اظهارات محمود احمدی نژاد درباره علی کریمی!

گل خداداد به استرالیا قیمت نداشت | موافق حضور بانوان در ورزشگاه هستم

تصویری از من در ذهنش داشت که اگر خودم هم آن تصویر را می‌دیدم خوشم نمی‌آمد. من با علی کریمی شوخی کردم. با سیدجلال حسینی هم شوخی کردم.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امروز روزنامه خبرورزشی به سراغ محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق رفته است.

 متن کامل گفتگوی روزنامه خبرورزشی با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

?خبرورزشی: آقای احمدی نژاد تا به حال مصاحبه فوتبالی یا ورزشی داشته اید؟ جدا از مصاحبه های کوتاهی که بعضا داشته اید.

 احمدی نژاد: ابتدا بگذارید پیشاپیش عید نوروز را به همه ایرانی ها تبریک بگویم و یک سلام ویژه هم خدمت مخاطبان خبرورزشی عرض کنم. در جواب سوال تان باید بگویم نه واقعا تا به حال این اتفاق نیفتاده بود.

?خبرورزشی: شما اخیرا برای تماشای بازی استقلال به ورزشگاه رفتید، آیا استقلالی هستید؟

 احمدی نژاد: اگر منظورتان از استقلال، استقلال کشور است؛ بله! (خنده) راستش من هفته قبل از آن دوست داشتم بازی پرسپولیس و پاختاکور را هم از نزدیک ببینم منتهی نشد. دوست داشتم به ورزشگاه بروم اما انشالله بازی بعدی پرسپولیس را هم خواهم رفت.

?خبرورزشی: یعنی ممکن است برای بازی السد به ورزشگاه بروید؟

 احمدی نژاد: امیدوارم که بتوانم برای دیدار السد به آزادی بروم. دوست دارم همه بازی ها را از نزدیک ببینم. درباره حضورم در بازی استقلال هم باید بگویم این مسئله بدون اطلاع قبلی بود. در هر صورت امیدوارم که سه نماینده ایران در آسیا با قدرت از گروه خود صعود کنند.

?خبرورزشی: چه شد تصمیم گرفتید برای تماشای بازی استقلال به آزادی بروید؟

 احمدی نژاد: استادیوم رفتن اینقدر سخت است؟ مهم این است هرکسی که فرصت دارد بتواند به استادیوم برود. من هم مدت ها بود دوست داشتم این کار را انجام دهم. انشالله بازی پرسپولیس را هم می روم.

?خبرورزشی: بحث مهمی که در دوران حضور شما در راس دولت وجود داشت بحث ورود بانوان به استادیوم بود. شما چقدر موافق این موضوع هستید؟ مخالفان می گویند هنوز فضای استادیوم مهیای ورود بانوان نیست.

 احمدی نژاد: من موافق حضور بانوان هستم. کری خوانی بخشی از ورزش است. البته نباید از حیطه ادب خارج شود. ولی تصور کنید فوتبال بدون کری خوانی چه می شود؟ کرکری هم به معنای دشمنی و کینه نیست. وقتی نمایندگان ما در آسیا بازی دارند همه می آیند. ما در سال ۸۵ تلاش کردیم تا زمینه را برای حضور بانوان و خانواده ها در استادیوم مهیا کنیم. گفتیم چرا بانوان نیایند؟ اتفاقا فضای ورزشگاهها سالم بود. شک نداشتیم بانوان بیایند فضا سالم تر هم می شود. مردم ایران مودب هستند. مطمئنا دیده اید آقایانی که در جمع خودشان شوخی می کنند ولی وقتی یک خانم می آید حرف بدی نمی زنند. ما در این زمینه اقدام کردیم ولی متاسفانه مخالفت شد. نشد دیگر. واقعا چه اشکالی دارد بخشی از استادیوم ۱۰۰ هزار نفری را در اختیار خانواده ها قرار دهیم؟ ما کلا باید قدر تماشاگران خود را بدانیم. هفته گذشته که برای تماشای بازی استقلال به ورزشگاه آزادی رفتم جوان هایی دیدم که از شهرهای مختلف آمدند. جوانانی که زندگی‌شان به سختی می‌گذرد. به اندازه کرایه رفت و برگشت و یک ساندویچ پول داشتند. بعد از بازی هم به شهر خود برمی‌گشتند. آنها اما آمده بوند. چنین چیزی یک پشتوانه بزرگ برای ورزش کشور است. ورزشی که هوادار نداشته باشد، چه می‌شود؟ من فکر می‌کنم باید راه را باز کنیم که انشالله خانم‌ها هم به ورزشگاه بیایند. انشالله درها هم باز می‌شود و می‌آیند.

