جعفرزاده ایمن‌آبادی: ظریف پیش از این 5 بار استعفا داد که رسانه‌ای نشد

سفر بشار اسد در استعفای ظریف موثر بود | ده‌ها سفر و مذاکره بدون هماهنگی ظریف انجام شد

جعفرزاده تاکید کرد: مبادا دومینوی استعفای وزرا شروع شده باشد که این زنگ خطر دیگری است. سیاسیون نگران هستند که استعفای وزرا مبادا نوعی خلع سلاح آقای روحانی باشد. مخالفان برای ضربه زدن به آقای روحانی برنامه دارند. آنها وزرا را تحت فشار می‌گذارند که وزرا خودشان بگذارند و بروند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت و نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به استعفای ظریف گفت: تا حدودی می‌توان به آقای ظریف حق داد. نباید یک فرد پاسخگو باشد اما مسئولیت لازم را نداشته باشد و اقداماتی بدون اطلاع و اراده او انجام شود که او در جریان آن نیست.

او ادامه داد: سفر بشار اسد به تهران بدون هماهنگی ایشان بود و آقای ظریف از آن اطلاعی نداشت. اگر از بابت غیبت و نبودش در آن جلسه معترض بود و استعفا داد شاید استعفای رییس‌جمهور واجب‌تر می‌شد چون رییس‌جمهور هم در آن جلسه نبود. بنابراین این یک مورد نبود. شاید سفر بشار اسد به تهران در استعفای آقای ظریف موثر بوده اما تنها دلیل نباشد.

این نماینده مجلس با اشاره به سفر شمخانی به افغانستان و سفر ولایتی به ملبورن، تاکید کرد: یک صدا باید از وزارت خارجه ایران بیرون بیاید نه چند صدا. نتیجه سفر تمام متولیان امر در ماه‌های گذشته موجب شد تا چند صدایی از ایران خارج شود و هر کسی یک حرفی را می‌زند.

جعفرزاده گفت: حرف وزارت خارجه یعنی حرف نظام و یک فردی باید حرف نظام را بزند که مورد تایید رهبری و مورد قبول دولت باشد. با وجود اعتراض آقای ظریف کاش ایشان استعفا نمی‌داد و به کارش ادامه می‌داد. آقای ظریف روزهای سخت‌تر از این را تحمل کرد و موضوع اخیر در برابر آن فشارها چیزی نیست.

او با اشاره به ادعای مخالفان ظریف در کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: بنده چند بار به عنوان میهمان در کمیسیون امنیت ملی حاضر شدم و در آنجا توهین‌هایی به آقای ظریف کردند که قلم از نوشتن آن شرم دارد. در چشم آقای ظریف نگاه کردند و گفتند که تو خائن هستی و در صحن علنی مجلس گفتند روی تو بتن می ریزیم. بنابراین ظریف نباید در حال حاضر میدان را خالی می‌کرد. مردم هم نگران هستند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ادامه داد: امیدوارم پایان ظریف، پایان یک وزیر باشد نه پایان یک فرآیند و نه یک تغییر رویه. بر فرض اگر رییس‌جمهور با استعفای آقای ظریف موافقت کرد در آن صورت باید یک فردی با مدل آقای ظریف بیاید. البته بعید می دانم چنین فردی را داشته باشیم. ظریف قابل اعتماد در صحنه بین‌المللی بود و نبودش یک ضعف بزرگ است.

جعفرزاده بااشاره به خوشحالی مخالفان دولت و دشمنان ایران در خارج از کشور از استعفای ظریف، گفت: من می‌دانم که چرا دشمنان در خارج از کشور از استعفای ظریف خوشحال هستند چون یک فردی که می‌توانست روبروی آنها بایستد حداقل به ظاهر از مدار حذف شده است، اما به واقع خوشحالی مخالفان داخلی را نمی‌فهمم. یعنی منافع ملی برای این افراد پشیزی ارزش ندارد و تنها منافع گروهی و جناحی برایشان اهمیت دارد و در جناح مقابلشان یک وزنه سنگینی به نام آقای ظریف حذف شد.

او ادامه داد: نمی دانم چرا مخالفان داخلی دولت و دشمنان خارجی در مقابل استعفای ظریف یک موضع مشترک را گرفته‌اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مبادا دومینوی استعفای وزرا شروع شده باشد که این زنگ خطر دیگری است. سیاسیون نگران هستند که استعفای وزرا نوعی خلع سلاح آقای روحانی باشد. مخالفان برای ضربه زدن به آقای روحانی برنامه دارند و معلوم نیست این برنامه تا کجا پیش می‌رود، وزرا باید محکمتر باشند.

او ادامه داد: زمزمه‌هایی که از استعفای وزیر ارشاد هم شنیده می‌شود حاکی از آن است که مخالفان می‌خواهند دومینویی را به حرکت بیاندازند. مخالفان دولت وزرا را تحت فشار می‌گذارند که آنها خودشان بگذارند و بروند و وزرا باید بیشتر مقاومت کنند.

جعفرزاده با اشاره به مشکلاتی که ظریف تاکنون تحمل کرده است، گفت: آقای ظریف روزهای سخت‌تری را دیده است که این موضوع در مقابل آنها هیچ است. ده‌ها سفر و ده‌ها مذاکره انجام شد بدون آنکه آقای ظریف در جریان باشد، چرا آن موقع استعفا ندادند؟

او ادامه داد: تقاضای بنده از رییس‌جمهور این است که آقای ظریف را برگرداند. آقای ظریف ۴ یا ۵ بار پیش از این استعفا داده بود که آن را رسانه‌ای نکرد. اما این بار استعفای خود را رسانه‌ای کرد و این نشان‌دهنده عزم جزم او برای رفتن از دولت است.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین با تاکید بر توقف دومینوی استعفای وزرا، گفت: دومینوی استعفای وزرا نباید ادامه داشته باشد و وزرای دیگر نباید میدان را خالی کنند، چون دولت زمین می‌خورد و مخالفان چنین فکری را در ذهن دارند. آقای رییس‌جمهور وزرای خود را جمع کند و با آنها صحبت کند تا با مشکلات مبارزه کنند و به راهشان ادامه دهند. در مجموع به صورت کلی با استعفا مخالف هستم.

جعفرزاده تاکید کرد: اختلافی میان ظریف و روحانی وجود ندارد بلکه فعالیت‌های موازی و اقدامات موازی موجب ناراحتی آقای ظریف شده است ضمن اینکه ایشان خسته شده‌اند. در برجام در حق آقای ظریف کم‌لطفی شد. تاریخ ثابت می‌کند که برجام اقدام خوبی است و تمامی مشکلاتی را که در حال حاضر با آن روبرو هستیم باید ۳ سال قبل تجربه می‌کردیم. ظریف ۳ سال برای کشور فرصت خرید چرا قدر آن را نمی‌دانیم؟

او ادامه داد: مخالفان برجام جایگزینی برای برجام معرفی نکردند و نمی‌کنند بلکه تنها می‌خواهند دور کشور حصار بکشند.

Share