مخترع نخستین سامانه آب‌سوز موتور خودرو خبر داد:

خودرو ایرانی “آبسوز” تا ۶ ماه آینده تجاری‌سازی می‌شود

مخترع سامانه آب‌سوز موتور خودرو از تجاری‌سازی سامانه آبسوز بر روی خودروهای ایرانی ظرف ۶ ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم؛ علاءالدین جاسمی زرگانی به‌عنوان مخترع نخستین سامانه آب‌سوز موتور خودرو امروز در جمع خبرنگاران و در مراسم “راستی‌آزمایی” اختراع خود از وارد شدن سامانه آبسوز به مرحله تجاری بین ۲ تا ۶ ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: از یک سال پیش، نامه‌نگاری‌های لازم برای اخذ استاندارد این سامانه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: تعدادی از مجوزهای لازم اخذ شده و تعدادی دیگر مانده است.

جاسمی با اشاره به عدم باور دولت به این کار گفت: این عدم باور باعث عدم حمایت مادی و معنوی آنها شده است؛ مجوزهایی که ما گرفتیم از استان بوده و قطعاً آنها به وزارتخانه مرتبط هستند، ما شفاف‌سازیهای لازم را انجام دادیم و دولت جدیداً به این کار معتقد شده و در حال کمک کردن است من‌جمله مجوزهایی که گرفته‌ایم و در حال اخذ آنها هستیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره اینکه آیا گواهی‌های بین‌المللی هم برای این به‌کار گرفته شده است یا خیر گفت: ما استاندارد اتحادیه اروپا را دریافت کردیم که البته با توجه به سختگیری استاندارد داخلی استاندارد اروپا تأثیری در صدور استاندارد داخلی ندارد و اخذ استاندارد داخلی جداگانه در حال پیگیری است.

مخترع سامانه آبسوز موتور با اشاره به اینکه خودروی هیدروژنی در جهان وجود دارد اما به ایران وارد نشده است، گفت: طبق بررسی‌های ما در خود آمریکا هم دو جایگاه تزریق هیدروژن به ماشین موجود است، منتها ما کاری کرده‌ایم که این جایگاه در خود خودرو تعبیه شود و در لحظه سوخت از آب به‌مقادیر فراوان تولید شود و در سامانه‌ها و کیت‌های مختلف ذخیره‌سازی و به حرکت ادامه داده شود.

جاسمی با اشاره به اینکه این خودروها با ورود به بازار نقش مهمی را بازی خواهند کرد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نقش‌ها، بهینه‌سازی سوخت به‌صورت کلان در کشور است و دیگر مسئله مهم موضوع آلایندگی است؛ با فراگیر شدن این سامانه در سطح کشور می‌توانیم از تحریم‌های اقتصادی و آلایندگی به‌نام کیوتو به‌دور بمانیم و کشوری عاری از هرگونه کربن باشیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا موتور مخصوص این سامانه نیز طراحی شده است یا فقط از موتورهای رایج استفاده خواهد شد، به خبرنگار تسنیم گفت: تخصص اصلی ما در زمینه انرژی‌‌ است اما قطعاً ما ابداعات نوین دیگری که داریم و در مراحل بعدی رونمایی خواهیم کرد، ابداعاتی این‌چنینی است منتها در حال حاضر خودروهایی که با سوخت آب قرار است کار کنند به هیچ عنوان نیاز به تغییر در زیرساخت ندارند و به‌روی تمامی موتورهای رایج در ایران و دنیا می‌توان سامانه‌ای نصب کرد که این امکان را می‌دهد آب به‌جای بنزین جایگزین سوخت پایه فسیلی شود؛ این سوخت قابل استفاده در ماشین‌های سنگین، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها و ژنراتورها است.