?خبرورزشی: ممکن است برای شهرآورد هم به ورزشگاه بروید؟

 احمدی نژاد: من یک سال در سال ۵۳ یا ۵۴ برای تماشای شهرآورد به ورزشگاه رفتم. این بار اگر بروم نمی‌دانم کدام طرف بنشینم، اینطرف یا آنطرف؟ فکر کنم باید وسط بنشینم.

?خبرورزشی: آنموقع کدام طرف بودید؟

احمدی نژاد: آنوقت‌ها اینقدر کری خوانی نبود. من هم همینطوری به ورزشگاه رفتم و در گوشه‌ای نشستم. راستش هر دو تیم را دوست دارم.

?خبرورزشی: شما در دوره ریاست جمهوری‌تان نگاه ویژه‌ای به تیم‌ملی داشتید. سه چهار بار هم در تمرین تیم‌ملی حاضر شدید. بار اول را یادتان هست؟

احمدی نژاد: من فوتبال را دوست داشتم. آثار پیروزی بزرگ در فوتبال، فقط در ورزش نیست و در کل جامعه دیده می‌شود. البته به نظر من همه ورزش‌ها باعث نشاط در جامعه می‎‌شود. واقعا ورزش باعث امیدواری و تحرک می‌شود. در این بین اما باید قبول رد فوتبال سهم بیشتری نسبت به ورزش‌های دیگر دارد. من هم به عنوان مسئول اجرایی کشور دوست داشتم از ورزش حمایت کنم. دوره‌ای بود که فوتبال ما خموده شده بود. بعضی‌کشورها انگار فکر می‌کردند ما منفعل هستیم. من باید آن زمان به تمرین تیم‌ملی می‌رفتم. آقای دادکان هم رئیس فدراسیون فوتبال بود. ایشان واقعا برای فوتبال ما زحمت کشید. اتفاقا اخیرا ایشان را در تلویزیون دیدم. پیر شده است. دادکان حیف است.

?خبرورزشی: دوست داشتید او بعد از جام‌جهانی ۲۰۰۶ در فدراسیون بماند؟

 احمدی نژاد: متاسفانه دیگر این چیزها در فوتبال هست ولی من واقعا ایشان را دوست دارم. دادکان دلسوز است. او تلاش زیادی کرد. او خدمات بزرگی برای فوتبال ایران انجام داده است. من آن روز به تمرین رفتم تا به بچه ها بگویم ما پشت‌تان هستیم. بعضی وقت‌ها مشکلی پیدا می‌شود که طبیعی قابل حل نیست. شما باید بروی و همان جا تصمیم بگیری. ما هم آن روز در تمرین همین کار را کردیم. من دو بار هم در زمان کی‌روش به تمرین تیم‌ملی رفتم. بچه‌ها می‌خواستند با کره‌جنوبی بازی کنند. تشویق‌شان کردم. آنجا آقای کفاشیان و تاج هم بودند که به ما گفتند مشکلاتی برای تدارک دارند من هم به مسئولان گفتم زودتر بودجه را بدهند.

?خبرورزشی: قبل از بازی کره که به تمرین رفتید با جواد نکونام ۱۵ دقیقه‌ای حرف زدید. بحث‌تان چه بود؟

 احمدی نژاد: همین مشکلات تیم‌ملی. جواد آن زمان کاپیتان تیم‌ملی بود و گفت مشکلاتی داریم. یادم هست روزی که سر تمرین رفتم، روی چمن نشستیم. با علی کریمی شوخی کردم. کریمی یک مقدار با من… خب من با او شوخی کردم.

