استاندار گیلان مطرح کرد

در برابر انتقادها سعه ‌صدر داشته باشیم|حرمت افراد تا زمانی که جرم اثبات نشده حفظ شود

استاندار گیلان با تأکید بر ضرورت ساماندهی و انضباط مالی دستگاه‌ها گفت: در سال آینده باید میزان انحرافات مالی به حداقل برسد و در صورت بروز انحرافات مورد تذکر قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، مصطفی سالاری پیش از ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی گیلان در سالن اجتماعات استانداری با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به استان گیلان و تقدیر از تلاش ستاد استقبال مردمی از رئیس‌جمهور اظهار کرد: در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان گیلان یکی از پروژه‌های مهم کشور که چند دهه از عمر آن می‌گذشت مورد بهره‌برداری قرار گرفت و امروزه خط ریلی رشت-تهران و به‌صورت هفتگی خط ریلی رشت مشهد انجام می‌گیرد.

وی از راه‌اندازی قطار گردشگری در گیلان خبر داد و افزود: در تلاشیم با راه‌اندازی زنجیره‌ای از حمل‌ونقل عمومی و ظرفیت گردشگری قطار گردشگری را جهت افزایش حضور گردشگران و افزایش اقامت در استان گیلان فعال کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به اعتبارات متمرکز تخصیص‌یافته به گیلان گفت: باید گزارش‌های دستگاه‌ها ماهانه ارائه و مبلغ جذب آن‌ها با ردیف‌های وزارتخانه‌ای پیوسته موردبررسی قرار بگیرد.

سالاری بر لزوم ارائه مشاوره از سوی سازمان برنامه بودجه به دستگاه‌ها در خصوص مصرف اعتبارات ملی تأکید و بیان کرد: برخی از ردیف‌ها بین چند دستگاه مشترک هستند و باید سازمان برنامه بودجه با ارائه مشاوره به آن‌ها از چگونگی استفاده از منابع دستگاه‌ها را آگاه کنند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به توسعه صندوق حمایت از کشاورزان گفت: لازم است سازمان جهاد کشاورزی سه طرح اولویت‌دار را در راستای تقویت کشاورزی و کشاورزان آماده و تا در جلسه آینده یکی از آن‌ها موردحمایت قرار بگیرد.

وی با اشاره به تبصره ۱۹ و لزوم واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی تصریح کرد: در واگذاری پروژه عمرانی هر دستگاه اجرایی پروژه موردنظر را معرفی می‌کند و مسئول پاسخگویی و پیگیری آن‌ها کارگروه واگذاری آن پروژه‌هاست.

استاندار گیلان با اشاره به عدم تهاتر برخی دستگاه‌ها در پرداخت بدهی‌هایشان گفت: با مرور عملکرد برخی دستگاه‌ها مشاهده می‌شود که برخی‌ها خیلی بهتر می‌توانستند با تهاتر بدهی‌های خود را تسویه کنند درحالی‌که نیاز بود اقتصاد دارایی نیز بیشتر به آن‌ها فشار بیاورد.

سالاری با تأکید بر ضرورت ساماندهی و انضباط مالی دستگاه‌ها افزود: معاملات دولتی طبق گزارش‌های سازمان بازرسی خوب است اما در سال آینده باید میزان انحرافات مالی به حداقل برسد و در صورت بروز انحرافات مورد تذکر قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان بر ضرورت کاستن از هزینه‌های اضافی و جلوگیری از مأموریت‌های بیجا اداری در استان تأکید کرد و گفت: هزینه تراشیدن بی‌جهت کار ایجاد نمی‌کند بلکه باید با کاهش هزینه‌های غیرضروری برای مردم کار کرد.

وی با تأکید بر ضرورت کاهش هزینه‌های تعمیر و تجهیز در دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: مشاهده می‌شود که برخی از دستگاه‌ها به جهت جلب رضایت مدیر دو تا سه میلیون تومان اعتبار جهت هزینه تعمیر و تجهیز تخصیص‌یافته درحالی‌که با شرایط اقتصادی فعلی هیچ تعمیرات کلی‌ با دو یا سه میلیون تومان نمی‌تواند انجام بگیرد و در این راستا لازم است سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نظارت‌های خود را در این راستا افزایش داد.

سالاری انضباط نیروی انسانی در دستگاه اجرایی را نیز مورد تأکید قرارداد و گفت: لزومی ندارد مدیر دستگاه اجرایی شش روز جهت ملاقات با معاون یک سازمانی به مرکز مأموریت بگیرد و نتیجه آن نیز هیچ کاری برای مردم نباشد.

استاندار گیلان صرف اعتبارات عمرانی برای اجرایی را غیرقابل‌قبول دانست و گفت: برای انجام هر کاری در دستگاه‌ها باید ابتدا ضرورت‌ها مشخص شود و دستگاه‌ها از تجهیز و نو سازی ادارات به بهانه هزینه گرمایش و سرمایه پرهیز کنند.

وی با انتقاد نسبت به اینکه بدون رضایت یک کارمندی نمی‌توان وی را برای انجام خدمت به مردم به هر محلی فرستاد، افزود: کسی که به‌عنوان کارمند دولت وارد دستگاه می‌شود موظف است هر جا که برای وی در نظر گرفته‌شده حضورداشته باشد و به مردم خدمت کند.

استاندار گیلان انجام حسابرسی در مجموعه کل دهیاری‌های استان گیلان در سال ٩٨ را یک ضرورت برشمرد و گفت: از ابتدای سال جدید حسابرس‌هایی به دهیاری‌های استان اعزام می‌شوند تا ضمن بررسی فرآیند انجام امور انحراف‌های احتمالی را گزارش کنند.

سالاری با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضا در نحوه عملکرد بی‌عیب و نقص نیستند، تصریح کرد: همه ما در ابتدا در انتقادها باید سعه ‌صدر داشته باشیم اما اگر نقدها منصفانه و بر مینای تقوا نبود باید صراحتاً تبیین و تشریح کرد.

وی با اشاره به حمایت دولت از اجرای قانون افزود: اگر استاندار نیز دچار خطایی شود باید با آن برخورد شود اما در تمام مراحل حرمت افراد تا زمانی که جرم اثبات نشده باید حفظ شود.

Share