سالها صبر و هزینه برای ساخت نیروگاهی که صرفه اقتصادی ندارد!

سال آینده اداره نیروگاه اتمی بوشهر با اما و اگر است!

اگرچه هزینه‌های ارزی نیروگاه بوشهر به دلیل استفاده از خدمات و امکانات شرکت‌های داخلی نسبت به سال نخست راه اندازی نصف شده است اما در سال آینده به دلیل قیمت پایین فروش برق ما قادر به اداره این نیروگاه با شرایط موجود نخواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون سازمان انرژی اتمی گفت: سال آینده اداره نیروگاه اتمی بوشهر با اما و اگر همراه است.

محمد احمدیان گفت: تأمین هزینه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نگهداری و بهره برداری ایمن و مطمئن از این نیروگاه متکی بر درآمدهای حاصل از فروش برق به شبکه سراسری است.

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در حال حاضر قیمت فروش برق بسیار پایین است، افزود: متوسط قیمت هر کیلو وات برقی که به شبکه سراسری فروخته می‌شود ۶۰ تومان است از سوی دیگر افزایش شدید نرخ ارز در سال جاری مشکلات متعددی مانند کمبود منابع مالی به منظور تأمین سوخت، خرید قطعات یدکی و … را برای نیروگاه اتمی بوشهر ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: اگرچه هزینه‌های ارزی نیروگاه بوشهر به دلیل استفاده از خدمات و امکانات شرکت‌های داخلی نسبت به سال نخست راه اندازی نصف شده است اما در سال آینده به دلیل قیمت پایین فروش برق ما قادر به اداره این نیروگاه با شرایط موجود نخواهیم بود.

احمدیان خاطرنشان کرد: دولت تقریباً به تمام نیروگاه‌های حرارتی سوخت رایگان یا سوخت با قیمت‌های بسیار پایین تحویل می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگرچه دولت در سالهای گذشته بخشی از هزینه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را پرداخت می‌کرد اما به دلیل افزایش نرخ ارز در حال حاضر این کمک برای تأمین سوخت کافی نیست و در صورتی که به صورت جدی تدابیر لازم برای حل مشکلات اتخاذ نشود در سال آینده اداره نیروگاه اتمی بوشهر با اما و اگر همراه است.

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به ضرورت توجه به مشکلات نیروگاه‌های تجدید پذیر در بودجه ۹۸، ادامه داد: نیروگاههای تجدید پذیر و برق آبی از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌کنند به همین دلیل باید بخشی از منابع حاصل از صادرات برق به این نیروگاه‌ها و نیروگاه‌هایی که یارانه سوخت دریافت نمی‌کنند تخصیص داده شود تا آنها بتوانند هزینه‌های خود را پوشش دهند.

وی در گفتگو با خانه ملت گفت: در صورت بی توجهی به نیروگاههای تجدیدپذیر، بین نیروگاه‌هایی که از دولت، سوخته رایگان دریافت می‌کنند و نیروگاههای تجدید پذیر و برق آبی رقابت ناعادلانه ایجاد می‌شود که در پی آن نیروگاه‌های تجدیدپذیر از میدان رقابت حذف می‌شوند؛ این موضوع در دراز مدت به صلاح کشور نیست.

Share