?خبرورزشی: یعنی مشکل خاصی بود؟

 احمدی نژاد: من حس کردم علی کریمی از من فاصله می گیرد. تصویری از من در ذهنش داشت که خوب نبود.

?خبرورزشی: چه تصویری؟

 احمدی نژاد: تصویری از من در ذهنش داشت که اگر خودم هم آن تصویر را می‌دیدم خوشم نمی‌آمد. من با علی کریمی شوخی کردم. با سیدجلال حسینی هم شوخی کردم. بعد از آن تمرین، جواد نکونام به نهایت ریاست جمهوری آمد. به من گفت اطمینان می دهم کره را می بریم. باز برمی‌گردم با سه امتیاز می‌آیم. یادم هست زمان بازی ما رفته بودیم کویت برای اجلاس سران آسیا. وسط جلسه من برای نماز بیرون آمدم. پرسیدم بازی چند چند است؟ گفتند یک بر صفر است و گل را هم جواد زده است. بعدا بازی را دیدم و گفتم بچه ها با چه دل و جان و غیرتی برای ایران بازی کرده اند. واقعا از جان مایه گذاشته بودند.

?خبرورزشی: یادمان هست در آن تمرین با کی‌روش هم شوخی کردید. او گفته بود کدام پست شما را بازی دهم که شما گفته بودید من خودم اندازه دو تیم هستم.

احمدی نژاد: (خنده) راستش یادم نمی‌آید. شاید گفته باشم.

?خبرورزشی: رابطه شما انگار خیلی خوب بود. چیزهایی بین‌تان بوده که مردم یا ما ندانیم؟ جلساتی، حرفی…؟

 احمدی نژاد: دیدار ما در حد همان دیدارهای محل تمرین بود. دو سه بار هم همراه تیم پیش من آمدند که در واقع تشویق شان کردیم تا انگیزه بگیرند.

?خبرورزشی: یعنی صحبت خاصی نبود؟

 احمدی نژاد: چرا، ایشان بیشتر از مشکلات تیم می گفت و از نیازهایشان. ما هم می گفتیم که کارها را انجام دهند. من خودم ورزشکارم و ورزش را دوست دارم. در دوره ولاسکو در والیبال هم همین بود. با بچه های کشتی، بسکتبال در دوره مشحون و سایر رشته ها ارتباط خوبی داشتیم. ما هنوز از المپیک لندن مدال می گیریم و فکر کنم یازدهم دوازدهم شدیم. اگر در همان مسیر ادامه می دادیم در المپیک ششم و هفتم می شدیم.

?خبرورزشی: درباره کی‌روش بحث زیاد است. عده‌ای از او خیلی انتقاد می‌کنند و عده‌ای هم خیلی تعریف. شما چه نظری درباره ایشان داشتید؟

 احمدی نژاد: اصولا اگر نقاط ضعف را ببینیم نمی‌توان همکاری کرد. می‌شود؟ کی‌روش مربی خوبی بود ولی این به آن معنا نبود که ضعف و اشکال نداشت. انتقاد خوب است. به هر حال وقتی در معرض انتقاد هستید کار را اصلاح می کنید.در نقد دو چیز مهم است. اول از سر دلسوزی باشد و دوم با رعایت اخلاق همراه شود. همه باید آزاد باشند تا نظرشان را بدهند. یکی از مشکلاتی که داریم این است که ما در موقع نقد یک مقدار از اخلاق فاصله می گیریم. گاهی هم تصور می کنیم هر انتقادی یعنی دشمنی. انتقاد دشمنی نیست، اتفاقا دوستی. وقتی کسی را دوست داری ضعف هایش را به او می گویی. به نظر من حضور کی‌روش در فوتبال ما خوب بود. بنده نقشی در انتخاب او نداشتم، فدراسیون آقای کی روش را انتخاب کرد.

