برای اولین بار و به دستور رییس شورا انجام شد:

علوی: بودجه شهرداری به زبان ساده برای عموم منتشر شد

علوی گفت: یکی از نکاتی که امروزه جزو حقوق بدیهی شهروندان محسوب می‌شود، ارائه شفاف اطلاعات در خصوص هزینه کرد بیت المال می‌باشد. چرا که ارائه این اطلاعات و درگیری شهروندان با آن باعث ارتقا مشارکت مردمی در فرآیند اجرایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رییس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر لزوم شفافیت در اولویت بندی بودجه اظهار داشت: در سالهای گذشته اطلاع رسانی در خصوص وظایف و ماموریتهای شش گانه مجموعه شهرداری رشت از جمله برنامه ریزی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، خدمات عمرانی، شهرسازی معماری و مالی و اقتصادی و برنامه های شهرداری در راستای درآمدزایی و هزینه علی الخصوص در حوزه عمرانی حائز اهمیت بیشتری است، برای شهروندان محسوس نبود، لذا به دلیل اهمیت موضوع و رویکرد شفاف سازی مدنظر مدیریت شهری، جزییات بودجه شهرداری به زبانی ساده و قابل درک عمومی و با پیوست فایلهای راهنمای بودجه در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

سید امیر حسین علوی افزود: بودجه می تواند از طریق تخصیص بهینه منابع، زمینه مصرف آنها را در محلهای تعیین شده در قالب سیاست های از پیش مشخص شده فراهم نماید و انتظار میرود با ساده نویسی و اطلاع رسانی عمومی بودجه، شهروندان محترم با دغدغه های لازم در فرآیند تعیین اولویتها نقش مستمری را ایفا کنند و مدیریت شهری نیز با پرداختن به این قبیل سیاستها میل شهروندان به مشارکت را افزایش دهد.

رییس شورا افزود: در ردیف های درآمدی در قالب پروانه ساختمانی که بخش عمده ای از درآمدهای شهرداری را تشکیل میدهد، جزییات به صورت شفاف ذکر گردیده به نحوی که هر شهروند می تواند با برآورد جمعتی از شهر رشت سهم هر شهروند از پروژه های عمرانی و هزینه های آن را محاسبه کند.

علوی با اشاره به نقش منتخبین مردم در شورای شهر در بررسی و تصویب بودجه افزود: بودجه سالانه شهرداری عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیت ها و اقداماتی که باید در طی یک سال مالی انجام گردد به همراه برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم جهت تامین هزینه طرح های مد نظر که باید در یک بازه زمانی مشخص در حوزه های مختلف اجرا گردد.

رییس شورا ادامه داد: یکی از نکاتی که امروزه جزو حقوق بدیهی شهروندان محسوب می‌شود، ارائه شفاف اطلاعات در خصوص هزینه کرد بیت المال می‌باشد. چرا که ارائه این اطلاعات و درگیری شهروندان با آن باعث ارتقا مشارکت مردمی در فرآیند اجرایی خواهد شد.

علوی در پایان افزود: بر این اساس امسال برای اولین بار نسخه بودجه مناسب حال شهروندان انتشار یافت که در آن به صورت مشخص و جهت اذهان عموم شهروندان به سوالاتی همچون:
– اعتبارات بودجه از چه محلی تامین می شود؟- روال و ساختار هزینه کرد بودجه مناطق به چه شکلی خواهد بود؟ – تعادل منابع و مصارف بودجه به چه طریقی شکل می گیرد؟ و… پاسخ داده شده است.

راهنمای بودجه شهروندان

Share