سجاد ستوده

مراقب ماشین جنگ روانی و عملیات سایبری سعودی‌ها باشیم

میدان مبارزه با ریشه های اصلی تروریزم تکفیری در بستر کشورهای خاورمیانه تغییر کرده و اینک برای حفظ عمق استراتژیک و نیز تامین منافع انقلاب اسلامی باید توجه ای ویژه به فعالیت های رسانه ای و فرهنگی در این میدان مبارزه داشت؛ موضوعی که عدم اهتمام جدی به آن، قطعا زیان های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

سجاد ستوده:

پس از پاکسازی نیروهای تکفیری از مناطق مختلف عراق که با کمک ارتش و همچنین نیروهای بسیج مردمی این کشور صورت گرفت و نیز شکست گسترده سیاست های عربستان سعودی به ویژه در حمایت گسترده و تمام عیار از تروریست های تکفیری به خصوص داعش، در ماه های اخیر، شاهد تغییرات گسترده در سیاست های عملی سعودی ها در عراق هستیم.

سعودی با یک تغییر پارادایم گسترده در سیاست هایش به خصوص در قبال عراق، به جای حضور نیابتیِ نظامی، با استفاده از بازوهای عملیات روانی و رسانه‌ای اش همچون العربیه و مجموعه mbc فعالیت های گسترده فرهنگی و رسانه ای را در پیش گرفته است.

سعودی ها با توجه به عدم موفقیت و شکست کاملشان در جنگ نیابتی در عراق، طرح-های مختلفی را برای اثرگذاری فرهنگی، تغییر نگرش و سبک زندگی عراقی‌ها آغاز کرده و برای حضور گسترده در فضای اجتماعی این کشور، برنامه های متعدد فرهنگی و اقتصادی را طراحی کرده اند.

پخش شایعات در فضای مجازی عراق با اولویت ایجاد اختلاف بین مردم عراق و ایران و به تَبَع آن برافروختن خاکستر اختلاف مذهبی، با هدف قراردادن موضوعاتی که در فرهنگ عمومی دو کشور از حساسیت ویژه ای برخوردارند، یکی از اولین برنامه های ماشین جنگ روانی و عملیات سایبری سعودی ها در ماه های گذشته بوده که به شدت مورد توجه رسانه های ایرانی و عراقی قرار گرفته است.

در ماه اخیر نیز دو خبر قابل توجه در فضای رسانه‌ای و فرهنگی عراق منتشر شد که از برنامه ریزی گسترده سعودی ها برای حضور مدت دار فرهنگی در این کشور خبر می داد.

خبر اول مربوط به حضور گسترده عربستان سعودی در نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد بود. تعداد فراوانی از غرفه های این نمایشگاه به انتشارات عربستانی اختصاص داشت و اکثر قریب به اتفاق این غرفه‌ها، کتاب های خود را با تخفیف ۷۰ درصدی در اختیار مخاطب عراقی قرار می‌دادند.

خبر دیگر نیز که البته بازتاب بیشتری در رسانه های عراقی داشته، به راه اندازی یک شبکه تلویزیونی جدید با مخاطبِ محوری خانواده عراقی، از سوی سعودی مربوط می شد.

در ۲۸ بهمن ماه جاری، شبکه تلویزیونی MBCالعراق با هدف اثرگذاری بر روی خانواده های عراقی آغاز به کار کرد. در تصاویری که در شبکه های اجتماعی عراق منتشر شد، تعدادی از هنرمندان عراقی جهت افتتاح شبکه تلویزیونی ام بی سی العراق با یک پرواز اختصاصی به عربستان سعودی سفر کرده و در آئین رسمی آغاز پخش برنامه های این شبکه تلویزیونی حضور داشتند.

سخنگوی مجموعه MBC در گفت وگو با تلویزیون «الحدث» عربستان سعودی گفته است که هدف این شبکه جدید که به طور ویژه مخاطب عراقی را هدف قرار می دهد، بیشتر برنامه های سرگرمی است. «مازن الحایک» افزوده است که این برنامه ها بیشتر شامل سریال ها و فیلم های عراقی با کمک هنرمندان عراقی و برنامه های موسیقی و ترانه و شوو های مختلف و اطلاع رسانی است.

از طرفی یکی از مجریان معروف در شبکه MBC گفته است که ایجاد این شبکه جدید برای بازگرداندن عراق به دامان جهان عرب است. «عمرو ادیب» در یکی از برنامه های خود در شبکه MBC گفته است که MBC العراق علاوه بر برنامه های سرگرمی برنامه های اجتماعی و سیاسی نیز دارد.

سعودی ها اینک با گرته برداری از سیاست رسانه ای قطر که در شبکه تلویزیونی الجزیره نمود پیدا می کند و نیز سیاست نفوذ فرهنگی انقلاب اسلامی که در همه ۴۰ سال اخیر در کشورهای مختلف دنیا موثر بوده است، و البته بعد از شکست مفتضحانه در جنگ نیابتی که در عراق به راه انداختند، به رغم هزینه فراوانی که هم در راه اندازی گروه های تروریستی تکفیری و هم در تجهیز، آموزش و حمایت از آنها انجام دادند، با توجه به مشترکات فراوان قومی، زبانی، نژادی و … اینک سیاستی جدید را برای نفوذ و اثرگذاری در این کشور در پیش گرفته اند؛ سیاستی که در آن به جای شلیک سلاح، امواج رسانه های متعددی روانه جغرافیای عراق شده و به جای ارتکاب جنایت های اعجاب برانگیزی همچون بریدن سر اسرا و افراد بیگناه، بی سر و صدا و البته بی خون و خونریزی به دنبال تصرف اذهان عراقی ها، به ویژه خانواده ها و نیز نخبگان موثر آن هستند.

حضور متعدد و پرثمر فرهنگی ما پس از سقوط صدام در این کشور از راه توزیع گسترده کالاهای فرهنگی و رسانه ای و نیز تعاملات فرهنگی گسترده مبتنی بر اشتراکات با عراق موجب ایجاد مناسبات فراوان و اثرگذاری های فرهنگی در این کشور شد که اکنون سعودی ها نیز سیاستی اینچنین را در قبال عراق در پیش گرفته اند.

به نظر می رسد با تغییر پارادایم رفتاری سعودی ها از حضور امنیتی و نظامی به حضور گسترده رسانه ای و فرهنگی در روزهای آینده شاهد یک تروریزم پرحجم رسانه ای و محتوایی خواهیم بود که در آن بمب های خوشه ای اخلاقی در قالب سریال ها، برنامه های سرگرمی و نیز شایعات ریز و درشت بر سر مخاطبین عراقی فرو خواهد ریخت که به نظر می رسد در پی این سیاست جدید، برافروخته شدن اختلافات قومی و مذهبی در کشوری چندلایه همچون عراق، آنچنان هم دور از ذهن نباشد.

در این سیاست جدید، قطعا بهم زدن رابطه برادرانه دو ملت ایران و عراق یکی از اهداف اصلی سعودی هاست؛ رابطه که عامل اصلی شکست گروهک های تکفیری در این کشور بوده و استمرار این مناسبات برادرانه راهگشای بسیاری از گره های جهان اسلام خواهد بود.

میدان مبارزه با ریشه های اصلی تروریزم تکفیری در بستر کشورهای خاورمیانه تغییر کرده و اینک برای حفظ عمق استراتژیک و نیز تامین منافع انقلاب اسلامی باید توجه ای ویژه به فعالیت های رسانه ای و فرهنگی در این میدان مبارزه داشت؛ موضوعی که عدم اهتمام جدی به آن، قطعا زیان های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share