برخی گمان می‌کنند دریای خزر حوض است

دفاع روحانی از انتقال آب دریای خزر به سمنان: نباید خودتحریمی کنیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه راه‌آهن ضد دیوار است که ملت‌ها را به هم متصل می‌کند گفت: این راه‌آهن ما را به شمال اروپا و اقصی نقاط آسیا متصل می‌کند و از امروز به بعد نیز اتصال راه‌آهن رشت به آستارا طرح اولویت‌دار ما خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری با بیان اینکه سرلوحه پروژه‌های گیلان را راه‌آهن قزوین به رشت است اظهار کرد: با اتصال این راه‌آهن، حمل‌ونقل بار از ۲۰ و چند هزار تن به یک‌میلیون تن رسیده است.

اتصال راه‌آهن رشت به آستارا طرح اولویت‌دار دولت است

وی با بیان اینکه اتصال راه‌آهن در گیلان را تنها یک راه ارتباطی نیست، تصریح کرد: راه‌آهن نشان از تحولی بزرگ است که پیام سیاسی بزرگی داشت که در شرایط تحریم ما توانستیم با شکوهمندی راه‌آهن رشت به قزوین را افتتاح کنیم و حضور وزرا و مقامات مسؤول از کشورهای آسیای مرکزی و خاورمیانه نشان از این هویت و قدرت ایران بود.

رئیس‌جمهور راه‌آهن را ضد دیوار دانست که ملت‌ها را به هم متصل می‌کند افزود: این راه‌آهن ما را به شمال اروپا و اقصی نقاط آسیا متصل می‌کند و از امروز به بعد نیز اتصال راه‌آهن رشت به آستارا طرح اولویت‌دار ما خواهد بود.

تأمین اعتبار اتصال راه‌آهن رشت به آستارا توسط دولت

وی با اذعان به اینکه دولت قول تأمین اعتبار اتصال راه‌آهن رشت به آستارا که قسمتی از آن از بندرانزلی عبور می‌کند را خواهد داد، گفت: مردم در شرایط تحریم با تمام توان به دنبال تولید، سازندگی و ایجاد اشتغال برای جوانان هستند.

برخی گمان می‌کنند دریای خزر حوض است

روحانی با بیان اینکه یکی از راه‌های تأمین آب، شیرین کردن آب‌ها است گفت: دریای خزر، دریای عظیمی است که برخی گمان می‌کنند حوض است و درباره دریای خزر مانند یک حوضچه تصمیم‌گیری می‌کنند اما در استان گیلان برای ساخت سدهای فراوان آمادگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه گیلان باید آب‌های خود را مهار کند، افزود: این قابل‌قبول نیست که استان گیلان باوجود حجم زیاد آبی که دارد، آب خود را از دیگر استان‌ها تهیه کند، بلکه فلات مرکزی ما نیازمند آب است که ما می‌توانیم با شیرین کردن آب دریای خزر، آب موردنیاز فلات مرکزی ایران را تأمین کنیم.

گیلان می‌تواند به استان‌های هم‌جوار آب انتقال دهد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جنوب ایران آب خود را از خلیج‌فارس تأمین می‌کنند، بیان کرد: زمانی که این امر صورت می‌گیرد کسی نمی‌گوید محیط‌زیست دچار مشکل می‌شود، وقتی سخن از تأمین آب از دریای خزر شد، همه گفتند محیط‌زیست دچار مشکل می‌شود، ما نباید خودتحریمی کنیم و قطعاً مسائل زیست‌محیطی را برای انتقال آب در نظر می‌گیریم.

ابریشم باید مجدداً در گیلان رونق پیدا کند

وی با اشاره به حمایت دولت از کشاورزان گیلانی بیان کرد: گیلان استانی است که محصولات آن در کشور زبانزد است و دولت حمایت خود را از چای‌کاران ادامه خواهد داد، در حوزه ابریشم نیز ما تعجب می‌کنیم چرا در گیلان دچار رکود شدیم و امیدواریم بحث نوغان مجدداً در گیلان رونق پیدا کند و با اصلاح نوغان بتوان با محصول بیشتری این حوزه را دنبال کنیم.

 لزوم ورود بخش خصوصی برای احیای تالاب‌ها

روحانی با اشاره به مشکلات پسماند، احیای تالاب‌ها و حل معضلات محیط زیستی در گیلان تصریح کرد: در این سفر ۳۰۰ میلیارد تومان برای آغاز حل مشکلات پسماند در نظر گرفته و برای ورود بخش خصوصی برای حل این معضل مطالبی را مطرح کردیم که آقای کلانتری از طرح جدیدی برای حل مشکلات زیست‌محیطی خبر داد.

روحانی با اشاره به طرح جدید ارائه شده از سوی محیط‌زیست گفت:این طرح اراده شده برای اجرا زمان کمتری نیاز دارد که امیدواریم در بخشی از تالاب انزلی اجرا شود که در صورت موفقیت در دیگر بخش‌ها اعمال خواهد شد.

مشکلات محیط زیستی گوهررود و زرجوب توسط استاندار پیگیری شود

وی با اشاره به مشکلات آلودگی دو رود گوهررود و زرجوب در داخل شهر گفت: این مشکلات که توسط امام‌جمعه رشت نیز مطرح شد، بسیار حیاتی است که استاندار گیلان باید آن را پیگیری کند تا شهر دوباره زیبایی و طراوت خود را به دست آورد.

یک بانوی اهل سنت بلوچی سفیر ایران

رئیس‌جمهور با اشاره به حضور بانوان در پست‌های مدیریتی افزود: دولت وزارت را موظف کرد تا از معاونین و مشاورین بانو و نیز از جوان‌ها استفاده کند و این امر در برخی از وزارتخانه‌ها انجام شده است و برای نخستین بار نیز ما یک بانوی اهل سنت که بلوچ بودند را سفیر ایران کردیم.

وی با اشاره به اینکه وزیر ورزش اعلام کرد که طرح‌های فراوانی در گیلان دارد گفت: آقای سلطانی‌فر قول داد تا پایان دولت دوازدهم تمام طرح‌های ورزشی گیلان را به انجام‌ برساند و از آقای نوبخت نیز می‌خواهم مسائل مربوط به حوزه ورزش را پیگیری ‌کند.

Share