مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

قدیمی‌ترین آثار سکونت انسان با قدمت ۲۳۰ هزار سال مربوط به گیلان است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: بر اساس کاوش‌های انجام شده قدیمی‌ترین آثار سکونت انسان در ایران و حتی جهان با قدمت ۲۳۰ هزار سال در گیلان وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  شهرود امیرانتخابی در گفت‌وگو با تسنیم با تأکید بر اینکه برخی از ابعاد گردشگری در استان گیلان به‌شدت مغفول مانده است اظهار داشت: بر اساس کاوش‌های انجام شده قدیمی‌ترین آثار سکونت انسان در کل ایران و حتی جهان با قدمت حدود ۲۳۰ هزار سال در استان گیلان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان مسیر حرکت کشورمان در حوزه گردشگری را با سایر کشورهای دیگر متفاوت خواند و عنوان کرد: گردشگری در ایران در قالب گردشگری حلال تعریف شده و بیشتر حول محور مؤلفه‌های فرهنگی و مذهبی و سلامت در جریان است.

امیرانتخابی به شاخصه‌ها و ابعادی که در گردشگری گیلان مغفول مانده است اشاره کرد و ابراز داشت:‌ در این استان به بعد میراثی و صنایع‌دستی گردشگری کمتر پرداخته شده و بیشتر از هر چیز دیگری گردشگری طبیعت مورد توجه مسافران و بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

وی لازمه جذب گردشگر خارجی و حرکت در مسیر گردشگری تخصصی در گیلان را تمرکز بیشتر روی بعد میراثی آن دانست و تصریح کرد: در حال حاضر قدیمی‌ترین آثار سکونت انسان در ایران و در دنیا مربوط به گیلان است که در کاوش‌های باستان‌شناسی در بند رودبار به‌دست آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ثبت ملی روستاهای استان را گامی مهم در جهت جذب گردشگر بیشتر اعلام کرد و بیان داشت: ثبت ملی چادر شب‌بافی در روستای قاسم‌آباد و ثبت حصیربافی روستای فشتکه از جمله اقدامات این سازمان در حوزه گردشگری است.

امیرانتخابی با بیان اینکه شهرک تاریخی ماسوله از سال ۵۴ ثبت ملی شده است اظهار داشت:‌ این شهرک تاریخی با ظرفیت‌های عظیم و فراوان به دلایل گوناگون تاکنون ثبت جهانی نشده است در حالی‌که با ثبت جهانی آن زمینه ورود گردشگران خارجی و تولید ثروت برای کشورمان فراهم می‌شود.

وی شناخت منابع موجود در استان گیلان و سنجش جایگاه و رتبه ظرفیت‌های آن را مورد توجه قرار داد و گفت: تبدیل منابع موجود به قدرت و ثروت،‌ هزینه‌کرد آن در مسیر رفاه اجتماعی و نحوه تصمیم‌گیری تخصصی توسط مدیران از جمله مؤلفه‌هایی است که در حوزه گردشگری باید به آن توجه کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ثبت جهانی آثار تاریخی،‌ فرهنگی و طبیعی استان را از جمله اهداف اولویت‌دار این دستگاه اعلام کرد و افزود:‌ گیلان قابلیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف دارد و ثبت جهانی داشته‌های میراثی آن جایگاه این استان را در حوزه گردشگری ارتقاء می‌دهد.

Share