در دیدار دژپسند با مقامات آذربایجان تاکید شد؛

توسعه همکاری های کشاورزی، بانکی و ریلی میان تهران-باکو

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه سفر دو روزه خود به باکو ظهر امروز جمعه با رییس جمهور آذربایجان دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  فرهاد دژپسند در دیدار ظهر امروز (جمعه ۲۴ اسفند) با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در باکو، موضوعات مورد مذاکره در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و نیز اهمیت اسناد مورد نظر برای امضا در این نشست جهت توسعه روابط اقتصادی فیمابین را بررسی کرد.

در این دیدار همچنین عزم دو کشور همسایه برای تقویت روابط دوجانبه مورد تاکید قرار گرفت.

در این نشست راهکارهای گسترش همکاری‌های تهران باکو در حوزه‌های سرمایه گذاری، تجاری، مالی و بانکی، گمرک و مسائل مرزی، ارتباطات، انرژی و محیط زیست، کشاورزی، امنیت غذایی و بهداشت، علمی و آموزشی و فرهنگ و گردشگری بحث و بررسی شد.

گفتنی است دیدار با نخست وزیر، وزیر اقتصاد، وزیر کشاورزی، رئیس بانک ملی، رئیس راه آهن، رئیس گمرک، حضور در همایش اقتصادی مشترک و بازدید از کوی صنعتی پیراللهی حومه باکو دیگر برنامه‌های سفر دو روزه وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان به جمهوری آذربایجان بود.

توسعه همه جانبه همکاری های اقتصادی و مالی میان ایران و جمهوری آذربایجان

 

در جریان دیدار وزیر اقتصاد کشورمان با همتای آذربایجانی خود، طرفین در خصوص انعقاد قراردادهای دو جانبه پولی، مالی و بانکی و توسعه همکاری های اقتصادی مشترک به ویژه تکمیل کرویدور شمال به جنوب بین دو کشور به توافق رسیدند.

فرهاد دژپسند طی سخنانی در این دیدار که در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، توسعه روابط با همسایگان به ویژه کشور آذربایجان را جزو سیاست های راهبردی دولت جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: کشور آذربایجان جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران دارد و گواه آن هم دیدار های متعدد روسای جمهور دو کشور با یکدیگر طی پنج سال اخیر بوده است.

وی با اشاره به سرعت نامناسب پیشرفت برخی پروژه های همکاری مشترک ایران و آذربایجان از جمله مراحل نهایی پروژه راه آهن رشت – آستارا، پیشنهاد تشکیل هیاتی جهت نظارت بر نحوه اجرای موافقتنامه های امضاء شده بین دو کشور را مطرح کرد که مورد استقبال طرف آذربایجانی قرار گرفت.

دژپسند همچنین در این دیدار خواستار انعقاد پیمان دو جانبه پولی و مالی و توسعه همکاری های بانکی بین ایران و آذربایجان شد و گفت: همکاری های ما در این زمینه باید متناسب با سطح روابط سیاسی دو کشور ارتقا یابد.

این گزارش حاکی است، شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی در این دیدار، با استقبال از پیشنهاد های طرف ایرانی برای انعقاد پیمان نامه پولی و مالی و همکاری های بانکی، اعلام آمادگی کرد، در تکمیل بخش های باقیمانده از پروژه راه آهن رشت – آستارا نیز همکاری های لازم را با ایران بعمل آورد.

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان با اشاره به رشد ۷۴ درصدی حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی این رقم را ۴۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: از این میزان، ۴۲۰ میلیون دلار سهم صادرات ایران است که این رقم باید توسعه یافته و سهم هر دو طرف در این ارتباط، بیش از این شود.

وی با تاکید بر حمایت همه جانبه دولت جمهوری آذربایجان از سرمایه گذاران ایرانی از حضور تعداد زیادی شرکت فعال ایرانی در این کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه کارخانه خودروسازی طرف ایرانی در آذربایجان به سود دهی مطلوب رسیده و در صدد انعقاد قرارداد جدید با شرکت های ایرانی برای تولید اتوبوس نیز هستیم.

شاهین مصطفی یف تصریح کرد: حمایت آذربایجان از شرکت های ایرانی و عزم جدی برای توسعه همکاری ها با ایران، شاید مورد پسند برخی دولت ها نباشد ولی ما به عنوان کشوری مستقل، مصمم به توسعه روابط با کشور ایران هستیم.

توسعه همکاری های کشاورزی، بانکی و ریلی میان تهران-باکو

فرهاد دژپسند در دیدار با ایمان کریم اف وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان در زمینه توسعه کشت فراسرزمینی، همکاری در بخش قرنطینه دام و امنیت غذایی، تبادل تجربه در بخش کشاورزی، عملیاتی کردن اسناد موجود بین دو کشور در بخش کشاورزی و همکاری در زمینه کشت گلخانه‌ای و کشت و صنعت تبادل نظر کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان همچنین عصر امروز با رستم اف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری آذربایجان به بررسی همکاری‌های بانکی، بیمه‌ای، مالی و زمینه‌های تسهیل امورات بانکی بین دو کشور پرداخت.

دژپسند در دیدار با جاوید قربان اف رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان هم در خصوص تکمیل دالان ریلی شمال جنوب به ویژه راه آهن قطعه رشت آستارا و توسعه همکاری‌های ریلی و اهمیت تکمیل دالان ریلی در افزایش حجم مبادلات تجاری به تبادل نظر پرداخت.

Share