مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) آستارا:

کمک ۵۱ میلیاردی به ایتام آستارا | درآمد صندوق کمک‌های مردمی فقط در شهرستان هزینه می‌شود

تسلی‌نیا از اجرای طرح اکرام ایتام و محسنین نیز خبر داد و گفت: در طرح اکرام ایتام ۱۴۰ نفر و در طرح محسنین ۱۵۰ نفر حضور دارند که حامیان این طرح ۵۳۵ نفر بوده که ۷۰ درصد شان غیربومی هستند و این حامیان ۵۱ میلیارد ریال برای این طرح کمک های نقدی و غیر نقدی در سال ۹۷ انجام داده‌اند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست خبری مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) بندر مرزی آستارا به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری با خبرنگاران این شهرستان برگزار شد.

بهرام تسلی‌نیا در این نشست با اشاره به خانوارهای تحت پوشش این اداره در شهرستان گفت: ۳ هزار و ۸۴۶ خانوار شامل ۷ هزار و ۱۴۲ مددجو که ۷۰ درصد آنها بالای ۶۰ سال تحت پوشش کمیته امداد هستند که این آمار ۱۳/۵ درصد خانوارهای شهرستان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به نقش حمایتی کمیته امداد در شهرستان، ۱۳ بخش را برای ارائه خدمات به مددجویان عنوان کرد و گفت: کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان، اجاره و ودیعه مسکن، راهنمایی و مشاوره، حق بیمه تامین اجتماعی، خدمات ویژه به سالمندان، کمک به کودکان زیر ۵ سال و پرداخت مستمری خدمات کمیته امداد شهرستان در این حوزه است که در سال ۹۷ به میزان ۱۷۶ میلیارد ریال مجموع کمک‌های انجام شده در این حوزه است.

تسلی‌نیا با اشاره به پرداخت ۷ میلیارد ریال به سرپرستان خانوارها به صورت ماهانه، عنوان کرد: این رقم به صورت ماهیانه ثابت به خانوارهای واجد شرایط تحت پوشش پرداخت می‌شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) آستارا از ارائه خدمات به مددجویان در حوزه آموزش نیز خبر داد و گفت: آموزش مقدماتی، مهارت آموزی، پایدارسازی و کاریابی از عمده خدمات این بخش می باشد که در سال جاری برای ۲۰۰ نفر با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریالی انجام شده است.

ایجاد اشتغال روستایی برای ۱۹۰ نفر

تسلی‌نیا در حوزه ایجاد اشتغال هم عملکرد این اداره را فعال عنوان کرد و گفت: ایجاد اشتغال روستایی، صندوق امداد ولایت و همچنین هم افزایی بانک مهر از بخشهای ارائه خدمات در این حوزه بوده که برای ۱۹۰ نفر در سال جاری با اعتبار ۳۹ میلیارد ریال ارائه خدمات انجام شده است.

وی همچنین در حوزه مسکن نیز با تشریح فعالیت‌های کمیته امداد شهرستان تصریح کرد: ۴۴ مورد ساخت و خرید مسکن با اعتبار ۱۱ میلیارد ریالی، ۱۰۵ مورد تعمیر و تکمیل مسکن با اعتبار ۵ میلیارد ریالی و همچنین خدمات نظارت، تهیه نقشه، هزینه های پروانه ساخت و امتیازات آب، برق و گاز به صورت رایگان برای افراد تحت پوشش واجد شرایط این اداره در سال ۹۷ انجام شده است.

تسلی نیا از ارائه خدمات در حوزه فرهنگ نیز خبر داد و گفت: ایجاد کانون‌های موقت، طرح فلاح، ارتقای دانش و بینش اسلامی و اردوها بخشی از خدمات فرهنگی کمیته امداد شهرستان بوده که مجموعاً برای ۸۰۱ نفر با اعتبار ۵۶۶ میلیون ریالی در سال ۹۷ انجام شده است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) آستارا از اعزام زوار به عتبات نیز خبر داد و گفت: در سال جاری ۳۳۶ نفر با اعتبار ۵۵۲ میلیون ریالی عازم کربلای معلی، مشهد مقدس و قم شده‌اند.

تسلی‌نیا از لزوم داشتن بار فرهنگی برای اقدامات امداد خبر داد و تأکید کرد: هیچ کار خیری در این اداره بدون داشتن پیوست فرهنگی انجام نمی‌شود.

وی از ایجاد صندوق امداد ولایت با دفتر شهرستانی خبر داد و تصریح کرد: این صندوق در سال ۹۷ با افزایش ۵ شعبه در استان گیلان باعث تسهیل عملیات کمیته امداد شده و با ارائه وام‌های اشتغال و وام کارگشایی به افراد واجد شرایط تا سقف ۳۵ میلیون ریال به صورت قرض‌الحسنه خدمات ارائه می‌دهد و تاکنون به ۳۳۵ نفر به میزان ۹ میلیارد ریال از اعتبار این صندوق تسهیلات داده شده است.

صرف درآمد صندوق کمک‌های مردمی فقط در شهرستان | کمک ۵۱ میلیاردی به ایتام آستارا

وی با اشاره به فعالیت‌های کمیته امداد در حوزه توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: کمیته امداد با دو هدف گسترش و توسعه فرهنگ نیکوکاری در جامعه و توسعه مشارکت های مردمی فعالیت‌های بسیاری انجام می دهد و در سال ۹۷ مجموعا ۱۳ هزار و ۱۰۰ صندوق کوچک و بزرگ بین مردم وجود دارد که ماهیانه این صندوق ها ۳۰۰ میلیون ریال برای شهرستان درآمد داشته و تا پایان سال سه میلیارد و ششصد میلیون ریال کسب درآمد خواهد داشت و مهم تر اینکه این مبلغ تا ریال آخر در خود شهرستان هزینه می‌شود.

تسلی‌نیا همچنین از اجرای طرح اکرام ایتام و محسنین نیز خبر داد و گفت: در طرح اکرام ایتام ۱۴۰ نفر و در طرح محسنین ۱۵۰ نفر حضور دارند که حامیان این طرح ۵۳۵ نفر بوده که ۷۰ درصد شان غیربومی هستند و این حامیان ۵۱ میلیارد ریال برای این طرح کمک های نقدی و غیر نقدی در سال ۹۷ انجام داده‌اند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) آستارا با اشاره به شورای زکات که با ریاست امام جمعه و دبیری کمیته امداد وظیفه ثبت کمکهای مردمی را داشته بیان کرد: در سال ۹۷ در ۳۴ روستای شهرستان شورای زکات تشکیل شده و مقرر شد که تمامی صدقات روستایی فقط در همان روستا هزینه خواهد شد.

تسلی‌نیا آمار جشن نیکوکاری سال ۹۷ را توزیع ۱۲ هزار پاکت در مدارس عنوان کرد و گفت: ۳۲ اکیپ سیار و دو صندوق ثابت به صورت فعال در شهرستان حضور داشتند که تا به امروز ۲ میلیارد ریال از این صندوق‌ها دریافت شده و تا پایان سال دریافت این کمک ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش دیارمیرزا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و هفت هزار و ۱۴۰ نفر در قالب سه‌هزار و ۷۴۶ خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) آن هستند.

Share