?خبرورزشی: شما برای بدرقه کی‌روش کادویی فرستادید. ظاهرا او از این نوع بدرقه گلایه‌هایی داشت اما به هر حال کادوی شما نشان داد یادش هستید.

 احمدی نژاد: ایرانی بهترین اخلاق دنیا را دارد. ما میهمان نوازیم و قدرشناس. به هر حال او ۸ سال برای فوتبال ما زحمت کشید. غیرت به خرج داد. در جام جهانی مقابل پرتغال مساوی کردیم، یادتان که هست؟ او ژست حرفه‌ای اش را حفظ کرد. نگفت چون پرتغالی است نباید ایران ببرد. واقعا او با تعهد عمل کرد. کی‌روش در خیلی از بازی‌ها حرص و جوش خورد. فریاد زد. بالاخره بعضی وقت‌ها هم حرف‌هایی می‌زد که برداشت‌های دیگری می‌شد. او زحمت کشید، نقاط ضعف و قوتی هم داشت. دوست داشت ایران قهرمان آسیا شود ولی حالا نشده است و کی‌روش دارد می‌رود؛ چکار کنیم؟ باید از او تشکر کنیم. باید بگوئیم زحمت کشیدی و یک هدیه به او بدهیم. بعضی ها اصرار دارند فضای ورزش را آلوده کنند. همه اش در ورزش جنگ و دشمنی درست کنند. ورزش برای دوستی است. برای دشمنی نیست. بعضی ها فکر کنم حواس شان نیست. حالا فدراسیون به هر دلیلی تشخیص داده کی روش به کارش ادامه ندهد. باید از او تشکر کنم و خسته نباشید بگوئیم.

?خبرورزشی: آقای احمدی نژاد یادمان هست شما قبل از جام جهانی ۲۰۰۶ گفتید ایران می تواند بین ۸ تیم اول جهان باشد ولی ما رفتیم و در گروهمان آخر شدیم. بر چه اساسی این حرف را زدید؟

 احمدی نژاد: بعضی وقت‌ها حاشیه درست می‌شود و فضا تغییر می‌کند. عوامل دیگر دخالت می‌کنند. از نظر سطح فوتبال در آن روزها بچه‌ها می‌توانستند به سطحی که گفتیم، برسند. اما فوتبال است دیگر. یک وقتی داور یک چیز را نمی‌بیند یا یکی پاس اشتباه می‌دهد. یک توپی هم ممکن است کمانه کند و نتیجه را تغییر دهد. یکی هم می بینید بازی‌اش نمی‌گیرد. شاید هم مربی تعویض اشتباه کند یا تاکتیک اتخاذ شده خوب نباشد. باور من این بود سطح تیم مان خوب بود. بچه ها هم زحمت‌شان را کشیدند.

?خبرورزشی: ناگفته‌ای هست که بخواهید درباره آن روزها بگوئید؟

?دکتر احمدی نژاد: دیگر همین حرف‌هایی که گفتم. ببیند به نظر من ایرانی‌ها در هیچ عرصه‌ای از دیگران عقب نیستند. نگاه من به ورزش خاص است. ورزش مملکت را حرکت می‌دهد، مثل علوم پیشرفته. ورزش مثل لوکوموتیو است. جامعه را می کشد و جلو می برد. ما با ورزش می توانیم فرهنگ مان را به همه نشان دهیم. به اعتقاد من الان ما در فوتبال دو مشکل داریم. یکی نسل قدیم، یکی نسل جدید. اینها با هم در تلاطم هستند. نسل قبلی مدل کارش جوری بود، نسل جدید جور دیگر. یادم هست قدیم که ما بازی می کردیم مربی می گفت توپ را بریزید بالا و بقیه بکشند روی دروازه. الان اما فوتبال مثل شطرنج است. قدیم اما…

?خبرورزشی: شاید به قول بعضی ها فوتبال علی اصغری بود.

