یادداشت/ طاهر کرم دوست

چهل و چهار ماه گفت و گو برای تبیین توسعه

فرهنگ توسعه بدون گسترش اندیشه علمی امکان پذیر نیست و تحقق آن در گرو هماهنگی فکری و عملی مدیران و صاحب نظران این حوزه است.

طاهر کرم دوست:


به بهانه آخرین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در سال ۹۷

امر توسعه یکی از مهم ترین دغدغه های اصلی کشورهای درحال رشد و ترقی به شمار می رود. آسیب شناسی عوامل موثر در به تاخیر افتادن توسعه یافتگی کشور ما نشان می دهد که نبود مکتب فکری هماهنگ و شفاف برای مفهوم توسعه مانع اصلی قرارگیری در مسیر پیشرفت است. عدم اجماع نظر نخبگان فکری و کارشناسان امر توسعه با تصمیم گیرندگان و متولیان مدیریت توسعه کشور درباره رویکردها، الگوها و اولویت ها منجر به بروز اختلافات و فاصله گرفتن از اهداف توسعه یافتگی شده است. اهدافی که در صورت تحقق میتوانست زمینه ساز عمران و آبادنی و عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی گردد. از همین رو ایجاد بستری مناسب برای هم اندیشی و گفتمان میان صاحب نظران و مجریان برای نزدیکی اندیشه ها به منظور دست یابی به توسعه پایدار، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

پس از احیای سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان اصلی ترین رکن دولت در امر برنامه ریزی و تخصیص بودجه و همچنین شکل گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان ها، “بستر سازی تفکر استراتژیک” به عنوان یکی از مهم ترین اهداف این سازمان قرار گرفت. برای تحقق این هدف مهم میبایست زمینه های گفت و گو میان نخبگان و صاحب نظران با مدیران و مجریان فرآهم شود تا پس از انسجام آرا و اندیشه ها، تفکر استراتژیک همانند خون در رگ های سیستم اجرایی و سیاست گذار جاری شده و مقدمات قرار گرفتن در مسیر توسعه یافتگی فرآهم گردد.

از همین رو سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان از آغازین روزهای شکل گیری به طراحی و اجرای سلسله نشست های تخصصی توسعه با سخنرانی شخصیت های بین المللی، مسئولین و متخصصان شناخته شده کشوری و منطقه ای و صاحب نظران دانشگاهی اقدام نمود و تلاش کرد بین مدیران، صاحب نظران و کارشناسان درون و برون سازمانی با بدنه علمی کشور پیوندهای مفهومی و برنامه ای ایجاد نماید. این نشست ها در راستای عمومیت بخشیدن به تفکر علمی در باب توسعه، بررسی مسائل و مشکلات استان و ارائه راهکارهای مختلف از جانب سلایق گوناگون، به بخشی از فعالیت های متداوم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان تبدیل شد. جلسات تخصصی توسعه که به صورت مستمر در آخرین پنجشنبه هر ماه و با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی و علاقه مندان به مباحث توسعه برگزار می‌شود، در حالی وارد پنجمین سال فعالیت خواهد شد که تا پایان سال ۹۷ چهل و چهار جلسه با محوریت مباحث توسعه ای و در حوزه های مختلف داشته است. اگر حوزه های گوناگون مرتبط با مباحث توسعه را به سه گروه کلی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تقسیم بندی کنیم، با بررسی و دسته بندی موضوعی جلسات برگزار شده که اولین نشست آن در مرداد ماه سال ۱۳۹۴ برگزار شد می توان به نتایج آماری زیر دست یافت که در قالب جدول آماری و همچنین نمودار آماری درج گردیده است:

 

لازم به توضیح است که برخی از جلسات برگزار شده از نظر موضوعی با بیش از یک گروه همپوشانی داشته اند که در این موارد محوریت اصلی مباحث مطرح شده در نشست لحاظ شده است. این جلسات به لحاظ کیفی در بالاترین سطح کارشناسی از نظر مطالب عنوان شده بوده و شخصیت های بین المللی مانند کنستانتین آلکسیف؛ سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت و کوهه ای ساتو؛ نماینده ارشد دفتر آژانس همکاری های بین المللی مسئولین و شخصیت های شناخته شده کشوری مانند دکتر علی جنتی، دکتر فرهاد دژپسند، آیت الله سیدمصطفی محقق داماد، دکتر فرشاد مومنی، دکتر حسین راغفر، دکتر فاطمه مقیمی، دکتر حسن افراخته، پروفسور پرویز کندوانی، دکتر زهرا کریمی، مهندس سیدمحمد بهشتی، دکتر صادق زیباکلام، سردار محسن رشید و… مسئولین و شخصیت های استانی مانند دکتر مصطفی سالاری، دکتر رضا مسرور، مهندس غلامعلی جعفرزاده و بسیاری دیگر از مدیران، صاحب نظران دانشگاهی و متخصصان امر توسعه از جمله سخنرانان سلسله نشست های تخصصی بوده اند.

بی تردید استان گیلان برای دست یابی به شرایط توسعه یافتگی نیازمند برداشت واحدی از مفهوم توسعه است. فرهنگ توسعه بدون گسترش اندیشه علمی امکان پذیر نیست و تحقق آن در گرو هماهنگی فکری و عملی مدیران و صاحب نظران این حوزه است. امری که قدم های ابتدایی آن توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برداشته شده و در ادامه مستلزم توجه و حساسیت بیش از پیش همگان علی الخصوص مسئولین ارشد استان در سال پنجم فعالیت آن و بکارگیری نتایج حاصله در رویه های ساختاری و اجرایی است.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share