وی با بیان اینکه وقتی کاری جدیدی را می‌خواهید شروع کنید قطعاً قوانینی در مراکز آکادمیک دنیا و در کشور موجود است، گفت: اشخاصی مثل ما به‌عنوان مبدعین کارهای نوین قطعاً دارای نظریه‌هایی هستیم و با توجه به اینکه یک نظریه از یک قانون به‌مراتب ضعیف‌تر است و قانون بارها و بارها امتحان خودش را در مراکز آکادمیک دنیا پس داده است، نظریات ما این‌قدر باید صریح باشد که بتواند یک قانون علمی را تکمیل کند و خودش تبدیل به یک قانون شود؛ ما با روش‌های علمی فراوانی و عدم باور این کار و فناوری درگیر هستیم و تمام تلاش خود را برای اثبات علمی این فناوری انجام می‌دهیم تا به دست مردم برسد.

مخترع سامانه آبسوز موتور خودرو با اشاره به اینکه اکنون به قدرت اثبات این فناوری رسیده‌اند، افزود: ما در حال ثبت این فناوری هستیم اما پروسه ثبت زمانبر است و ما خودمان در جاهایی آن را متوقف می‌کنیم و دلیل آن این است که ما پس از تولید فراوان سامانه و هنگامی که خواستیم آن را وارد بازار کنیم فناوری را ثبت خواهیم کرد زیرا اگر امروز ثبت کنیم و بخواهیم ۵ سال بعد وارد بازار شویم اختراع ثبت‌شده ما در ایران و دنیا پس از ۴ سال می‌تواند در اختیار عموم قرار گیرد و ما منتظریم که آن تولید انبوه اتفاق بیفتد سپس در سرتاسر کشور اعطای نمایندگی خواهیم کرد تا سامانه‌ها را به‌روی خودروهای مردم نصب کنند و آنها راستی‌آزمایی ما را طبق آنچه امروز شما دیدید خواهند دید.

جاسمی با ابراز اینکه تولید انبوه این محصول برون‌سپاری خواهد شد، افزود: قالب‌ها و سری‌های لازم را به شرکت‌های بیرون خواهیم داد و سامانه تحویل خواهیم گرفت که اکنون در حال رخ دادن است.

وی با اظهار اینکه “در حال طی مسیر برای اثبات حقانیت در پارک علم و فناوری مرکز هستیم”، یادآور شد: پارک علم و فناوری استان البرز کاملاً با ما همراه است، ما را باور دارد و از سازوکار ما مطلع است؛ یک زمانی شاید کار را قبول نداشتند اما الآن شما می‌توانید استعلام کنید و ببینید که پارک علم و فناوری استان البرز در حال معرفی این کار به ریاست‌جمهوری است و به حقانیت این کار پی برده است.

این مخترع در پاسخ به این سؤال که “اگر شرایط ویژه‌ای برای شما قائل شوند تا بتوانید محصولتان را عرضه کنید، مثلاً بگویند ۵۰ درصد از سهم این محصول باید متعلق به دولت باشد آیا خواهید پذیرفت؟”، گفت: قطعاً قبول خواهیم کرد، سازوکاری که الآن در حال انجام آن هستیم طی مسیرهای لازم جهت وارد کردن محصول به بورس است که سهام محصول بین کل مردم تقسیم شود؛ مالکان این کار مردم هستند که باید به‌صورت فراگیر از آن استفاده کنند.

در ادامه این مراسم، مخترع سامانه آبسوز برای راستی‌آزمایی اختراع خود ابتدا یک موتور نیسان را با بنزین روشن کرد و پس از آن اتصالات باک بنزین به موتور نیسان را قطع کرد و پمپ بنزین را نیز از باک جدا کرد.

مرحله بعدی این راستی‌آزمایی شامل وصل کردن سامانه آبسوز به موتور با واسطه یک کمپرسور ذخیره گاز بود که با استفاده از آن موتور با موفقیت روشن شد.

جاسمی در مرحله بعد، کمپرسور مذکور را از سامانه حذف کرد و یک میکروکمپرسور را جایگزین آن و سوخت تولیدشده در سامانه را بی‌واسطه به موتور منتقل کرد که در این حالت نیز موتور به‌خوبی کار کرد.

Share