 احمدی نژاد: (لبخند) بله، می گفتند یا علی بزن زیرش! همان علی اصغری بود. شاید آنموقع این تاکتیک خوب بود ولی الان نه. این تلاطم بین دو نسل ایجاد کرده است. از سویی غیرورزشی ها هم دخالت می‌کنند.

?خبرورزشی: در دوره شما هم این بحث‌ها بود.

 احمدی نژاد: دوره ما تازه اول حرفه‌ای شدن بود. ما هم تلاش‌مان این بود تا بیشتر کمک مالی را برسانیم. الان تیم‌ها درآمدی ندارند. بعضی‌ها متکی به شرکت‌های بزرگ هستند و مشکلی ندارند ولی بعضی دیگر نه. متاسفانه تیم‌هایی مثل فجر و برق زمین خوردند. پاس هم از بین رفت. منابع مالی مورد نیازش تامین نشد. پاس تیم خوبی بود و حتی می توانست قهرمان آسیا شود.

?خبرورزشی: بحث خوبی را باز کردید. این انتقال در دوره شما انجام شد. شما کلا موافق انتقال تیم‌ها بودید؟

 احمدی نژاد: بله، من موافق اصل کار بودم به شرط اینکه تامین مالی انجام شود. وقتی پول باشد، برای بازیکن مهم نیست کجا بازی کند. الان بازیکن خانه اش در یک استان است، کارش در استان دیگر.

?خبرورزشی: ولی قبول کنید وقتی تیمی پله پله بالا می آید مردم عاشقش هستند ولی سرنوشت تیم‌هایی که این چنین منتقل می‌شوند معمولا نابودی است و در طولانی مدت جواب نمی دهد.

 احمدی نژاد: من موافق حرف‌ شما هستم. منتهی تیم‌هایی که جابجا شدند برای شهر خاصی نبودند. متعلق به یک ارگان بودند. این فرق داشت. الان سپیدرود و ملوان را می خواهی کجا ببری؟ اصلا می شود؟ نساجی و داماش را چطور؟ آنها را نمی شود برد ولی تیم هایی که منتقل شدند متعلق به ارگان ها بودند.

?خبرورزشی: ولی در نهایت باشگاهی مثل پاس نابود شد.

 احمدی نژاد: بالاخره قانونگذار گفت دیگر پول به آنها ندهند. به نظرم باید قانون درست شود. اگر از نظر مالی پاس تامین می شد در همدان هم به موفقیت می رسید. الان ۴،۵ تیم بالای جدول ما خرج‌شان بالاست. به نظرم بعضی رسانه‌ها هم کوته بین هستند.

?خبرورزشی: از چه نظر؟

?دکتر احمدی نژاد: هی می‌آیند می‌گویند چرا فوتبالیست اینقدر پول گرفت؟ ورزش همین است. وقتی می‌گویی حرفه‌ای، باید پول حرفه‌ای بدهی. مدام مقایسه می‌کنند چرا این ۱۰۰ میلیون گرفت چرا آن ۲۰۰ میلیون گرفت. ببینید ورزشکار معمولا ۷،۸ سال عمر حرفه ای دارد. تاثیرش هم در جامعه زیاد است. من شما را به عقب تر ببرم. گلی که خداداد عزیزی به استرالیا زد…. این گل چقدر می ارزد؟

?خبرورزشی: قیمت ندارد. قبول دارید؟

 احمدی نژاد: بله، گل خداداد به استرالیا قیمت نداشت. آن گل را نمی زد چه می شد؟ الان بازیکنی گل می زند ۸۰ میلیون پال تلویزیون خوشحالی می کنند. این خوشحالی قیمت ندارد. همه که مسی و رونالدو نیستند ۱۵ سال در اوج باشند. فوتبالیست های ما ۷،۸ سال در اوج هستند و بعد افت می کنند. حالا در این مسیر شاید رباط و منیسک‌شان پاره شود و بعد از فوتبال مشکل داشته باشند. اینها را نمی گویند، بعد هی می گویند چرا این فوتبالیست ۵۰۰ میلیون می گیرد؟! مدام این چیزها را در رادیو و تلویزیون می گویند. بالا این کار را نکنید. تازه من معتقدم قراردادی که بسته می شود کامل پرداخته نمی شود.

