعدی، حافظ، فردوسی، پروفسور سمیعی و نیز در جهان بسیاری دانشمندان و مشاهیر خارجی، گونه هایی نامگذاری شده است.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا طی تحقیقی دو ساله با همکاری محققان آلمانی و با ثبت بیش از ۲۰ ژن از ماهیان، وجود گونه ماهی ناشناخته ای به اثبات رسید که به پاس خدمات ارزنده خیرین دانشگاه گیلان، به نام مرحوم دکتر میرجعفر ابریشم چیان و فرزندش نامگذاری شده است.

میرجعفر ابریشم چیان متولد سال ۱۳۰۹ در محله سوخته تکیه رشت بود که تا مقطع دکترای شیمی و داروسازی تحصیل کرد و در سال ۱۳۳۶ به عضویت اتاق بازرگانی تهران درآمد؛ علاوه بر این در عرصه نمایندگی انحصاری شرکت های داروسازی دنیا و واردات مواد شیمیایی و دارویی همکاری های گسترده ای با کشورهای امریکا ، آلمان و … داشته است.

دکتر ابریشم چیان علاوه بر این، کتابخانه شخصی خود با افزون بر هفت هزار جلد کتاب در زمینه های جامعه شناسی، پزشکی، ادبیات شرق و غرب، دیوان شعرا و نویسندگان،‌ عرفان، سیاست و … را به دانشکده علوم انسانی و حقوق دانشگاه گیلان اهدا کرده است.

این نیکوکار گیلانی با هزینه مالی خود در کار تکمیل دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان، تالار، کلاس های آموزشی، بخش اداری، کتابخانه، آزمایشگاه و … به مساحت هفت هزار و ۵۰۰ مترمربع مشارکت داشته است.

میرجعفر ابریشم چیان اسفند سال گذشته، دار فانی را وداع گفت؛ پیکر این خیر نیک اندیش گیلانی به خاک سپرده شد، پیکر سید علی ابریشم چیان فرزند مرحوم میرجعفر ابریشم چیان نیز در دانشگاه گیلان دفن است.

Share