سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا:

کمبود نیرو و امکانات مشکل منابع طبیعی آستارا است | لزوم توزیع گونه‌های سوزنی برگ در بین شهروندان

غزنوی توزیع گونه های سوزنی برگ را یک دغدغه در امر توزیع نهال دانست و گفت: توزیع گونه های در حال انقراض می‌تواند باعث نجات این گونه ها از نابود می شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست خبری سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی با اصحاب رسانه این شهرستان برگزار شد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا در این نشست حفظ و حراست از منابع طبیعی را یک اولویت برای همه شهروندان دانست و گفت: این نعمت خدادادی بسیار با ارزش و پایان پذیر بوده و جنگل‌های هیرکانی منطقه آستارا یک موهبت الهی برای شهرستان هستند.

نسرین غزنوی توزیع نهال را به مناسبت روز درختکاری برای فرهنگ سازی و حفظ از منابع طبیعی بسیار پر اهمیت دانست و افزود: توزیع نهالهای بومی منطقه و کاشت آن در باغ ها و اراضی مردم شهرستان یک حرکت تاثیرگذار است.

غزنوی توزیع گونه های سوزنی برگ را یک دغدغه در امر توزیع نهال دانست و گفت: توزیع گونه های در حال انقراض می‌تواند باعث نجات این گونه ها از نابودی شود.

وی با اشاره به فعالیت جنگل کاری این اداره در سطح شهرستان گفت: در جنگل‌های مخروبه چلوند و شیری حیاطی لوندویل به مساحت ۵۵ هکتار انواع گونه‌های گیاهی را درخت کاری کرده و حفظ جنگل های آستارا دغدغه مردم منطقه است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا حفظ خاک را هم یک اولویت برای طبیعت دانست و عنوان کرد: برای تولید یک سانتی متر خاک ۷۰۰ سال زمان نیاز است و ما نباید نسبت به منابع خاکی بی تفاوت باشیم، بدانیم که سستی خاک باعث هدر رفت آب می‌شود بنابراین از کنار آن به راحتی نگذریم.

غزنوی از گابیون بندی برای حفظ و حراست از اراضی ملی و جلوگیری از فرسایش خاک خبرداد و گفت: برای سال ۹۷ در راستای اجرای طرح آبخیزداری در منطقه چلوند و شیری حیاطی لوندویل ۲۸۰۰ متر مکعب از این اراضی با میزان اعتبار ۸ میلیارد ریالی گابیون بندی شده است.

وی کمبود امکانات و منابع انسانی را از اهم مشکلات این اداره در آستارا دانست و گفت: متاسفانه نیاز به افزایش نیروی انسانی برای برخورد با قاچاقچیان چوب و جلوگیری از تصرف اراضی ملی و همچنین افزایش امکانات برای مقابله با این افراد کاملا احساس شده و گاهی این کمبود باعث بروز مشکلات متعدد برای حفظ منابع طبیعی می‌شود.

غزنوی با ابراز امیدواری در افزایش نیروی انسانی برای این اداره بیان کرد: یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آستارا با دو واحد سرجنگلبانی بهارستان و لوندویل، چهار پاسگاه حفاظت و حدود ۳۰ نیروی انسانی فعالیت می کند.

وی ادامه داد: بر اساس استاندارد باید برای هر یک هزار هکتار جنگل، یک جنگلبان فعالیت کند اما در آستارا برای هر هفت هزار هکتار، یک جنگلبان فعالیت می کند و تعداد نیرو جوابگوی نیاز نیست.

گفتنی است وسعت اراضی ملی آستارا ۴۰ هزار هکتار است و ۳۲ هزار هکتار آن را گونه های جنگلی بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد جنگلی و ون تشکیل می دهد.

Share