?خبرورزشی: به قول علی کفاشیان قرارداد مثل مهریه است. کی داده و کی گرفته.

 احمدی نژاد: (لبخند) یک خاطره بگویم. دوستی به من گفت برای ۱۰ شب فلان قدر به فلان مداح دادیم. گفتم برای چه؟ واقعا اینقدر پول دادید؟ آخر سر گفت نه کمتر دادیم ولی خودش گفته به همه بگو اینقدر داده ایم تا نرخ من بالا باشد! اکثر باشگاههای ما اصلا نمی توانند پول قرارداد بازیکنان را کامل بدهند.

?خبرورزشی: اخیرا هم دعوایی سر پاداش تیم ملی و غیر فوتبالی ها به راه افتاد، در جریان هستید که؟

 احمدی نژاد: واقعا دلم برای کشورم سوخت. تلویزیون یک هفته علیه مربی و بازیکنان تیمی که تا نیمه نهایی رفته بودند، موضع گیری می کرد. می گفتند کی روش روزی ۷۰ میلیون می گیرد. قیمت ایشان همین بود. چرا نمی گوئید پزشکی هست که روزی ۳۰۰ میلیون هم درآورده؟ خب ارزش آن پزشک هم همین است. متاسفانه علیه مربی تیم ملی و بازیکنانش موضعگیری کردند. بعد انتظار دارید بازیکنان روحیه داشته باشند؟ کار صدا و سیما کار زشتی بود. شما کارمند صدا و سیما هستی. به چه حقی حقوق خودت را با بازیکنان و مربی تیم ملی مقایسه می کنی؟ اگر شما مشکل داری برو به رئیس صدا و سیما، رئیس جمهور و قانونگذار بگو. به نظرم با این رفتارها به ورزش آسیب می زند. معتقدم ما شایسته قهرمانی در امارات بودیم. تیم خوبی داشتیم. بچه ها ۹۰ دقیقه خودشان را به آب و آتش زدند. قبلا شاید دیدن بازی های تیم ملی اینقدر نمی چسبید ولی این تیم ملی واقعا با همه وجود بازی می کرد. آن سردار آزمون را دیدید؟ مربی به او گفته برو و در این نقش بازی کن. چقدر در جام جهانی به او بد و بیراه گفتند؟ سردار به حرف مربی گوش کرد و خواسته‌های او را انجام داد. مربی هم این را تائید کرد. خودش را به آب و آتش زد. همه در تیم اینطوری بودن. در جام ملت‌ها هم واقعا بچه ها یک اشتباه کردند. این هم مشکل داخلی است. به نظرم فدراسیون فوتبال باید اعتراض به داور را کلا ممنوع کند. هرکسی اعتراض کند باید جریمه شود یا او را کنار بگذارند. داور یک سوت اشتباه می زند همه سر او می ریزند. داور هم انسان است. آقای فوتبالیست شما پاس اشتباه ندادی؟ گل خراب نکردی؟ عمدی این کار را کردی؟ اشتباه به هر حال هست. بعد هم به یک بازی بین المللی می رویم و بچه ها توپ را ول می کنند و سر داور می ریزند و یک فرصت تاریخی از بین می رود.

?خبرورزشی: به نظرتان چرا تیم‌ملی به جام جهانی ۲۰۱۰ نرفت؟ بازی کره و اتفاقات آن مسابقه یادتان هست؟

 احمدی نژاد: بچه‌ها اشتباه کردند دیگر. نباید یکسری مسایل را در آن بازی قاطی ورزش می‌کردند.

