آوای سلامت

مبتلایان به فشار خون بالا ۶ گیاه و مکمل غذایی را فراموش نکنند!

در حالی که پزشکان ناچار به تجویز دارو برای درمان فشار خون بالا هستند، برخی از مردم در این میان به دنبال اشکال جایگزین غیر دارویی برای درمان این عارضه می روند. این در حالی است که نشان داده شده استفاده از برخی گیاهان و مکمل ها، البته با احتیاط و با مشورت پزشک، می تواند برای درمان فشار خون بالا موثر واقع شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بیش از یک میلیون نفر در ایالات متحده، هر سال در اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهند و علت اصلی این مرگ ها اغلب، فشار خون بالا ذکر شده است.

در حالی که پزشکان ناچار به تجویز دارو برای درمان فشار خون بالا هستند، برخی از مردم در این میان به دنبال اشکال جایگزین غیر دارویی برای درمان این عارضه می روند. این در حالی است که نشان داده شده استفاده از برخی گیاهان و مکمل ها، البته با احتیاط و با مشورت پزشک، می تواند برای درمان فشار خون بالا موثر واقع شود؛ به شرطی که با درمان های دارویی تداخل نداشته باشد.

زالزالک: این گیاه که قرن هاست در شمال اروپا برای درمان بیماری های قلبی استفاده می شود، دارای ترکیبات ضد التهابی است. فشار خون بالا همراه با درجات پایین التهاب در دیواره های شریانی است و مصرف زالزالک موجب کمک به استراحت این دیواره ها و کاهش التهاب آنها می شود. یکی از خواص زالزالک این است که با پیشگیری از لخته شدن خون و تشکیل پلاک در رگ های خونی، جلوی افزایش فشار خون را می گیرد و با کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را هم کاهش می دهد. البته اگر داروهای کاهش دهنده فشارخون مصرف می کنید، حتما در مورد میزان مصرف زالزالک در طول روز با پزشک تان مشورت کنید تا دچار افت فشارخون ناگهانی نشوید.

روغن ماهی: به عنوان یک مکمل غذایی ارزشمند شناخته شده و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است به همین سبب در کاهش فشار خون نقش دارد. البته میزان اسیدهای چرب امگا ۳ در همه ماهی ‌ها یا مغزها و دانه‌ های خوراکی یکی نیست. ماهی ‌های چرب مانند قزل‌آلا، ماهی آزاد و ماهی ماکرو مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا۳ دارند. گردو،دانه کتان و روغن کانولا هم منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

سیر: سیر اثر کاهنده بر فشار خون دارد و برای افراد مبتلا به فشار خون در کنار سایر درمان های طبیعی می تواند مفید باشد، در تحقیقی مشاهده گردید افرادی که به مدت ۱۲ هفته بطور روزانه سیر مصرف کرده اند با ۱۰ درصد کاهش فشار خون روبرو شده اند. سیر باید به صورت خام مصرف شود و ظاهرا سیر پخته شده اثری بر کاهش فشار خون ندارد. آلیسین موجود در سیر فعالیت پروتئینی به نام آنژیوتانسین ۲ را مهار می کند. این پروتئین مسئول افزایش فشار خون است، همچنین سیر حاوی ماده ای به نام پلی سولفید است که توسط گلبول های قرمز خون به گازی بنام سولفید هیدروژن تبدیل و باعث گشاد شدن عروق خونی می گردد و با این مکانیزم کمک به کاهش فشار خون می کند.

منیزیم: منیزیم یک عنصر اساسی برای بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی در بدن است. افرادی که روزانه حدود ۳۰۰ میلی گرم منیزیم مصرف می کنند، فشار خون متناسبی دارند و می توانند با همین دوز منیزیم فشار خون را کنترل کنند.

کوانزیمQ10: تحقیقات نشان می دهند که دریافت کوآنزیمQ10به عنوان یک درمان کمکی در افراد مبتلا به فشار خون بالا، سبب کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود. کوآنزیم می تواند از غذاها یا مکمل ها به دست آید، اما در بدن نیز تولید می شود. منابع غنی آن عبارتند از: ماهی های چرب، مرغ، گوشت قرمز و جگر.

ویتامین ث: نام دیگر آن آسکوربیک اسید است و تحقیقات نشان داده مصرف ۵۰۰ میلی گرم ویتامین ث روزانه به مدت چهار هفته، سبب کاهش حدود ۹ درصدی فشار سیستولیک خون می شود. از آنجایی که ویتامین ث ارگانهای حیاتی مهم را تقویت می کند از سایر اختلالات مهم دیگر که ممکن است سبب افزایش فشار خون شوند، جلوگیری می کند.

Share