?خبرورزشی: یعنی آن مسئله باعث شکست شد؟

?دکتر احمدی نژاد: ما می توانستیم کره را ببریم. یک بر صفر هم جلو بودیم. خیلی دلم سوخت. خیلی حیف شد. بچه ها واقعا زحمت کشیدند. نکونام، کریمی، مهدوی کیا و خیلی از بازیکنان خوب دیگر بودند. بچه های خوبی داشتیم. حیف شد به جام جهانی نرفتیم. خیلی هم حسرت خوردم.

?خبرورزشی: شما رابطه خوبی با مارادونا داشتید. برایمان توضیح دهید این رابطه چگونه به وجود آمد؟

 احمدی نژاد: مارادونا یک اعجوبه است. در نصف زمین همه را دریبل زد و توپ را گل کرد. قهرمان های آمریکای لاتین یک حس مقابله با نظام سرمایه داری در وجودشان هست. دولت آمریکا به آنها خیلی ظلم کردند. همین حالا هم می کنند. مارادونا علیه آمریکا موضعگیری کرد. اول گفتند دوپینگ کرده و بعد گفتند قاچاقچی است. اینها بیشتر بازی سیاسی بود که برای مارادونا درست کردند.

?خبرورزشی: واقعا؟ چون جنجال های بزرگی بر سر این مسایل به راه افتاد.

احمدی نژاد: به نظر من برای مارادونا این چیزها را درست کردند. ما در دوران ریاست جمهوری با کشورهای آمریکای جنوبی خوب شدیم. مارادونا هم پیراهنش را امضا کرد و برای من فرستاد. من هم پیغامی برای او فرستادم به همراه یک هدیه.

?خبرورزشی: قرار بود به ایران بیاید. چه اتفاقی افتاد؟

 احمدی نژاد: شاید، یادم نیست. فدراسیون در جریان جزئیاتش است.

?خبرورزشی: صحبت مستقیم داشتید؟

 احمدی نژاد: نه یادم نمی آید.

?خبرورزشی: چون حتی بحث حضور او در تیم ملی مطرح شد.

 احمدی نژاد: من از این مسئله خبر ندارم ولی مارادونا جزو طرفداران ایران بود.

?خبرورزشی: به بازی دوستانه با حضور شما و مورالس می رسیم. تعدادی از بازیکنان و مسئولان استقلال و پرسپولیس هم در آن حضور داشتند. اصلا نفرات را چطور گزینش کردید؟

?دکتر احمدی نژاد: آقای مورالس رئیس جمهور بولیوی فوتبالیست بود. من به او گفتم که به تهران آمدید یک بازی دوستانه می کنیم. یادم هست مسئولان فدراسیون فوتبال کار گزینش را انجام دادند.

?خبرورزشی: مجیدی، جباری، طالب لو، کریم باقری…

 احمدی نژاد: فکر کنم امیرحسین صادقی هم بود.

?خبرورزشی: همینطور بعضی مسئولان.

 احمدی نژاد: من مدت ها بود دو قدم هم ندویده بودم! (خنده) بچه ها واقعا مراعات کردند. اگر مراعات نمی کردند باید ۱۰، ۲۰ گل می خوردیم و آبروریزی به راه می افتاد.

?خبرورزشی: با فرهاد مجیدی هم در یک تیم بودید.

احمدی نژاد: یادم نیست ولی فرهاد جزو فوتبالیست های خوب است. او، علی دایی، جواد نکونام، کریم باقری، مهدوی کیا، جباری و… بازیکنان خوبی بودند و خیلی برای فوتبال ما کار کردند.

?خبرورزشی: حالا بردید یا باختید؟

 احمدی نژاد: ما که همیشه می بریم، حتی اگر ببازیم! (خنده)

?خبرورزشی: گل هم زدید؟

 احمدی نژاد: بله، گل هم زدم. من و آقای مورالس در یک تیم بودیم. ولی بچه ها مراعات کردند. چون ما هم رئیس جمهور بودیم کسی جرات نمی کرد گل بزند! البته آن پنالتی که به میرزاپور در تمرین تیم ملی زدم کاملا جدی بود.

?خبرورزشی: اتفاقا این را می خواستیم بپرسیم چون کلا دوست دارید بازی کنید. آن روز میرزاپور حتی پیش شما گریه کرد که چرا مردم به او توهین می کنند، یادتان هست؟

احمدی نژاد: من آن زمان خیلی جوانتر بودم. گفتند پنالتی بزنیم، من هم گفتم قبول. بالاخره میرزاپور هم حواسش بود و خیلی جدی نرفت. من متوجه شدم اما خودش می گفت نه کاملا جدی برای توپ رفتم. به نظر من پنالتی زدن هم سخت هست، هم نیست. اگر تسلط داشته باشی واقعا سخت نیست. همین چیپ علیپور را در بازی پرسپولیس دیدید؟! چه چیپ قشنگی بود. گلر اگر سرجای خودش می ایستاد توپ را می گرفت. یا پنالتی مسی را در بازی لیون دیدید؟ چه تسلطی داشت. اگر تسلط نباشد دیگر ۵۰ ۵۰ است. درباره گلایه های میرزاپور هم باید بگویم خب او برای فوتبال ما زحمت کشید. بازیکنان هم باید ظرفیت خود را بالا ببرند. وقتی تیم می بازد تماشاگر می خواهد شکست را گردن کسی بیاندازد. مطمئنم که هواداران میرزاپور را خیلی دوست دارد. او با غیرت بود. همین الان بیرانوند با جان و دل برای تیم ملی بازی می کند. در جام جهانی عالی بود.

?خبرورزشی: پنالتی رونالدو را هم گرفت…

 احمدی نژاد: به خاطر همان پنالتی به بیرانوند هر حقوقی بدهند می ارزد. ۸۰ میلیون در ایران و میلیون ها نفر در سراسر جهان از عکس العمل او کیف کردند. واقعا خیلی می ارزید. قیمت هم نداشت. ما حاضریم کلی پول بدهیم یک لبخند روی لب مردم بیاید. پنالتی او چقدر لبخند روی لب مردم نشاند؟ همین حالا هم یادمان می افتد لبخند می زنیم. من اعتقاد دارم یک مسابقه فوتبال گاهی انداز دو هزار سخنرانی اثر دارد. شما ۱۰۰ سخنرانی در تلویزیون پخش کن، به اندازه یک مساوی در بازی پرتغال نیست. همان بازی اندازه چند هزار سخنرانی به مردم خودباوری و روحیه ملی داد. رونالدو و مسی دو بازیکن برتر جهان هستند. یکی مثل بیرانوند که بچه لر است، جلوی رونالدو ایستاده و خودش را نباخته. این خیلی مهم است. باید تحلیل روانشناسی و اجتماعی شود. او ایستاد و پنالتی را گرفت. رونالدو عصبانی شد. دیدید که مرتضی پورعلی گنجی را زد. ما از رونالدو انتظار نداشتیم که بی اختلاق کند. مگر او چند پنالتی خراب کرده بود؟ به هر حال عصبی شد.

?خبرورزشی: دوره ای که به خاطر صعود ملی پوشان به جام جهانی ۲۰۱۴ به ملی پوشان مجوز ماشین دادید کلی سر و صدا کرد.

احمدی نژاد: برای دولت خرجی نداشت. ۱۰۰ هزار خودرو در سال وارد می شد، ۵۰ تا مجوز به قهرمان ها دادیم. اشکالی داشت؟ ملت را خوشحال کردند.

?خبرورزشی: خاطره ای از بازی های ملی دارید که برایمان تعریف کنید؟

 احمدی نژاد: یادم هست یک سال رفته بودیم حج عمره. ارتباط مان کلا قطع بود. حواسمان به اخبار نبود. بعد از ظهر با کره بازی داشتیم. دایی، مهدوی کیا، باقری و بچه های دیگر بودند. بازی را ۶ بر دو بردیم. خیلی بازی خوبی بود. خیلی لذت بردیم. بعد از بازی می رفتیم حرم، مغازه دارهای عربستانی می گفتند علی دایی، کریم باقری. خیلی چسبید.

Share